“Eu nu mănânc pui pentru că e plin de hormoni”, “Trebuie să îi dau copilului să mănânce carne în fiecare zi, pentru a putea crește mare și puternic”.Ați auzit astfel de expresii destul de des, nu?
Daca săptămâna trecuta am discutat despre sursele mai puțin sănătoase de proteine, precum carnea roșie si cea procesata, astăzi vom pune in evidență sursele sănătoase de proteine. Știm cu toții că anumite alimente precum carnea sunt o sursa foarte buna de proteine. O alternativa mult mai sănătoasă decât carnea roșie este reprezentată de carnea alba (pasăre). Știm „mitul” că puiul este crescut cu hormoni si de aceea nu este sănătos. Trebuie însă specificat că aceasta practica este interzisă de foarte mulți ani in întreaga Uniune Europeana (și nu numai). Spre exemplu, în Statele Unite ale Americii, folosirea hormonilor de creștere în creșterea vitelor este permisă, însă în creșterea puilor nu este permisa de foarte multa vreme.
Si totuși, cunoscând aceste informații, vine următoarea întrebare logica: cum cresc puii de la ferme atât de repede, în comparație cu cei de casa? Întrucât nu este tema articolului nostru, o sa fac un foarte scurt rezumat: știința își spune cuvântul si in acest domeniu, iar genetica, combinata cu hrănirea intensiva si in cantitate optima a puilor, precum și folosirea luminii artificiale aproape non-stop, fac ca aceștia sa aibă un ritm de creștere mult accelerat, fără a fi folosiți hormoni. Tot la categoria de surse sănătoase de proteine intra si lactatele, care au si alte beneficii precum cantitatea crescuta de calciu. Tot o sursă animala bogată in proteine este si oul, însă acesta trebuie consumat cu moderație datorita conținutului bogat in colesterol.
Alte Sporturi
Cele mai bune gadgeturi pentru activitățile tale sportive
IERI LA 11:53
https://i.eurosport.com/2020/04/13/2805910.jpg
Un alt mit existent in nutriție, de zeci de ani, este acela cum ca avem nevoie de proteina animala, altfel nu putem sa facem sport la nivel înalt si nu ne putem dezvolta cum trebuie.
Acest mit are in el o doza de adevăr, iar pentru a înțelege mai profund problema, o sa vorbesc puțin despre aminoacizi. Proteinele sunt constituite dintr-o multitudine de aminoacizi legați intre ei in diverse combinații. Aceștia sunt in număr de 20, iar 9 dintre ei sunt esențiali, ceea ce înseamnă ca aceștia nu pot fi „fabricați” de corpul nostru și că trebuie aduși din alimentație. Sursele animale de proteine conțin toți cei 9 aminoacizi esențiali, pe când marea majoritate a surselor vegetale conțin doar o parte a acestora. Nu toți aminoacizii esențiali trebuie consumați la o singura masa, ci daca la o masă se consumă o parte dintre ei iar la alta masa se consumă restul, practic, nu avem nici un fel de problema.
Trebuie însă specificat că pentru o dietă complet lipsita de produse de origine animala pe termen lung, trebuie să existe o persoana instruită care să educe persoana care ține dieta, pentru a ști cum să combine alimentele de origine vegetala, pentru a nu exista deficiențe in diverși aminoacizi. Sursele de proteine vegetale cele mai bune (si, de asemenea, si ușor de procurat in tara noastră) sunt: soia (specific și aici ca este interzisa cultivarea de soia modificata genetic in UE), fasolea, linte, cereale integrale, fructe oleaginoase (alune, nuci, caju, etc). Iar faptul că sunt sportivi de top cu o dietă complet vegană, precum Novak Djokovic sau surorile Williams, reprezintă un argument foarte bun că, daca ai parte de susținerea potrivită, poți fi cel mai bun sportiv doar cu proteine de origine animală.
  • Mircea Purcaru este Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, dar și doctorand în știința sportului și educație fizică. De asemenea, Mircea este antrenor de înot și a participat în 2019 la conferința American Swimming Coaches Association din Dallas.
https://i.eurosport.com/2020/05/31/2826448.jpg
Alte Sporturi
De la Unibet, pentru jucători: Cupa României la Poker
09/09/2021 LA 10:15
Alte Sporturi
5 sporturi eficiente pentru eliminarea stresului
30/08/2021 LA 13:55