Bobby a fost director de marketing la Steaua între 2008 și 2011, perioadă în care a reușit să pună în aplicare numeroase idei și proiecte de succes. Datorită creativității și perseverenței sale, brandul formației "roș-albastre" a cunoscut o creștere impresionantă în lumea fotbalului și nu numai. De menționat este că strategiile implementate de Bobby au generat creșteri ale veniturilor din sponsorizări de la 15% la 100%.
În timpul perioadei sale manageriale, Steaua s-a perfecționat și a implementat o mulțime de servicii noi pentru fani și clienți, printre care se numără: cea mai bună comercializare pentru Liga 1 (22 de magazine în România, cu o gamă largă de produse), primul muzeu de club din România și primul club de fotbal cu vânzare online a biletelor.
Înainte de aventura sa în marketingul sportiv, Bobby Durbac a lucrat timp de 14 ani pentru Panasonic, pe postul de director de marketing, și 3 ani la BenQ, ca manager național. El a petrecut 3 ani la Viena, pe postul de coordonator de marketing la sediul Panasonic pentru Europa Centrală și de Est.
Alte Sporturi
Cele mai cool modele actuale de sneakerși Nike, în magazinul online Sneaker Industry
23/07/2021 LA 13:52

Cum a influențat Bobby Durbac marketingul sportiv din România

Acum, Bobby are propria sa companie, Durby Sports Marketing, și deține un palmares impresionant în marketingul sportiv din România. În afară de Steaua, acesta a mai avut colaborări cu numeroase cluburi și entități sportive din țara noastră, printre care: Rapid, Petrolul Ploiești, CS Universitatea Craiova, Federația Română de Fotbal și Federația Română de Rugby.
Eurosport a stat de vorbă cu Bobby Durbac despre marketingul sportiv din România, perioada petrecută la Steaua și brandul Simonei Halep. Bobby a crescut urmărindu-l pe tatăl său jucând rugby pentru formația "roș-albastră" și pentru echipa națională a României. Radu Durbac a adunat 54 de selecții pentru "Stejari" și i-a "pasat" lui Bobby pasiunea pentru sport.
  • 1. Cum vedeți situația fotbalului românesc în timpul pandemiei, din punct de vedere al marketingului? Cum vor putea putea trece echipele peste această criză?
Deocamdată, toată suflarea fotbalistică așteaptă reînceperea campionatului și sunt convins că vor fi meciuri foarte echilibrate, atât în play-off, cât și în play-out. În primul rând, sezonul întrerupt trebuie dus la capăt, aceasta însemnând continuarea contractelor de publicitate și minimizarea pierderilor din perspectiva comercială.
În al doilea rând, pentru sezonul următor (2020/2021) cuvântul de ordine, din perspectiva mea, ar trebui să fie "prudența"! Cu un management prudent, cu o evaluare realistă spre pesimistă (în niciun caz optimistă) a business planului și cu o ajustare atentă a costurilor se va putea trece peste acest sezon care va fi foarte dificil din perspectiva financiară și implicit sportivă. Eu întotdeauna am susținut că un manager foarte bun trebuie să performeze mai ales în perioade de criză. Atunci se vede calitatea.
https://i.eurosport.com/2020/06/05/2828514.jpg
Sursa foto: sportpictures.eu

"Dream job-ul" lui Bobby Durbac: director de marketing la Steaua

  • 2. Cum a fost perioada petrecută în departamentul de marketing de la Steaua? Ați reușit să puneți în aplicare cu succes toate ideile?
A fost un "dream job", mai ales că după 17 ani de multinaționale în domeniul electronicelor simțeam nevoia unui nou challenge. Și acesta nu a venit întâmplător deoarece la Panasonic am avut un contract de sponsorship pe durata a 7 ani, timp în care am cunoscut factorii de decizie din club și, într-un fel, oferta a venit natural. Am reușit să pun la punct și să dezvolt foarte multe proiecte, susținut de echipa mea (eram 19 persoane la departamentul de marketing) care a avut un rol foarte important de la planificare, implementare și până la verificare.
Au fost 3 sezoane în care s-a muncit enorm, am reușit să implementăm multe proiecte, dar din păcate nu pe toate. Cele mai importante, pe care doresc să le menționez, au reprezentat o premieră pentru cluburile din România, fiind un trendsetter în marketingul sportiv din țară. De atfel, multe dintre inițiativele noastre au fost preluate mai devreme sau mai târziu de cluburi și federații de la noi din țară.
O să enumăr următoarele proiecte:
  • cea mai bună signalistică (2 rânduri de LED-uri, un nou design pentru zonele de interviuri, terenul de antrenament și a doua echipă)
  • cea mai bună comercializare pentru Liga 1 (22 de magazine în România, cu o gamă largă de produse)
  • primul muzeu de club din România, deschis la stadionul Steaua, în decembrie 2008
  • prima carte cu istoria unui club din România, scrisă de Cătălin Oprișan, în decembrie 2008
  • primul club de fotbal care a început licențierea în România (băuturi, papetărie, ciocolată etc)
  • primul club de fotbal cu vânzare online a biletelor, în iulie 2009
  • un nou standard pentru revista clubului (100 pagini), în octombrie 2008
  • un nou standard pentru programul de meci, în iulie 2009
  • primul club din Romania cu pagină oficială de Facebook (mai mult de 10.000 like-uri în 24 de ore)
  • am lansat mascota "Stelio" în 1 iunie 2009
  • am lansat brand-ul FCSB, care ulterior a devenit numele clubului, în septembrie 2008
  • primul tur de stadion și muzeu din România, în martie 2009
  • am lansat un slogan de club "Trup și suflet pentru culori", în iulie 2010
  • am lansat programul "player escort", în iulie 2009
  • sistem inovator de catering pe stadionul Steaua, în februarie 2010
  • creșterea cu fiecare sezon a veniturilor din sponsorizări (de la 15% la 100%)
Din păcate, au existat și proiecte pe care n-am mai avut timp sa le lansăm, cum ar fi: FCSB Travel (programul prin care suporterii puteau să susțină echipa la meciurile din deplasare, atât în campionat, cât și în cupele europene); denumirea fiecărui sector din stadion și a tribunelor, folosind numele legendelor clubului și/sau sponsorilor; FCSB TV, cu un studio și producție proprie; deschiderea unui magazin oficial la Chișinău.
  • 3. De cât timp este nevoie pentru ca un club din România să cunoască efectele unei activități de marketing realizate în mod eficient?
În mod realist, primele 3-6 luni pentru un manager sunt de acomodare, urmând ca în al doilea și al treilea sezon să înceapă sa performeze. Din păcate, în România departamentul de marketing este văzut ca un cost, deși dacă vrei să faci un business în fotbal, ca în orice companie, acest department ar trebui să aibă un buget pe care să-l folosească conform obiectivelor și strategiei pe termen mediu și lung, adică de 3–5 ani.
De asemenea, vreau să menționez că performanțele sportive merg mână în mână cu performanțele financiare. Un club de fotbal trebuie să funcționeze precum o companie, fiindcă din ce în ce mai mult marketingul trebuie să genereze un procent important din veniturile oricărei asociații sportive.
https://i.eurosport.com/2020/06/05/2828500.jpg
Sursa foto: Mediafax

Cum poate crește numărul de spectatori pe stadioanele din România

  • 4. Care tehnică de marketing considerați că este cea mai eficientă în contextul creșterii numărului de spectatori la meciurile din România?
După părerea mea, cel mai important "tool" pentru a crește numărul de spectatori este o strategie de ticketing (incluzând abonamentele) pe termen mediu și lung, mă refer la 3-5 ani. Biletele și abonamentele trebuie să fie comercializate atât online, cât și offline și, în același timp, trebuie să existe un sistem informatic care să ofere baza de date și informații în timp real. Această strategie trebuie să meargă în paralel cu o comunicare excelentă către suporteri pe toate canalele de comunicare existente, nu numai ale clubului.
De asemenea, prețul biletelor/abonamentelor și promoțiile sunt foarte importante pentru a atinge o creștere în fiecare sezon. Nu în ultimul rând, trebuie investit în infrastructură pentru a asigura confortul spectatorului (de la zonele de acces, tribună, până la curățenia toaletelor), precum și în posibilitatea de a achiziționa produse cu însemnele clubului, produse alimentare (sandwich, suc, apă, etc) și altele.
  • 5. Ce club din fotbalul românesc credeți că reușește să comunice cel mai bine cu fanii săi, în social media?
Cum am menționat mai sus, în perioada petrecută la Steaua mi-am dat seama de importanța comunicării, la club în acel moment existând un site învechit, așa că am "renovat" site-ul și am deschis alte canale de comunicare cum ar fi revista și programul de meci, generând știri pentru televiziuni aproape zilnic, dar și social media (în special facebook) care era într-o fază de început, de "boom".
Content-ul (text, foto, video) era asigurat de 5 persoane fiind în concordanță cu planul de comunicare stabilit în prealabil. În acea perioadă aveam site-ul tradus în franceză, engleză și germană deoarece echipa participa în cupele europene în fiecare sezon și ne indreptam atenția către suporterii care urmau să viziteze Ghencea. Între timp, în era digitalizării, social media a luat o amploare deosebită, în detrimentul printului.
Astăzi, exemple foarte bune în comunicare (și content) sunt FRF, FC Viitorul, Universitatea Craiova, Politehnica Iași, Rapid și mai pot da exemple, dar trebuie imbunătățit content-ul, chiar dacă arată bine din perspectiva design-ului. Într-un interviu viitor, sper din tot sufletul să pot lărgi lista.

"Premier League, benchmark-ul marketingului sportiv din Europa"

  • 6. Ce părere aveți despre activitatea de marketing a echipelor din Premier League? Care club credeți că este lider în această zonă?
Consider că Premier League este benchmark-ul marketingului sportiv european. Foarte multe cluburi din cele 5 campionate de top au devenit "followerii" activităților de marketing ale cluburilor din Anglia. Evident, cele mai dezvoltate echipe din Premier League, în acest sens, sunt Manchester United, Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City și Tottenham.
Manchester United se află în primele 3 cluburi din lume ca turnover și valoare, Liverpool este singurul club din Premier League care are revistă săptămânală pentru suporteri, în timp ce programele de meci pentru celelalte echipe cuprind minimum 50-60 pagini. Nu degeaba din primele 20 de cluburi din Europa, 8 sunt din Anglia. Au zeci, sute de angajați. Până și echipele din League Two au director de marketing și, în medie, peste 15 angajați în poziții cheie, de management.
Acești oameni fac business în fotbal și își dau seama că fără marketing nu se poate progresa. Și gândiți-vă că Anglia este în spatele a ceea ce se întâmplă în SUA din punct de vedere al marketingului sportiv. Premier League este cel mai valoros campionat din lume deoarece are un produs premium care se vinde datorită performanței economice a Regatului, organizațiilor profesionale excelente ale cluburilor și, mai ales, datorită suporterilor care sunt foarte atașați de cluburi și consumă "fotbal pe pâine".
  • 7. Cum se poate apropia fotbalul românesc de nivelul campionatelor de top, din punct de vedere al comunicării?
Eu cred că este cel mai ușor să ajungi, din punct de vedere al comunicării, la nivelul campionatelor de top, mai ales datorită faptului că țara noastră este un important hub IT. Depinde de fiecare club cât dorește să investească în comunicare. Avem jurnaliști foarte buni, infrastructură și toate ingredientele pentru a ajunge in top din această perspectivă. Cu un management de comunicare (și nu numai) bun, se pot atinge cifre ok pentru piața din România și se poate obține o imagine comparativă cu cea a cluburilor din străinătate. Trebuie doar să vrei, iar exemplele de mai sus susțin această afirmație.
https://i.eurosport.com/2020/06/05/2828513.jpg
Sursa foto: sportpictures.eu

"Simona Halep este un brand global"

  • 8. Cum vedeți activitatea de marketing din spatele brandului Simona Halep? Care sunt punctele slabe și forte?
În urmă cu ceva ani, cand Simona era locul 17 mondial, am avut o discuție cu doamna Virginia Ruzici pentru o posibilă colaborare în privința Simonei. A fost o întâlnire profesională, scurtă și la obiect, în care am înțeles că domnul Ion Țiriac este foarte implicat în managementul Simonei pentru înalta performanță, așa că am rămas un suporter fidel.
Tot respectul pentru munca depusă și performanțele obținute, dar mai ales că a ales să trăiască în România în detrimentul avantajelor materiale care puteau fi concretizate, din perspectiva marketingului sportiv, dacă trăia la Monaco sau în SUA. Punctele forte sunt performanța sportivă și echipa managerială și, cu speranța că nu deranjez, ar mai trebui lucrat la capitolul comunicare.
  • 9. Cum poate ajunge Simona Halep un brand global în lumea sportului?
Consider că Simona este deja un brand global.
  • 10. Ce efect credeți că a avut documentarul "The Last Dance" asupra imaginii personale a lui Michael Jordan? Dar asupra brandului său?
Mărturisesc că este pe lista mea, încă nu l-am urmărit. Este o perioadă dificilă, cu foarte multă muncă, dar cunosc amănunte despre activitatea lui Michael Jordan. Voi reveni cu detalii după ce îl voi urmări, dar nu uitați: ce se întâmplă în SUA, pentru noi, în România, ar putea fi SF. Gândiți-vă că primul contract de imagine pentru un sportiv a fost făcut în 1960. Cam asta e diferența.

"Sportivii de performanță sunt ambasadorii României"

  • 11. Există vreun sportiv român care ar putea să aibă un impact uriaș cu un documentar de tipul "The Last Dance"?
Sunt mai mulți! Noi avem o mulțime de campioni olimpici, mondiali și europeni care ar merita cel puțin 52 minute de documentar. Îmi amintesc de o călătorie în Japonia, înainte de anii 2000, în care oamenii știau de Nadia Comăneci, Ilie Nastase si Gică Hagi, dar nu știau unde este România pe harta.
Îmi aduc aminte că, în Osaka, Lidia Șimon era mai cunoscută la ei decât la noi. Consider că presa din România ar trebui să acorde mai multă atenție sportivilor care au adus faimă țării noastre prin reprezentare la nivel mondial și european, indiferent de sport și performanța obținută.
Sportul de perfomanță este cel mai bun ambasador al României! De aceea trebuie susținut și finanțat, iar Guvernul trebuie să investească în infrastructură, de la bazine de înot, patinoare, terenuri de minifotbal/baschet/handbal, săli polivalente până la arene compatibile cu standardele mondiale.
  • 12. Care credeți că este brandul românesc numărul 1, la nivel național? Dar la nivel mondial?
La momentul actual, cu siguranță FCSB/Steaua pe plan național și Simona Halep ca brand mondial. All-time, ca brand mondial, i-aș menționa pe Gică Hagi, Ilie Nastase și Nadia Comăneci. Cand lucram la Panasonic, am avut un business trip în Japonia, iar într-un magazin un vânzător curios m-a întrebat din ce țară sunt. Am răspuns că sunt din România și imediat mi-a spus de Nadia, Năstase, Hagi, plus Lidia Șimon, care castigase maratonul de la Osaka în 3 ani consecutivi.
Avem nevoie de sportivi de înaltă performanță care să fie ambasadorii României la campionate europene, mondiale și Olimpiade. De aceea îndemn toate firmele să sprijine sportul de performanță.
Alte Sporturi
Tot ce trebuie să știi despre Olimpiada de la Tokyo
23/07/2021 LA 13:50
Alte Sporturi
Accidentare horror pentru McGregor! Irlandezul și-a rupt piciorul chiar în prima rundă cu Poirier!
11/07/2021 LA 07:25