Turul Italiei 2020 se anunța unul epic, cu mai multe cățărări legendare: Etna, Madonna di Campiglio, Col D'Izoard, Sestriere, Colle Dell Agnello sau Cima Coppi de anul acesta, reprezentată de Stelvio (2758 metri). Până în momentul în care vom ști sigur ce se va întâmpla cu îndrăgita competiție, îți vom propune o serie de episoade interesante care au legătură cu istoria de peste un secol a cursei. Astăzi ne vom raporta la ediția inagurală, câștigată de Luigi Ganna, un rutier care și-a asigurat un loc în istoria ciclismului atât prin ce a realizat prin șa, dar și ulterior, din postura de creator de biciclete.

Cum a luat naștere Giro D'Italia

Inspirat de revista franceză L'Auto, care pusese bazele Turului Franței anterior (pentru ca apoi publicaţia să se bucure de o notorietate imensă), Tullo Margagni, editor la La Gazzetta Dello Sport i-a propus proprietarului ziarului, Emilio Costamagna, în 1908, să facă o cursă similară pe teritoriul Italiei. În condițiile în care marele rival al Gazzettei, Corriere della Sera se bucura de un succes enorm prin sponsorizarea unor curse de mașini, Gazzetta trebuia să vină cu ceva pentru a recupera terenul pierdut. În contextul în care La Gazzetta pusese umărul la susținerea Giro di Lombardia și Milano-San Remo - și se bucurase la nivel local de o bună vizibilitate - patronului i s-a părut o astfel de mișcare inspirată.
Ciclism
Filippo Ganna și-a apărat titlul mondial la contratimp! Italianul l-a învins greu pe Wout Van Aert
19/09/2021 LA 15:09
S-a făcut un plan de afaceri și s-a estimat că e nevoie de 25.000 de lire pentru a organiza cursa, astfel încât să se asigure premiile, iar competiția să fie una de un nivel ridicat din toate punctele de vedere. Sumă foarte mare la acea vreme, pe care Gazzetta nu a putut să o susțină singură. Prin intermediul lui Primo Bongrani, un om important al băncii Cassa di Risparmio, s-au solicitat donații de peste tot din Italia. Demersul a fost un succes: premiile au fost acoperite integral de cazinoul din San Remo, unde Francesco Sghirla, fost angajat al Gazzettei avea relații solide și chiar Corriere, marea rivală a Gazzettei, a pus umărul la cursă, donând 3000 de lire.
Odată banii obținuți, organizatorii au întocmit un regulament, ce cu siguranță îi va face să zâmbească pe iubitorii ciclismului modern. S-a stabilit ca întreaga competiție să fie întinsă pe durata a 8 etape, iar lungimea acestora se apropia chiar de 400 de kilometri, ceva inuman. Nu de puține ori în primii ani ai competiție, startul cursei s-a dat la 3 sau 4 dimineața, pentru ca rutierii să poată acoperi distanțele enorme. Distanța medie a rundelor în 1909 a fost de 300 de kilometri, în condițiile în care acum într-un mare tur media e undeva la 165-170 de kilometri.
În plus, s-au stabilit puncte de control intermediar, în care cicliștii trebuiau să se dea jos de pe bicicletă și să "semneze condica" pentru a se evita vreun dubiu în privința trișării. Astfel, cicliștilor le era foarte complicat să se abată de la traseul stabilit, alegând scurtături.
Dar cea mai interesantă regulă viza modalitatea în care urma să fie desemnat învingătorul. Pentru a evita scandalul din Turul Franței 1904, dar și pentru că nu aveau mijloacele necesare pentru a îi cronometra exact pe cicliști, s-a decis ca învingătorul să nu fie desemnat cel cu timpul cel mai bun. În funcție de locul ocupat în fiecare etapă, fiecare ciclist primea un punctaj: un punct pentru locul 1, două puncte pentru locul 2 și așa mai departe. La final, se trăgea linie și rutierul care acumula punctajul cel mai mic câștiga (se clasase constant pe primele poziţii, generatoare de puţine puncte). Chiar dacă pe șosea venea într-o etapă la zeci de minute în spatele primului clasat, un rutier putea să spere la victoria finală. De altfel, Luigi Ganna, primul câștigător, a beneficiat la maximum de această prevedere de regulament, după cum vom vedea mai jos.
https://i.eurosport.com/2012/05/05/837925.jpg

Cum a câștigat Luigi Ganna primul Giro din istorie

Înainte de cursă, specialiștii anticipau un duel între Giovanni Gerbi și Luigi Ganna, primul dintre ei având un palmares superior și fiind văzut cu mai multe șanse pe cățărări. Gerbi câștigase anterior Turul Lombardiei, Milano-Torino, dar și alte multe curse de o zi. La start, pe lângă cei doi s-au aflat și doi foști câștigători ai Turului Franței, Louis Trousselier şi Lucien Petit-Breton, dar şi doi viitori câştigători de Giro - Carlo Galetti şi Carlo Oriani -, astfel că spectacolul era cumva garantat.
În cele din urmă, Ganna a fost rutierul cel mai constant. Fiu al unui fermier, el a părăsit şcoala încă din gimnaziu şi a început să lucreze ca zidar în Milano. Pentru a ajunge la job, tânărul Luigi era nevoit zilnic să străbată 110 kilometri pe bicicletă.
Înţelegând că devine tot mai bun în şa, Ganna a început în 1904, la 21 de ani, să concureze în primele sale curse ca profesionist. Doar un an mai târziu, a sosit pe trei în Turul Lombardiei, lucru care i-a garantat un contract destul de avantajos cu Bianchi: 200 de lire pe lună.
Ganna a înţeles rapid că ciclismul e o nişă unde poate face perfomranţă şi şi-a îndreptat toată atenţia spre el. Ca atare, în 1906 a câştigat Milano-Piano şi a participat în Turul Franţei, unde o căzătură l-a forţat să abandoneze.
1908 ar fi trebuit să fie anul primei sale mari victorii, dar succesul în Milano-San Remo i-a fost barat de o...barieră. De tren. După un atac solitar exploziv, doar Cyrille Van Hoowaert a reuşit să rămână la o distanţă decentă de Ganna, însă avansul luat de italian părea decisv. Doar că trecerea unui tren l-a împiedicat să avanseze, fiind blocat de barieră. A fost ajuns astfel de Van Hoowaert, care ulterior avea să câştige primul "monument" al primăverii.
La startul Giro 1909, însă, Ganna venise în cea mai bună formă. Câştigase Milano-San Remo în sfârşit, după dezamăgirea din anul anterior, la capătul unei curse teribile, care a durat 9 ore şi 32 de minute.
Prima etapă a celei dintâi ediţii din Turul Italiei a pornit la drum pe 13 mai 1909, la ora 2:53 dimineaţa, în faţa unei mulţimi fremătânde care s-a adunat în faţa Pieţei Loreto, punctul de plecare. Între Milano şi Bologna, destinaţia primei runde, vremea şi-a făcut de cap, astfel că am asistat la o serie de căzături în pluton şi la abandonuri. Luigi Ganna adora să concureze în condiţii vitrege, astfel că după trecerea peste căţărarea de pe Lake Garda, avea un avans consistent în fruntea cursei. O pană, cu 70 de kilometri înainte de finish, i-a înghiţit avansul şi chiar l-a întârziat pe rutierul din Induno. Acesta a avut însă o voinţă incredibilă şi i-a prins din urmă pe cei care l-au depăşit, dar nu a mai avut forţa să câştige etapa, una adjudecată de Dario Beni.
În runda următoare (378,5 kilometri), Ganna s-a clasat pe doi, după Cuniolo, suficient pentru a îmbrăca tricoul de lider. Nu cel roz, care avea să apară mult mai târziu, ca urmare a dorinţei Gazzettei dello Sport (culoarea ziarului).
În etapa a treia, şi cea mai grea, Galetti, probabil cel mai bun căţărător, a sosit cu un avans uriaş, şi a preluat tricoul destinat primului loc de pe umerii lui Ganna. Acesta avea să îşi ia revanşa imediat, impunându-se în etapa a 4-a (Napoli-Roma), reuşind să treacă astfel pe primul loc din nou, la general, pentru doar un punct.
Totul s-a jucat, probabil, în runda a 5-a, când Ganna a evadat din nou solitar, dar o pană i-a stopat victoria cu 10 kilometri înainte de final. Câţiva rutieri l-au ajuns şi l-au depăşit, dar spiritul de luptător al lui Luigi l-a făcut să nu cedeze vreo secundă. S-a lansat într-o cursă de urmărire impresionantă, iar calităţile fantastice de contratimpist au ieşit la iveală: a reuşit să ajungă grupul de frunte în ultimii kilometri şi a obţinut victoria de etapă.
În următoarele etape, Ganna a reuşit din nou să se claseze foarte bine, înţelegând perfect că nu mai are nevoie să îşi asume riscuri, ci doar să îşi conserve poziţia. Chiar şi aşa, Turul Italiei a fost la un pas să îi scape printre degete în ultima etapă, desfăşurată între Torino şi Milano. Ganna se afla în grupul de frunte şi se părea că victoria finală e doar o formalitate. A spart, ca şi în precedentele runde, dar, cum reuşea de obicei, a recuperat ecartul faţă de grup. Doar că la scurt timp după ce a făcut joncţiunea cu grupul, Ganna a avut o nouă pană. Deşi încă de atunci în conştiinţa comună exista regula nescrisă ca cineva important care suferă un astfel de accident să fie aşteptat, cei din frunte nu au făcut asta. Au intervenit comisarii, conştienţi că Ganna poate pierde Giro în urma unui gest nesportiv al celorlalţi rutieri, astfel că în cele din urmă Luigi a "prins" din nou. S-a ajuns la un sprint redus, în faţa a 30.000 de oameni, unde Dario Beni s-a impus în faţa lui Galetti, cu Ganna pe trei. Suficient pentru ca italianul nostru de 26 de ani să îşi adjudece clasamentul general şi să intre în istorie drept primul învingător din Giro.
"Îmi arde fundul", au fost primele cuvinte ale lui Ganna, după sosirea din ultima etapă, de la Milano, după o nouă cursă de urmărire extrem de solicitantă. Cuvinte care au rămas în istoria ciclismului prin umorul provocat, dar care sintetizau perfect eforturile supraomeneşti făcute de cicliştii acelor vremuri.

Clasamentul final din Giro 1909 (prima ediţie)

1. Luigi Gana - 25 puncte
2. Carlo Galetti - 27 puncte
3. Giovanni Rossignoli - 40 puncte
4. Clemente Canepari - 59 puncte
5. Carlo Oriani - 72 puncte
De notat că, dacă s-ar fi luat în calcul strict timpii obţinuţi, Galetti ar fi câştigat fără emoţii prima ediţie din Giro, sosind cu un avans de 37 de minute faţă de Ganna. Însă acesta din urmă a fost marele beneficiar al constanţei, reuşind în fiecare dintre runde, în ciuda dificultăţilor, să fie printre primii. Acest sistem de departajare l-a ajutat ulterior pe Galetti să câştige trei Tururi ale Italiei (1910, 1911 şi 1912), rezervându-i şi lui o filă specială în istoria ciclismului.
https://i.eurosport.com/2020/03/23/2797594.jpg
Ilustraţie realizată de Achille Beltrame, în Domenica del Corriere, pe 30 mai 1909; în prim plan, Gannam la finalul unei etape din Giro.

Filipo Ganna, "Regele noroiului"

Fanii italieni l-au poreclit "Regele noroiului". La începutul secolului trecut, Italia era o țară destul de săracă, iar infrastuctura rutieră era săracă. Ca atare, cele mai multe dintre drumuri nu erau asfaltate. Acest lucru nu îl împiedica pe Ganna să își asume riscuri și să ajungă la viteze impresionante pentru acele vremuri, independent de condițiile meteo sau starea șoselelor. În consecință, rutierul italian ajungea foarte des extrem de murdar la linia de sosire, de aici și "nickname-ul" său. Stilul său agresiv de pedalat i-a cauzat o serie de pene şi de căzături, lucru care a contribuit de asemenea la porecla italianului.
1909 a fost anul care a marcat o turnură importantă în toată viața mea. Am câștigat Turul Italiei, m-am căsătorit cu fata visurilor mele, am reușit să îmi cumpăr o casă și un atelier care avea să devină fabrica de biciclete pentru marii campioni de peste ani. Chiar și acum când mă apropii de 70 de ani, trăiesc în acea casă și simt în nări mirosul acelui atelier în care în fiecare dimineață îmi puneam capul la contribuție pentru a realiza biciclete tot mai bune. Aceasta e moștenirea mea | Luigi Ganna, într-un interviu realizat în 1954
Luigi Ganna a încercat să îşi apere în 1910 victoria din Giro, dar a sosit abia pe trei, la general. De altfel, el nu a mai reuşit foarte multe victorii după succesul din Turul Italiei 1909 (a mai bifat un succes în Giro dell'Emilia şi 3 etape în Turul Italiei), înainte de a se retrage, în 1914, şi a se dedica construirii de biciclete.
Pentru ca bicicletele pe care le producea să aibă o mai bună vizibilitate, el a creat o echipă proprie de ciclism, "Ganna", care peste ani, în 1951, avea să câştige Turul Italiei, prin Fiorenzo Magni.
Luigi Ganna s-a stins din viaţă la Varese în 1957, iar velodromul din localitate îi poartă numele. Un pionier al ciclismului italian, Ganna va rămâne pentru totdeauna în istorie prin spiritul său fantastic şi prin faptul că nu renunţa niciodată, independent de ce se întâmpla într-o cursă.
Canalele Eurosport nu sunt disponibile în rețelele Telekom și NextGen, însă ele se regăsesc în continuare la principalii operatori de pe piață. Pentru a le putea urmări din nou, vă rugăm să le solicitați operatorului Telekom, prin apel la Serviciul Relații Clienți (021.404.1234 / 0766.12.1234) sau pe canalele oficiale de comunicare ale acestuia.
Ciclism
Peter Sagan a câștigat Turul Slovaciei fără să câștige vreo etapă! Einhorn s-a impus în ultima rundă
19/09/2021 LA 13:02
Ciclism
Tragedie în lumea sportului! Fostul ciclist Chris Anker Sorensen și-a pierdut viața
19/09/2021 LA 05:06