Cele mai populare
Toate sporturile
Afișează toate

Cristian Gheorghe, specialist în marketing sportiv: „David Popovici a devenit un brand global"

Eurosport
DeEurosport

Actualizat 12/10/2022 la 09:52 GMT+3

Vectorii de imaginea din sportul românesc sunt puțini, dar ascensiunea fulminantă din ultimul an și jumătate a lui David Popovici ne dă speranțe. L-am provocat pe Cristian Gheorghe, specialist în markting sportiv, la o discuție despre cum trebuie gestionată cariera din afara bazinului a celui mai valoros sportiv român al momentului.

David Popovici

Credit imagine: facebook

Cristian Gheorghe (40 de ani) este fondatorul Sports Business Academy, singura academie de sport și business din Europa de Est acreditată la nivelul Uniunii Europene. Unul dintre cei mai cunoscuți oameni de marketing din industrie, Cristian vorbește în interviul de mai jos despre imaginea sportivilor români, despre cercetare și inovație în sport și despre ce ar trebui să facă David Popovici ca să pătrundă pe piața internațională a publicității.
Au început sportivii români să înțeleagă faptul că au nevoie de imagine, să iasă mai mult pe rețelele de socializare, să comunice?
Cristian Gheorghe: Sunt cazuri puține. Nu prea există consistență pe zona asta. Sunt câțiva sportivi care încep să comunice, fac eforturi să mențină ritmul zilnic și care par că au o strategie în spate, dar sunt cazuri izolate.
Să ne așteptăm la mai mult în următorii ani?
CG: Nu sunt nici pesimist, dar nici optimist. Având în vedere că vorbim de ani buni în spate, mai degrabă nu mai am așteptări.
Personal, pe David Popovici îl vedeam căutat de firme mai importante. Tu cum percepi situația?
CG: David are o serie de contracte. Din ce știu, tatăl lui se ocupă de tot ce înseamnă partea de management. Observ o chestiune corectă la David: este foarte focusat pe ceea ce face ca sportiv. E esențial pentru el, la 18 ani, să fie extrem de focusat și concentrat pe partea de sport.
David Popovici
Nu trebuie să se focuseze și pe partea de imagine?
CG: Normal că trebuie să înceapă să construiască o strategie prin care să se poziționeze foarte clar pe mai multe categorii de public. Să înceapă să comunice pe fiecare categorie de public în parte, să fie mult mai apetisant pentru brandurile din România. Dar David nu este numai un brand național, ci unul global. Ar trebui să înceapă sa aibă focus inclusiv pe internațional, el este acum unul dintre brandurile importante din sportul mondial. Înotul are un pașaport deschis în orice țară. David are acces la toate țările, în toate continentele, pentru că înotul este practicat peste tot în lume.

„David și familia lui trebuie să contracteze o agenție internațională de marketing

Cum poate pătrunde pe piețele externe de publicitate? Ce-ar trebui să facă?
CG: Repet, este o decizie de familie, o decizie grea. Tot succesul lui a venit pe baza unei strategii asumate și care are rezultate vizibile. A fost o strategie de familie și personală în tot ceea ce a făcut. De la un anumit punct încolo, dacă discutăm despre marketing la nivel internațional, sunt două-trei companii majore din piață care se ocupă strict cu asta. Am mai vorbit despre IMG, care are în portofoliu nume uriașe din sport, actori, fotomodele. Dar sunt și alți jucători importanți din zona asta care au acces direct pe mai multe continente, pe mai multe piețe, pentru că au echipe care se ocupă de partea de reprezentare, de atragere de sponsori, de a crea strategii în această direcție.
Ar trebui să se îndrepte acum spre o asemenea strategie?
CG: Este o decizie complicată, complexă, trebuie să facă o analiză. E un pas major, care ține foarte mult și de maturitatea lui.
Mi-ai spus că nu ai așteptări ca în următorii ani sportivii din România să cucerească Social Media. Dar am văzut la SBA și un altfel de sportiv, român, preocupat de imagine, de leadership, de managementul banilor, care investește în cryptomonede. E vorba de Andrei Mandache, liderul naționalei masculine de baschet...
CG: La Sports Business Academy am regăsit și sportivi, și alți oameni din sport care au interese conectate la ce se întâmplă astăzi. Sunt conștienți că viața de sportiv nu durează foarte mult și se pregătesc pentru momentul în care nu vor mai fi pe teren. Am descoperit și oameni care sunt în cluburi mai mici sau mai mari, în proiecte de anvergură, care investesc continuu în ei, sunt conectați la tot ce înseamnă proiecte, informații, în zona aceasta de globalizare în sport.
Cristian Gheorghe
Te așteptai ca mai mulți oameni din sport să fie interesați de informațiile pe care le furnizați voi la SBA?
CG: Fiecare sezon din cele de până acum a început fără așteptări, iar pe parcurs și la final am avut surprize plăcute, pentru că am întâlnit oameni deosebiți. În fiecare an când ne-am gândit dacă mai continuăm sau ce mai facem, motivația de bază au fost oamenii pe care i-am întâlnit pe parcursul celor 8 ani.

„Trebuie să construiești lumea ta. Nu mai aștepta ajutor de la stat, minister...

Alt sportiv, sau mai bine-zis fost sportiv, Tudor Marta, care s-a specializat și el la SBA, a demarat un poiect extrem de frumos, „Fabrica de campioni”, prin care vrea să descopere sportivi talentați din mediul rural. N-ar fi trebuit să se gândească statul român la așa ceva?
CG: Probabil sunt poiecte pe undeva, scrise, depuse, poate sunt și bugete consumate în zona asta. Sunt câțiva oameni care au trecut pe la noi și care spun că le-a venit ideea unui astfel de proiect chiar când urmau cursurile noastre. Au văzut prezentate la noi proiecte asemănătoare, linii de dezvoltare și, ca și Tudor, nu au mai așteptat pe nimeni, stat, minister, etc. Trebuie să constuiești tu lumea ta și să îți lași amprenta în universul în care trăiești. Și asta face Tudor cu acest proiect. Eu sper să răzbească, mai ales că el este într-o zonă în care Bucureștiul pimește destul de puține infomații.
O lume paralelă față de ceea ce se întâmplă în sportul românesc în general am văzut și la Clubul Sportiv Universitar din ASE, unde Adrian Iacobini face cercetare în sport. Mi-a spus într-un interviu că ei măresc forța unui sportiv, în numai 5 zile, prin eficientizarea modului de transmitere a informației de la creier la mușchi... Vom vedea așa ceva și la fotbal în România?
CG: Am auzit foarte puține cazuri în care cluburile sunt interesate de faza de cercetare în sport, de dezvoltare, de strângere de date, de a lucra cu datele colectate. Pe Adrian Iacobini îl cunosc de 10 ani, am lucrat împreună la Olimpiada Liceelor. Din momentul în care el a început să se ocupe de clubul sportiv din ASE, acesta a ajuns foarte vizibil, sportivii au ajuns foarte vizibili. El are un doctorat în sport, e preocupat de cercetare în sport, face parte dintr-o lume mai specială a sportului românesc. M-aș bucura ca el să-și lase și mai mult amprenta pe industria noastră, pentru că este un om care investește, citește, se updatează la tot ce se întâmplă afară.
Cristian Gheorghe

Metode noi de îmbunătățire a performanțelor sportive

Și la invitați găsim la SBA niște oameni extraordinari. De exemplu, Costin Dămășaru, care a creat acea tehnică de antrenare a creierului și ajută copiii cu probleme, dar poate ajuta și sportivi de înaltă perfomanță. Te întreb din nou, vezi să acceseze cluburile din România așa ceva?
CG: Nu cred, pentru că lipsesc anumite segmente din cluburile de la noi, nu există oameni care să se ocupe doar de zona de îmbunătățire a rezultatelor. Ceea ce se întâmplă de ani mulți la Barcelona, AC Milan, Juventus și la alte echipe mari de afară, care lucrează cu astfel de specialiști. Costin a fost la noi și în 2019. Foarte mulți oameni nu înțelegeau ce face, cu ce se ocupă, de ce este invitat. Imediat după 2019 a avut o explozie pe partea de media, de interviuri. Oamenii au început să realizeze că există și în România metode pe care le pot aplica. E vorba de upgrade: lucrezi cu tine și devii mai bun. Iată că în România – vezi Iacobini, vezi Dămășaru – avem niște metode care pot îmbunătăți performanțele sportive, dar, din păcate, nu sunt folosite de mai multe cluburi. Mai ales că sunt non-invazive, nu sunt doping. Poți să-ți îmbunătățești performanțele, fie că e vorba de concentrare, fie că e vorba de pregătirea fizică.
Păi și de ce nu sunt interesate cluburile din România, măcar să vadă despre ce e vorba?
CG: Pentru că schema de personal de la cluburi este foarte mică. Și toți sunt blocați pe ce au de făcut zi de zi. În plus, strategiile nu sunt făcute pe niște tipare care să se îndrepte spre ce se face la cluburile mari de afară.

City Group, LaLiga și SportFive la SBA

Care sunt surprizele din acest an de la SBA? Ce pot urmări acolo cei care se înscriu la cursuri?
CG: Avem foarte mulți invitați, proiecte speciale. Poți învăța multe de la oameni care cu asta se ocupă și care asta fac zi de zi. Vom vorbi foarte mult despre parteneriate și despre sponsorship, aducem niște oameni importanți din echipa City Group, compania care deține Manchester City și alte cluburi la nivel global, aducem directorul executiv al SportFive Anglia, care are în portofoliu LA Lakers, Chelsea Londra și Federația Engleză de Fotbal. Vom avea o zonă de sponsorship dedicată sportivilor. Aici aducem un invitat care tranzacționează undeva la 20 de milioane de euro anual, împreună cu partenerii lui. Mai avem un nume important pe ceea ce înseamnă strategie de conținut, Roger Brosel, care se ocupă de partea de conținut a LaLiga. Plus un număr importanți de specialiști din România. Pe partea de sport, vor vorbi Narcisa Lecușanu, Irina Deleanu și Cristina Pîrv. Suntem și noi într-un upgrade continuu. Îi așteptăm începând cu 19 octombie pe toți cei care își doresc să fie mai buni și să-și schimbe viziunea despre ce pot face în sport.
Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Subiecte asemănătoare
Distribuie acest articol
Promo
Promo