Fie că vorbim despre sportivi de performanta, fie că vorbim despre sportivi ocazionali, după perioade de efort, în care greutatea corporala este usor mentinut, vine perioada vacantei unde lucrurile, brusc, nu mai sunt atat de simple. Fie ca vacanța este la sfârlitul sezonului, fie că este una forțată, cum este cazul pandemiei actuale, lucrurile sunt la fel, Adesea sportivii se întorc după aceasta perioada cu cateva kilograme in plus, lucru care nu face altceva decât să îngreuneze procesul de revenire la nivelul inițial de antrenament si să crească riscul de accidentari datorită presiunilor suplimentare la care sunt supuse articulatiile.
Trebuie sa știm ca la nivelul stomacului avem receptori de presiune care, atunci când stomacul este gol, fac ca un hormon, numit grelină, să se secrete, astfel încât foamea să se declanșeze. Atunci când stomacul este plin, acești receptori transmit această informație mai departe și fac ca senzația de foame să dispară. Singura problema cu acești receptori este că, din momentul în care stomacul este plin, durează aproximativ 20 minute până senzația de foame dispare total. Pe lângă cantitatea de mâncare consumată și calitatea alimentelor consumate are un rol important în satisfacerea senzației de foame.

Nick Kyrgios

Credit imagine: Eurosport

Alte Sporturi
Cele mai bune gadgeturi pentru activitățile tale sportive
22/09/2021 LA 11:53
Sportivii, datorită cerințelor crescute de alimente din timpul perioadelor de efort, au acești receptori din stomac „setați” să oprească senzația de foame la o cantitate mai mare de alimente, în comparație cu o persoană care nu efectuează efort fizic regulat. De asemenea, din cauza timpului limitat pe care îl au la dispoziție (sportivii de performanta au adesea un program foarte încărcat, împărțit între antrenamente, perioade de refacere activa si pasiva, iar in cazul copiilor și juniorilor intervine și scoala cu temele adiacente) timpul dedicat mesei este foarte scăzut. Astfel, sportivii vor manca de cele mai multe ori mult mai repede fata de o persoana care nu face sport, lucru care nu face altceva decât să ducă la o creștere a cantității de alimente ingerate.

Recomandări privind regimul alimentar în perioada de repaus

Astfel, în perioada pauzelor în pregatire, datorate fie sarbatorilor, fie vacantelor dintre sezoane, este important sa se respecte următoarele sfaturi:
Să se reducă dimensiunea porțiilor față de perioada anterioară, atunci când se efectua efort fizic în mod regulat.
Durata mesei să fie cât mai mare, pentru a da ocazia receptorilor din stomac să „transmită” informația mai departe. Între felurile de mancare este recomandată o pauza de 10-15 minute, timp în care membrii familiei pot sta de vorba unii cu alții, lucru care nu este adesea cu putință în timpul sezonului.
Alimentele consumate să fie de cea mai bună calitate. În acest sens trebuie să se consume preponderent alimente bogate în nutrienți, lăsând la o parte alimentele bogate în zahăr si grasimi de origine animală.

Mâncare sănătoasă

Credit imagine: Midi Olympique

La fiecare masă să se consume legume și/sau surse de cereale integrale (paine/paste integrale) bogate în fibre alimentare pentru a stimula mai eficient receptorii din stomac.
Să nu existe în casă alimente nesănătoase, iar dacă exista să nu fie la vedere (sucuri carbogazoase, dulciuri din comerț, dulciuri făcute acasă cu cantități mari de zahăr).
Să se petreacă timpul liber avut la dispoziție in aceste perioade prin plimbări în natură, pentru a reduce timpul petrecut aproape de bucătărie.
Sperăm că sfaturile noastre să vă inspire în a trece fără adaos de kilograme peste această perioadă dificilă.

Mircea Purcaru

Credit imagine: Eurosport

Mircea Purcaru este Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, dar și doctorand în știința sportului și educație fizică. De asemenea, Mircea este antrenor de înot și a participat în 2019 la conferința American Swimming Coaches Association din Dallas.
Canalele Eurosport nu sunt disponibile în rețelele Telekom și NextGen, însă ele se regăsesc în continuare la principalii operatori de pe piață. Pentru a le putea urmări din nou, vă rugăm să le solicitați operatorului Telekom, prin apel la Serviciul Relații Clienți (021.404.1234 / 0766.12.1234) sau pe canalele oficiale de comunicare ale acestuia
Alte Sporturi
De la Unibet, pentru jucători: Cupa României la Poker
09/09/2021 LA 10:15
Alte Sporturi
5 sporturi eficiente pentru eliminarea stresului
30/08/2021 LA 13:55