Baschet

Gafa secolului: 2 firme uriașe i-au spus "nu". Jordan nici nu concepea inițial să semneze cu Nike

Distribuie cu
Copiere
Distribuie acest articol

Michael Jordan în 1988

Credit imagine: Getty Images

DeCristian Mihala
04/05/2020 la 15:01

Michael Jordan a câștigat sute de milioane de dolari din contractul cu Nike, însă puțini știu că cel mai mare baschetbalist din toate timpurile a fost aproape să semneze cu Adidas, lucru care ar fi schimbat fundamental lucrurile. Mai mult, Jordan voia inițial să semneze cu Converse, dar a fost refuzat.

În noile episoade din "The Last Dance", se tratează pe larg una din cele mai mari afaceri reușite de Nike în istoria sa: semnarea contractului cu MJ. Jordan Brand a produs doar anul trecut 3 miliarde de dolari, iar istoria colaborării este veche de 36 de ani.

Variantele Converse și Adidas au căzut pentru Michael Jordan

Baschet

Sabrina Ionescu, OUT pentru o lună după accidentarea horror de sâmbătă! Verdictul medicilor

03/08/2020 LA 06:37

La mijlocul anilor '80, când Jordan a fost draftat în NBA, Converse era marele brand. Magic Johnson, Bird, Julius Erving sau Isiah Thomas erau sub contract cu renumitul brand, astfel că Jordan a considerat această variantă drept primă opțiune pentru un contract de publicitate.

"Mi-au spus deja că au deja mulți jucători grozavi și că nu îmi pot oferi prea mult", și-a adus aminte Jordan în The Last Dance.

Cu cei de la Converse ieșiți din ecuație, dorința lui Jordan a fost să semneze cu Adidas, doar că și aceștia au fost neinspirați, deși era evident pentru toți potențialul uriaș al jucătorului de la Bulls.

"Adidas avea niște probleme în acel moment. Mi-au spus că îl iubesc pe Jordan, dar că nu pot să îi ofere un contract", a spus David Falk, agentul lui Jordan. Din câte se pare, germanii nu au dorit să îi asigure o parte din beneficiile cerute, așa cum a acceptat ulterior Nike.

La vremea respectivă nu părea să existe altă opțiune decât să semneze cu Nike, dar Jordan nu voia să se întâlnească cu ei. "Mi-am dorit ca Michael să meargă cu Nike, deoarece aceștia erau în creștere la acea vreme, dar nici nu am fost în stare să-l urc în avion pentru a-i întâlni. Așa că a trebuit să-i sun pe părinți", confirmă Falk. Adevărul este că în anii '80 Nike era văzută ca o firmă care asigură încălțăminte pentru atletism, nu era gigantul de azi și nu însemna foarte mult în baschet.

Mama lui Michael Jordan, intervenția deceisivă

După o convorbire a agentului său cu Deloris Jordan, mama jucătorului, lucrurile s-au schimbat. "Mama mi-a spus: 'Te duci și o să asculți ce îți propun. Poate că nu îți place, dar vei asculta ce îți oferă'. Ea a fost cea care m-a determinat să urc în avion", spune Jordan.

Odată ajuns la întrevedere, Falk a impus în cadrul negocierii ca jucătorul să aibă propria linie de adidași cu numele său, ceva fără precedent în istoria baschetului la acea vreme. Dar agentul său a fost foarte clar cu această doleanță. "În compania noastră aveam mai mulți jucători de tenis foarte bine cotați, precum Jimmy Connors, Stan Smith și Arthur Ashe. Acesta din urmă avea o linie de pantofi dedicată. Strategia a fost de a-l trata pe Jordan deasupra oricărui jucător de golf, oricărui boxer sau oricărui jucător de tenis. Și primul pas în acest sens au fost pantofii de sport făcuți doar pentru el", își aduc aminte reprezentanții Nike.

Ce a urmat e istorie. "Nike spera ca până la sfârșitul celui de-al patrulea an să fi câștigat 3 milioane de dolari cu Air Jordan. Până la sfârșitul primului an câștigaseră deja 126", a rememorat Falk.

Primul contract al lui Jordan

Primul său contract încheiat cu celebra firmă a valorat 250.000 de euro pe an.

"Contractul semnat cu Jordan a fost cea mai bună decizie din viața mea." | Phil Knight (CEO Nike)

Din acel moment, atât Jordan, cât și Nike au cunoscut o creștere extraordinară. Veniturile companiei au explodat, în timp ce baschetbalistul a început să încaseze milioane de dolari reprezentând brandul.

În perioada petrecută în NBA, Michael Jordan a obținut 93,8 milioane de dolari doar din contractele încheiate cu Chicago Bulls și Washington Wizards, în cele 15 sezoane în care a făcut spectacol sub panou. Cu toate că baschetbalistul câștiga foarte mulți bani din sport, adevărata avere a realizat-o în afara terenului, la cravată și costum. La puțin timp după contractul semnat cu Nike, Michael și-a creat propriul brand de haine și încălțăminte: Air Jordan.

Colaborarea a fost perfectă, iar brandul a înregistrat o evoluție fantastică și a beneficiat de o notorietate unică în lume. Pantofii Air Jordan, cunoscuți drept "sneakers" au devenit, odată cu trecerea timpului, cele mai vândute produse din istorie. Logo-ul "Jumpman" este un simbol universal în ziua de astăzi, datorită căruia Nike, firma de care aparține Air Jordan, încasează anual 3 miliarde de dolari.

100 de milioane de dolari este suma care intră în conturile lui Michael Jordan în fiecare an. Jordan - Nike a fost considerat de specialiștii în marketing cel mai profitabil parteneriat din istorie. Așadar, Michael Jordan a continuat să doboare recorduri și în afara terenului, după retragerea din NBA.

"Cuvintele sunt de prisos când subiectul este Michael Jordan." | Fortune (Global Business Magazine)

Citatul celor de la Fortune face referire la faptul că evoluția uriașă a brandului Jordan n-a avut nevoie de rețelele sociale utilizate în prezent, ci doar de numele și imaginea celebrului sportiv.

Canalele Eurosport nu sunt disponibile în rețelele Telekom și NextGen, însă ele se regăsesc în continuare la principalii operatori de pe piață. Pentru a le putea urmări din nou, vă rugăm să le solicitați operatorului Telekom, prin apel la Serviciul Relații Clienți (021.404.1234 / 0766.12.1234) sau pe canalele oficiale de comunicare ale acestuia.

Baschet

Jonathan Isaac, primul baschetbalist din NBA care refuză să îngenuncheze la imn. Motivația gestului

01/08/2020 LA 13:33
Baschet

VIDEO | Sabrina Ionescu s-a accidentat grav. Mesajul de încurajare primit de la Lebron James

01/08/2020 LA 08:44
Subiecte asemănătoare
Baschet
Distribuie cu
Copiere
Distribuie acest articol