Articol scris de Cezara Paraschiv
Yoga oprește fluctuațiile minții, spune Elena, care a descoperit yoga dintr-o fascinație pentru India, citit și cărțile lui Eliade. De profesie contabil, lucrând de peste un deceniu în “bucătăria internă” a unui mare lanț de librării, Elena Hera este de câțiva ani și instructor de yoga, motiv pentru care ne explică de ce yoga este o opțiune excelentă, care sunt beneficiile, dar și care sunt miturile neadevărate despre yoga.
De ce alegem yoga
Alte Sporturi
Cele mai cool modele actuale de sneakerși Nike, în magazinul online Sneaker Industry
23/07/2021 LA 13:52
Practicăm yoga dacă vrem să avem o minte mai liniștită, să fim mai așezați, să fim bine noi cu noi. Yoga este o formă bună de învățare în direcția aceasta. Este o formă de a ne aduce mai mult spre interior: îți folosești mintea, corpul, momentele de respirație, tot ceea ce facem, pentru a fi mai atenți la noi, ca să fim mai ok în viața de zi cu zi. Cu prietenii, familia, colegii de la muncă, oamenii de pe stradă și cu toate situațiile pe care ni le aduce viața, care nu sunt niciodată ușoare.
Drumul spre yoga trece prin filosofie
Yoga este o formă de mișcare, dar nu întocmai orice formă de mișcare. Este o disciplină complexă. Iar dacă rămânem doar la partea de fizică, rămânem la suprafață, nu ai parte de toate beneficiile. Lucrăm cu fizicul, lucrăm cu corpul, cu mintea, cu tot ce înseamnă energie, cu tot ce suntem noi. Drumul spre yoga trece prin filosofie. Yoga nu se rezumă doar la a merge la clasă și a face câteva posturi. Partea de filosofie este foarte importantă. Dar și dacă rămâi doar pe parte de filosofie, cinci ani de citit despre yoga, nici asta nu înseamnă că ești yoghin sau un om care practică yoga. Nu se poate una fără cealaltă. Strict pe partea fizică, vorbim despre asane, posturi, modelarea corpului.
Ce beneficii fizice aduce yoga, în peisajul tot mai încărcat cu oportunități variate de a face mișcare și sport
Yoga îmbunătățește postura, coloana vertebrală devine mult mai sănătoasă. De exemplu, twist-urile, răsucirile coloanei sau ale zonei abdominale masează organele în interior. Este o mișcare pe care natural, atunci când mergem pe stradă sau la orice altă formă de mișcare, nu avem cum să o facem. În momentul în care masăm aceste organe în interior, fie el pancreas, ficat, splină sau ce mai avem acolo, detoxificăm corpul. Și la nivel fizic, și la nivel mental. Beneficii din punct de vedere al sănătății sunt foarte multe. Pentru că yoga lucrează pe sistem hormonal, pe sistem nervos, pe sistem circulator, pe respirator, absolut tot. Tot, tot. Asta doar din punct de vedere fizic.
Per total, yoga aduce foarte multe beneficii, în special în plan mental. Stresul face corpul să sufere. Atacurile de panică, stresul, anxietatea fac plămânii să sufere major. Avem exemplul pandemiei: nu doar COVID-19 atacă plămânii, putem face foarte mult rău plămânilor din cauza faptului că suntem stresați, avem emoții, suntem foarte agitați.
De ce insistă instructorii să uiți de șosete la începutul ședinței
Este bine și sănătos să lucrăm fără șosete. În primul rând, în toate posturile, fie în șezut, în picioare, inversii - statul pe umeri sau statul în cap, totul pleacă de la tălpi. Dacă nu știm și nu înțelegem să punem accentele corecte la nivelul tălpilor, atunci nu se întâmplă nimic. Tălpile au foarte multă energie și aceasta trebuie trezită foarte bine. Tălpile joacă un rol foarte, foarte important.
Yoga este pentru toată lumea
Din experiența mea profesională, yoga este pentru toată lumea. De doi-trei ani, eu studiez în special zona Iyengar yoga, unde se lucrează foarte mult pe aliniament. Te învață astanele, e o știință pură, ca să știi cum să îți trezești energiile în talpă, în palmă. În Iyengar yoga se lucrează foarte mult și cu ”props” - scaune, curele, blocuri, pături, tot felul de accesorii. Astfel, astana poate fi adaptată pentru oricine, indiferent de vârstă și de condiție fizică, dacă sunt probleme de sănătate, dacă ești cardiac sau sunt probleme majore, ori la genunchi, pe coloană, pe cervicală.
Yoga ashtanga este, este, într-adevăr, o practică mai agresivă. Aici, dacă ai o anumită vârstă și nu ai o condiție fizică cât de cât ok, dacă ai probleme cu genunchiul, articulațiile sau coloana, a practica ashtanga poate fi prea mult. Mai ales dacă nu știi să practici corect.
Să uităm de mitul că yoga are limită de vârstă și kilograme
Yoga aduce o îmbunătățire a calității vieții. Nu este o regulă că dacă suntem tineri, putem să practicăm. Nu. În momentul în care suntem tineri, avem mai multă energie în corp și avem o mai mare capacitate de învățare și de schimbare. Deci, cu cât începem mai repede, este mai bine. Dar, în special la Iyengar yoga, sunt foarte mulți oameni trecuți de 50 de ani, trecuți de 60 de ani, oameni care practică și la 80 și ceva de ani. De fapt, nevoia de a face yoga e chiar mai mare pentru cei care trec de o anumită vârstă, pentru că în momentul în care îmbătrânim, umerii se lasă, pieptul se închide, inima nu mai are suficient loc, plămânii nu mai funcționează cum trebuie, articulațiile se uzează, se usucă, apar tot felul de probleme, la genunchi, la articulații, la glezne și cu atât este mai mult nevoie să deschidem pieptul, să nu lăsăm spatele să se cocoșeze, deci, nu. Yoga este pentru toată lumea, cu condiția să fie practicată în mod corect și sănătos.
Este un mit greșit că pentru o persoană mai plinuță, cu zece kilograme în plus, nu e ok să meargă la yoga. Yoga nu este despre flexibilitate, despre greutate. Dimpotrivă, când ești o persoană foarte flexibilă și nu ești foarte sigură pe corpul tău, la orice formă de mișcare, riscul să te rănești este mult mai mare, pentru că nu știi să îți controlezi corpul.

Îți dezvoltă yoga elasticitatea? Flexibilitatea? Te ajută să și slăbești?

Dacă ai o practică constantă! Dacă vii o dată pe săptămână la ședință la yoga și ai 10 kg în plus, cu 50 de minute s-ar putea să nu se vadă nimic pe corpul respectiv. Practicată des, corect și conștient de ce faci acolo, învățând constant, atunci da, slăbești, se tonifică mușchii. La yoga, mușchii se tonifică diferit față de cum se tonifică mușchii la sală, pentru că se lucrează mușchii mici, se lucrează mușchii în profunzime, mușchi, care, altfel când te duci și ridici greutăți nu se lucrează niciodată. Flexibilitatea crește, dar nu e un motiv ca să vii la yoga, ca să te apleci mai ușor!
Alte Sporturi
Tot ce trebuie să știi despre Olimpiada de la Tokyo
23/07/2021 LA 13:50
Alte Sporturi
Accidentare horror pentru McGregor! Irlandezul și-a rupt piciorul chiar în prima rundă cu Poirier!
11/07/2021 LA 07:25