Trăim într-o lume nesigură, în care încercam să alungam bolile cu orice preț. Suntem dispuși să luăm pastile de la 20 ani, ce-i drept, denumite suplimente nutritive, pentru a nu lua pastile la 60 de ani. Dacă ne-am asigura, însă, o viață sănătoasă, și cu acele pastile am trai fără probleme, ca în povești, fericiți până la adânci bătrâneți, atunci nu ar fi nici o problema. De multe ori, și sportivii de performanță cad în aceeași capcană: iau suplimente alimentare încercând să obțină acea medalie mult dorită. E curios cum, într-o lume în care nu mai credem în minuni, căutăm soluții miraculoase pentru problemele noastre de sănătate, ignorând totuși, evidențele științifice.
Suplimentele alimentare au ajuns mai populare ca oricând. Doar în America, 31 de miliarde de dolari se cheltuie anual pentru suplimente alimentare. Desigur, în lipsa unei alimentații sănătoase, sau în lipsa unui efort fizic regulat, suplimentele par cea mai la îndemână metodă. Însă e așa?
Trăim astăzi în medicina bazată pe dovezi. Adică dacă vrei să susții ceva, trebuie să vii și cu o dovadă științifică. Zilnic, apar peste 100 de studii științifice pe nutriție și pe suplimente alimentare, sau peste 37000 anual. Din păcate, trebuie spus ca aproape oricine poate face un studiu științific cu minime cunoștințe, iar rezultatele nu trebuie sa fie nici măcar neapărat reale. De aceea majoritatea promotorilor suplimentelor alimentare au chiar și studii care sa le demonstreze efectele benefice. Practic, poți ajunge la ce concluzie vrei tu, atâta timp cât folosește intereselor produsului tău. Studiile riguroase științific însă, pot fi mult mai greu falsificate, și pot fi publicate doar în reviste de prestigiu. Acestea trebuie să fie făcute pe populații mari, trebuie să conțină, preferabil, un grup de control, pentru comparație, și multe alte caracteristici. Ce spun aceste studii despre suplimentele alimentare?
Alte Sporturi
De la Unibet, pentru jucători: Cupa României la Poker
09/09/2021 LA 10:15
Pentru populația normală, într-o meta-analiză publicată în 2019 s-au analizat un număr de 277 de studii medicale pe aproape 1.000.000 de persoane, care au ajuns la concluzia ca majoritatea suplimentelor precum seleniu, vitamina A, vitamina B6, vitamina C, vitamina E, vitamina D, calciu, fier, nu influențează nici în sens pozitiv nici în sens negativ atât sănătatea inimii cat și mortalitatea. Practic, nu fac nici bine, nici rău sănătății. Doar ramai cu mai puțini bani în buzunar. în cazul în care se ia un supliment cu vitamina D și cu calciu în același timp, o combinație frecvent prescrisa pentru persoane care nu au nevoie de așa ceva, riscul de accident vascular cerebral a crescut cu 17%.
Exista, într-adevăr, și suplimente alimentare care au un efect benefic dovedit. Este cazul acidului folic, care scade riscul de accident vascular cerebral cu 20%, și omega 3 din ulei de peste, care reduce riscul de boli cardiace cu 7%. Ca și o comparație, doar prin reducerea consumului de sare, se scade riscul de mortalitate cu 10% iar riscul de boala cardiaca a scăzut cu 33%. De asemenea, trebuie specificat și faptul ca exista anumite suplimente alimentare care nu au intrat în acesta metaanaliza, deci nu trebuie făcută o greșeala de logica medicala spunând ca toate suplimentele alimentare sunt, cu siguranța, ineficiente. Însă studiile medicale de până în acest moment ne indica ca, folosirea lor, trebuie făcută cu multă prudență, și nu doar din motive financiare ci și din motive medicale.
Si în cazul sportivilor de performanta, situația nu este cu mult mai buna. Din multitudinea de suplimente alimentare sunt doar 5 sunt dovedite științific ca ajuta la creșterea performanței sportive. în cazul celorlalte, dovezile susțin același lucru: fie nu fac nici bine nici rău, sau fac doar rău. De asemenea, exista și riscul contaminării acestor suplimente cu diverse substanțe interzise, ceea ce va duce, în cazul unui control, la suspendarea sportivului din sport pentru o perioada limitata, sau chiar pe viață.
Desigur, studiile de mai sus se bazează pe persoane care iau suplimente alimentare doar în scop preventiv, fără a avea deficiente. în cazul anumitor deficiențe, dovedite cu analize medicale, suplimentele alimentare sunt o parte importantă a tratamentului. Trebuie specificat însă că adesea, printr-o nutriție echilibrata, putem avea toți nutriții de care avem nevoie în cantitate optimă.
În locul căutării unor soluții miraculoase, avem însă numeroase intervenții care ne pot ajuta mult mai mult decât suplimentele alimentare, și asta cu dovezi puternice: schimbarea stilului de viață. Practic, printr-o nutriție adecvată, prin mișcare, printr-un somn echilibrat și controlarea stresului.
https://i.eurosport.com/2020/04/13/2805910.jpg
Mircea Purcaru este Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice, dar și doctorand în știința sportului și educație fizică. De asemenea, Mircea este antrenor de înot și a participat în 2019 la conferința American Swimming Coaches Association din Dallas.
Alte Sporturi
5 sporturi eficiente pentru eliminarea stresului
30/08/2021 LA 13:55
Alte Sporturi
Uleiul hidrofil - curățare profundă a tenului
30/08/2021 LA 13:55