Dacă în articolul precedent am discutat despre ineficiența consumului de suplimente alimentare pe scară largă, astăzi voi vorbi despre suplimentele la sportivii de performanță. Față de populația generala, sportivii sunt mult mai predispuși în a consuma suplimente alimentare. Motivele pentru care această categorie de persoane apelează la astfel de substanțe sunt foarte diverse. Din păcate însă, consumul de suplimente alimentare implică numeroase riscuri.
La momentul actual, în lume, nu există o autoritate care să verifice în detaliu suplimentele alimentare. Dacă în cazul medicamentelor exista autorități care verifică în mod constant că ceea ce scrie pe etichetă se regăsește și în produs, în cazul suplimentelor acest lucru nu se întâmpla. Practic, aproape oricine poate scoate un supliment alimentar și sa îl pună pe piața, fără a fi verificat. În cazul sportivilor de performanță acest lucru este deosebit de periculos, întrucât aceștia sunt direct responsabili de tot ceea ce intră în corpul lor. În diverse teste de laborator, un număr impresionant de suplimente alimentare conțineau substanțe interzise. Acestea pot ajunge atât accidental cât și intenționat în produsul final. Practic, dacă o firma vrea sa crească vânzarea proteinelor pe care le comercializează, introduce în rețetă anumite substanțe interzise fără a scrie acest lucru, iar consumatorul va fi mult mai predispus sa cumpere acel produs văzând că are efecte net superioare fata de concurență.
https://i.eurosport.com/2020/07/26/2855731.jpg
Alte Sporturi
Cele mai bune gadgeturi pentru activitățile tale sportive
IERI LA 11:53
Chiar dacă sportivul de performanță consumă doar produse cu eticheta curată, în cazul în care acestea sunt contaminate cu substanțe interzise, acesta este direct răspunzător și va fi suspendat din sport pe o perioada limitată, putând merge pana la suspendare pe viață. De aceea este esențial să se cumpere doar suplimente alimentare acreditate oficial.
Un alt motiv pentru care suplimentele alimentare la sportivi ar trebui consumate cu foarte mare precauție este acela că nu sunt eficiente decât în foarte puține cazuri. Exista mii de suplimente care spun că îmbunătățesc performanța sportiva, însă în realitate sunt doar cinci care fac acest lucru, iar doua dintre acestea cinci pot fi consumate direct din natura, fără a fi nevoie să apelăm la suplimente alimentare. Din păcate, toți acești bani consumați nu doar ca nu aduc o creștere a performanței sportive, ci chiar o scad, pentru ca sportivii în loc sa cheltuie acei bani pe o alimentație echilibrata și de calitate, consuma fondurile pe suplimente alimentare inutile.
Ce putem însă face dacă totuși ne hotărâm să consumăm suplimente alimentare pentru creșterea performanței sportive?
  • Să cerem ajutorul unui medic specializat pe nutriție și pe utilizarea suplimentelor. În cazul în care asculți de o persoane nespecializata riști câțiva ani de suspendare dacă produsul recomandat se afla pe lista substanțelor interzise. Merită?
  • Să punem în balanță riscurile și beneficiile consumului unui anumit supliment.
  • Să folosim suplimente doar acreditate oficial ca nu conțin substanțe interzise. Chiar dacă sunt mai scumpe, te poate menține pe termen lung în sportul pe care îl iubești.
Nu uitați, întotdeauna exista o alternativă mai sigură și mai bună pe termen lung față de suplimente: o alimentație de calitate.
https://i.eurosport.com/2020/04/13/2805910.jpg
Mircea Purcaru este Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, dar și doctorand în știința sportului și educație fizică. De asemenea, Mircea este antrenor de înot și a participat în 2019 la conferința American Swimming Coaches Association din Dallas.
Alte Sporturi
De la Unibet, pentru jucători: Cupa României la Poker
09/09/2021 LA 10:15
Alte Sporturi
5 sporturi eficiente pentru eliminarea stresului
30/08/2021 LA 13:55