Cele mai populare
Toate sporturile
Afișează toate

"Steaua și Dinamo trebuie să fie mai empatice, mai calde cu publicul lor!” Cristian Gheorghe, expert marketing sportiv

Ion Alexandru

Actualizat 13/10/2021 la 08:53 GMT+3

Radiografie onestă a sportului românesc din punct de vedere al expunerii în fața publicului. Cine se marketează cum trebuie are un pas în fața celorlalți care se mulțumesc să se bucure pentru succese sportive sporadice. Expertul Cristian Ghorghe explică unde pot face mai mult cluburile și federațiile, dar și ce beneficii au cei care îi ascultă în această toamnă pe invitații de marcă de la SBA.

Cristian Gheorghe, fondator Sports Business Academy

Credit imagine: Eurosport

Cristian Gheorghe (39 de ani) este unul dintre cei mai importanți oameni din lumea marketingului sportiv românesc. Fondatorul Sports Business Academy, care își va desfășura a 7-a ediție anul acesta (20 octombrie – 9 decembie), a reușit să-i aducă drept lectori pe campionul mondial Gianluca Zambrotta și pe Fabrizio Ravanelli, câștigător al Ligii Campionilor cu Juventus. Vor mai vorbi la SBA în acest sezon: marele Ghiță Mureșan și campioanele olimpice la canotaj Ancuța Bodnar și Simona Radiș.
Ceva noutăți pe piața sportivă din punct de vedere al marketingului sportiv, ceva mișcări pe la cluburi, pe la federații?
C.G.: Perioada actuală nu a permis foarte multe acțiuni. Pandemia a adus o serie de fluctuații în ceea ce înseamnă partea de întâlnire cu suporterii. Mulți s-au concentrat strict pe online. Lucrurile s-au îmbunătățit aici, cluburile au început să comunice mai bine, dar există o problemă cu algoritmii Facebook și cu cei ai noilor platforme. Suferă schimbări de la an la an și implică unele costuri, implică o serie de acțiuni care sunt dificile și pentru companiile ce evoluează în domeniu. Cu atât mai greu este pentru cluburi să înțeleagă ce se întâmplă în Social Media.
Ți-a sărit cineva în ochi... O echipă, un sportiv?
C.G.: Îmi place foarte mult comunicarea de pe Liga Națională de Baschet masculin. Este total diferit față de tot ce se întâmplă pe partea de sport. Arată extrem de profesionist și apropiată vizual față de fani, inclusiv concursuri. Au mai fost campanii ale sponsorilor, a fost Penny pentru echipa națională. Au fost acțiuni care au venit în special din partea sponsorilor, nu din partea cluburilor.
picture

David Popovici, cursă uriașă în finala de 200 de metri liber de la Jocurile Olimpice

„David Popovici trebuie să investească în David Popovici"

Emma Răducanu a câștigat US Open și deja au început să curgă banii. Mă gândeam că totuși David Popovici nu a fost speculat îndeajuns ca imagine. Nu putea fi promovat mai mult de clubul lui?
C.G.: Este o comparație forțată. Emma a câștigat ceva. David a apărut ca un sportiv care promite foarte mult. Dar nu a făcut ceva fabulos, ceva extraordinar. Vorbim la nivel global. Și-a făcut intrarea pe scena sportului mondial și, având în vedere vârsta lui, mai important în momentul de față nu este neapărat să alerge după sponsorizări, ci să se investească în el, adică să se construiască un brand din ce este el ca sportiv, ca discurs, inclusiv pe zona de Social Media, din felul în care se prezintă el. Și nu în ultimul rând, să nu se întâmple ca în fotbal – iar asta ține strict de el – ar trebui să rămână focusat în principal pe sport, pentru că încă este foarte tânăr. Lăsând la o parte chestiunea aceasta care este foarte tentantă, de marketing sportiv, promovare și brand, să nu meargă în alte direcții, mai ales că este un bărbat în devenire. Esențial pentru el este să continue linia pe care a plecat, de sportiv profesionist, să muncească foarte mult și, în paralel, este extrem de important să investească în el acum, la timpul potrivit.
Cine să investească în el?
C.G.: David Popovici are o comunicare nativă foarte bună, naturală, este un tip deschis și cred că el ar trebui să facă în primul rând acest lucru. Adică să citească, să lucreze foarte mult pe zona asta de public speaking, inclusiv felul cum sportivi mari de afară au început partea de comunicare când erau de vârsta lui și cred că lucrurile vor merge în direcția potrivită. Plus că este un băiat foarte inteligent și nu are de ce să nu reușească pe mai departe. Înainte de toate, el este un sportiv și trebuie să tragă puternic în continuare.
Tu cum ai perceput trecerea lui de la Steaua la Dinamo?
C.G.: Atunci când nu vorbim de fotbal, parcă nu e așa mare ranchiună. Cred că a fost o chestiune legată strict de condiții, de care el are nevoie în momentul de față. Nu e ușor. Când vorbim de înot, vorbim de o alimentație specifică, vorbim de vitaminizare, de condiții bune de antrenament. Cred că aici s-a făcut diferența.
picture

Jocurile Olimpice: Record olimpic în finala lui David Popovici la 100 metri liber la Tokyo

„Știa cineva că e de la Steaua?"

Nu a pierdut Steaua un sportiv de mare viitor?
C.G.: Voi fi malițios. Ca să îl piardă, trebuia să îl fi văzut la ei. Nu cred că cineva, când l-a reperat la Jocurile Olimpice, știa că e de la Steaua.
Aici voiam să ajung. Clubul Steaua nu trebuia să facă mai mult pentru el, mai ales după ce a început să aibă rezultate?
C.G.: În mod categoric, cred că ambele cluburi, toate cluburile care au chestiunea asta departamentală, ar trebui să facă eforturi serioase legate de sportivii lor care sunt non-fotbal. Steaua și Dinamo au sportivi foarte buni. Ar trebui să se implice mai mult. Și clubul ar avea mai mult de câștigat. Oamenii nu fac corelația între club și sportiv. Noi vedem, în general, doar sportivii, ceea ce nu este chiar corect. Este greșeala cluburilor că nu fac un efort mai mare prin care să fie percepută apropierea dintre sportiv și club. Atenție, aș vrea să mai spun o chestiune: cluburile departamentale, și nu numai, trebuie să iasă din zona asta protocolară. Am senzația că cele două cluburi sunt într-o zonă protocolară, așa, rece. Parcă citim un comunicat de presă din sistemul bancar sau din partea asiguratorilor. Ar trebui să fie mult mai calzi și mult mai empatici cu sportivii.
Spuneai de David că nu a câștigat nimic, dar avem câțiva sportivi care au câștigat medalii la Jocurile Olimpice. Ai văzut ceva din partea cluburilor?
C.G.: Zilele astea discutăm de canotaj, chiar mi se pare că avem un moment bun în tot ceea ce înseamnă comunicare în zona lor. Adică, cel puțin la canotaj îmi apar în feed foarte des multe acțiuni, multe interviuri. Doamna Lipă a avut niște rezultate fantastice, ținem steagul sus datorită ei și datorită canotajului, a purtat niște războaie și s-a luptat foarte mult pentru federație. Sportivii au confirmat, asta e partea cea mai importantă. Poate ar trebui cumva integrate niște lucruri, poate ar trebui niște poziționări mai clare. E devreme să tragem niște concluzii legate de zona asta, pentru că noi, în România, avem marea problemă că intrăm în zona de uitare după 5-6 luni. Pe subiectul sportivilor care au adus medalii la Jocurile Olimpice, aș vrea să discutăm peste un an. Momentan, suntem în pragul de 5-6 luni în care lumea îi bagă în seamă, când încă atrag atenția media. Este esențial ce se va întâmpla într-un an. Dacă ei consolidează cumva partea asta de comunicare astfel încât și peste un an, și peste doi ani, să fie în continuare în atenția publicului, vom vorbi despre o reușită.
picture

Jocurile Olimpice: Bodnar și Radiș au luat aurul olimpic la dublu vâsle feminin

De ce suferă cluburile de fotbal din Liga 1 în zona de comunicare

Cluburile de fotbal din Liga I ar putea să se orienteze prin campionatele străine, nu neapărat să facă la fel, dar să se îndrepte spre anumite acțiuni...
C.G.: Mie îmi sar în ochi exemplul Craiovei lui Rotaru, exemplul Farului. Acolo unde există un departament puternic, unde sunt niște lucruri apropiate de ce se întâmplă afară. Cred că în continuare suntem tributari organizării noastre financiare, legat de faptul că avem niște cheltuieli pe zona de salarizare – mă refer la sportivi – care blochează dezvoltarea clubului pe alte zone. Ca să ai un departament bun de comunicare și de social media, trebuie să ai un buget alocat pentru zona asta. Sunt foarte puține cazurile. Se simte prezența sponsorilor, care și-au asumat ei zona de comunicare prin departamente sau agenții dedicate și specializate. Cluburile încă suferă în această zonă, pentru că banii se duc în alte părți decât spre comunicare.
Nu se gândește în perspectivă...
C.G.: Cluburile nu văd beneficiile pe termen scurt...
Gianluca Zambrotta vine la Sports Business Academy
Zambrotta și Ravanelli la Sports Business Academy. Cum ți-a venit ideea? De ce ei?
C.G.: Este un gând pe care l-am tot tatonat în fiecare an din ultimii 5-6. Lista e mai mare. I-am preferat pe ei pentru că am o serie de conexiuni foarte bune în zona Italiei, fiind și cel care a adus AC Milan la nivel de copii și juniori în România acum 14-15 ani, pe Baresi, pe Massaro ș.a.m.d. Am zis: ok, după 7 ani de SBA, poate ar trebui să forțăm puțin, să ne organizăm ceva mai mult și să aducem niște nume mari din fotbal. Dacă intrați pe platforma sportsbusinessacademy.ro, veți găsiți campioni mondiali și foști mari sportivi din multe arii ale sportului românesc, Elisabeta Lipă, Mihai Leu, Camelia Potec, Alexandru Dedu... Cam în toate zonele din sport avem campioni mondiali sau olimpici care au fost prezenți la SBA. În fotbal, sufeream cumva. Am zis: „Ok, cum facem - și ăsta a fost un vis - să aducem un campion mondial”? M-am întâlnit personal cu Zambrotta acum trei ani. Am vorbit cu el de proiect. Așa că aveam relația.
Și Ravanelli?
C.G.: La Ravanelli a fost o chestiune de moment, voiam și un deținător de Champions League la fotbal. Dar și pentru că sunt fan Juventus. Am rămas în suflet, din copilărie, cu marea echipă a lui Juventus, la care jucau Del Piero, Ravanelli, Vialli, unde antrenor era Lippi... Sunt două nume mari. Vorbim de un deținător de Champions League, de Ravanelli, care a și marcat în acea finală. Vorbim de un om care a luat titlul cu Lazio și cu Juventus în Serie A, o competiție foarte puternică la vremea respectivă. Și vorbim de marele Zambrotta, care a jucat la AC Milan, la Juventus, la FC Barcelona și care a câștigat un titlu mondial cu Italia. Sunt puține proiecte de educație – în Europa discutăm, nu în România, pentru că în România nu ne comparăm cu nimeni – care reușesc să aducă nume atât de mari și care transmit atâta informație, emoție. Ei vor veni propriu-zis ca un cadou adus oamenilor care au fost alături de noi în ultimii 7 ani, pentru că în România nu avem campioni mondiali la fotbal, iar ca deținători de Champions League vorbim doar de generația 1986.

„Sportul românesc are nevoie de motivație. Marii sportivi știu cum se ajunge în top

Ce te aștepți să le spună cei doi cursanților?
C.G.: Eu cred că sportul românesc este într-un moment în care are nevoie de motivație mai mult ca niciodată. A ieșit dintr-o stare de lâncezează și, partea frumoasă - asta am retrăit în fiecare an când am adus campioni mondiali din alte sporturi - este că marii sportivi îți captează atenția, te fac să îți dorești mai mult, să muncești mai mult, să te focusezi mai mult, te ambiționează și îți dau o energie aparte. Asta este o chestiune care ține de un respect pe care trebuie să îl avem față de valoarea unor sportivi de mare performanță. Ei atrag, la rândul lor – și aici nu discutăm despre partea de marketing, de imagine. Vorbim despre sacrificiu și despre cum poți să ajungi în top. Acesta este un mesaj pe care trebuie să îl primească toți cei care se vor apropia de proiectul nostru. Noi asta facem din prima zi, luptăm pentru performanță.
La un român câștigător de Cupa Campionilor nu te gândești pentru sezonul următor?
C.G.: Cu certitudine, am mai tatonat ideea, doar că în fotbal mi-am dorit să merg direct sus în al 7-lea an de SBA. Și asta am făcut. Mai sunt fotbaliști în zona noastră de educație care au fost alături de noi, cum este Ciprian Marica, care a venit într-un moment fantastic, era căpitanul echipei naționale de fotbal. Este un om special, pentru că el, prin tot ce a construit și cum a făcut, a comunicat și comunică foarte bine la nivel de imagine publică – lăsând la o parte acel incident care cred că a fost pasager. Ca să răspund, logic ar trebui să fie Gheorghe Hagi, Gică Popescu. Avem avantajul că prin Cosmin Hodor, printr-o serie de interviuri pe care le-a făcut în anul care a trecut, am reușit să îi avem în platformă și pe ei.
Belodedici, Duckadam?
C.G.: Absolut!
Ghiță Mureșan se luptă pentru minge cu Michael Jordan în NBA

Ghiță Mureșan, despre experiența din NBA și duelurile cu Michael Jordan

Ghiță Mureșan n-a fost uitat în România?
C.G.: Eu o să repet, chiar dacă mi s-a atras atenția că nu ar fi singurul român care a jucat în NBA... Ideea de bază este că, pentru generația noastră și pentru cei tineri, el reprezintă o bornă de succes. Să stai 7 ani în NBA, să te întâlnești cu marele Michael Jordan în toată perioada lui de glorie. Să fii considerat la momentul respectiv un nume important din NBA... Este un vis pe care ne bucurăm să-l trăim anul acesta, pentru că ne doream de 4-5 ani să facem această întâlnire cu Ghiță Mureșan. În NBA sunt cel mai bine plătiți sportivi din lume. Să existe un român care a fost acolo, era păcat să nu-l avem printre noi. Sunt sigur că toți cei care se vor înscrie la programul nostru se vor bucura de momentul cu Ghiță Mureșan. Mai ales că el a optat să vorbească live din Statele Unite.
Și diferența de fus orar?
C.G.: Am hotărât deja că va fi primul, că vom începe cu el la ora 18...
Alte surprize?
C.G.: În primul rând, avem campioanele olimpice la canotaj, singurele noastre medalii de aur pe care le-am luat în Japonia. Și foarte mulți oameni din industrie, foști cursanți de-ai noștri, care deja sunt implicați în diverse proiecte, și oameni care sunt în industrie de ceva timp, care fac proiecte de mulți ani.
Dacă vrei să înveți ceva în domeniu, înveți de la cei care deja au reușit...
C.G.: Ca să simplificăm partea educațională, cred că este esențial să intri în contact cu o informație validată de la oameni care fac lucrurile acestea zi de zi, de mult timp. Iar în paralel, că așa am construit proiectul, există și module teoretice care implică timpul liber al celor care urmează programul nostru și care sunt de luat în seamă. Chiar trebuie să treci prin partea teoretică, pentru că îți creează structura de bază pentru ce înseamnă să fii profesionist. Dar care nu se întâmplă la curs, ci în timpul liber. Ai acces la informație prin platforma online. Noi suntem printre primele platforme de e-learning din România, în 2016 deja eram activi în zona asta, tocmai în ideea ca ai noștri cursanți să studieze și după ce se termină programul anual.
Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Subiecte asemănătoare
Distribuie acest articol
Promo
Promo