Belgianul este considerat de multă lume drept cel mai mare ciclist din istorie. Merckx are în palmares recorduri impresionante: 11 Mari Tururi (de 5 ori Turul Franței, de cinci ori Giro, o dată Vuleta), toate cele cinci monumente, trei Campionate Mondiale precum și toate clasicele de o zi importante.
https://i.eurosport.com/2019/07/07/2633733.jpg

Începuturi

Ciclism
Alaphilippe: "Nu vreau să îmi termin cariera fără să fi încercat să câştig Turul Franţei"
30/11/2021 LA 12:31
Edouard Louis Joseph Merckx s-a născut la Meensel-Keizegem, în Belgia, pe 17 iunie 1945 însă după doar trei ani întreaga sa familie s-a mutat la Bruxelles pentru a prelua un magazin alimentar. Eddy era un copil extrem de competitiv și a practicat mai multe sporturi - baschet, box, fotbal și tenis de masă. A jucat chiar și tenis pentru echipa locală de juniori. Totuși Merckx a declarat ulterior că încă de la 4 ani știa că vrea să fie ciclist și că prima sa amintire este legată de un mini-accident cu bicicleta de la vârsta de 12 ani. Eddy a început să meargă pe bicicletă de la 4 ani, folosind bicicleta pentru a merge la școală zilnic.
În vara lui 1961, Merckx și-a achiziționat prima licență de curse și a participat la prima sa cursă oficială la o lună după ce a împlinit 16 ani, unde a terminat pe locul șase. A participat apoi la încă 12 curse înainte să o câștige pe prima, pe 1 octombrie 1961. Anul următor el a participat la 55 de curse. A câștigat 23 dintre ele și a renunțat la școală pentru a se dedica cu totul ciclismului.
https://i.eurosport.com/2019/07/09/2635231.jpg

Startul ca profesionist

Merckx a devenit profesionist pe 29 aprilie 1965 la vârsta de 20 de ani când a semnat pentru echipa Solo-Superia, a lui Rik Van Looy. El a câștigat prima sa cursă în Vilvoorde, învingându-l pe Emile Daems. Pe 1 august, Merckx a terminat pe locul doi în campionatul Belgiei, ceea ce i-a adus calificarea la cursa de șosea de la Mondiale.
În martie 1966, Merkx a participat la prima sa cursă majoră, Paris-Nisa. A fost primul după o etapă, însă a încheiat pe locul patru la general. A urmat apoi prima sa participare la un Monument - Milan-San Remo iar în următoarele săptămâni el a participat la Turul Flandrei și Paris-Roubaix.
În 1968, Merckx s-a lansat cu adevărat și a început o serie de rezultate impresionante. Belgianul a câștigat Giro d'Italia, precum și clasamentul pe puncte și ceș destinat celui mai bun cățărărător. La Volta a Catalunya el a preluat conducerea de la Gimondi și a câștigat apoi cursa. A încheiat sezonul cu 32 de succese din 129 de curse la care a participat.
https://i.eurosport.com/2018/06/17/2356474.jpg

1970: Dubla Giro - Tour de France

Chiar dacă a început campania din 1970 cu o ușoară accidentare, prima victorie majoră a lui Merckx a venit în Paris-Nisa, unde a câștigat la general precum și trei etape. Pe 1 aprilie a câștigat Gent-Wevelgem apoi Turul Belgiei și Paris-Roubaix.
După ce cu un an înainte fusese găsit vinovat de dopaj în Giro, pentru ca apoi să îi fie ridicată suspendarea pentru că nu existau destule dovezi, Merckx nu voia să se mai întoarcă în Italia. După ce organizatorii au fost de acord să trimită rezultatele controalelor la Roma pentru a fi verificate, Merckx a acceptat în cele din urmă participarea. A început cursa bine și a câștigat a doua etapă însă patru zile mai târziu a arătat semne de slăbiciune la genunchi. Totuși a urmat un atac pe ultima cățărare, aproape de Brentonico, pentru a câștiga etapa și a ajunge pe primul loc. Și-a extins apoi avansul considerabil și a câștigat din nou Giro.
Înainte de începerea Turului Franței, Merckx a câștigat cursa de șosea la Campionatele Belgiei. Merckx a câștigat apoi prima etapă a Turului însă a pierdut avantajul în a doua etapă. În zilele următoare, Merckx a revenit spectaculos și a câștigat trei din cele cinci etape disputate într-un interval de patru zile. Performanța belgianului a fost una fantastică el reușind ulterior să câștige Turul Franței cu un avans de 12 minute (opt etape câștigate). De asemenea, a ieșit învingător și în clasamentul de cel mai bun cățărător.
https://i.eurosport.com/2015/07/21/1644889.jpg

De ce este considerat Eddy Merckx cel mai bun?

Lance Armstrong a câștigat de șapte ori Turul Franței (victoriile nu au mai fost omologate din cauza dopajului). Alții precum Anquetil, Hinault sau Indurain au câștigat de cinci ori Turul Franței. Totuși, nu este singura competiție care contează. Pentru belgieni, câștigarea clasicelor este cel puțin la fel de importantă.
Merckx a câștigat tot. De mai multe ori. Dominația lui începea în primăvară, cu clasicele. Apoi el se îndrepta spre Paris Nisa, spre marile tururi, Campionatul Mondial, iar apoi "canibalul" se ocupa și de clasicele de sfârșit de sezon. Marii cicliști sunt cei care domină clasicele, precum Van Looy sau Sean Kelly. Marii cicliști sunt cei care câștigă sprinturile, precum Mark Cavendish sau Alessandro Petacchi. Sau cei care câștigă marile tururi, precum Indurain sau Froome.
Merckx le făcea pe toate. A câștigat clasicele, a câștigat Marile Tururi, impunându-se în orice tip de etapă. A fost campion mondial de trei ori.
https://i.eurosport.com/2014/07/20/1282268.jpg
Dacă ne uităm la ceilalți mari campioni, strategia lor este de obicei să obțină un rezultat bun la contratimp și apoi să abordeze o strategie defensivă pe cățărări. Sau să atace puternic pe una din primele mari cățărări dintr-un mare tur, pentru ca apoi să își conserve avansul. Totuși, la început, Merckx nu a mers niciodată defensiv. A atacat în mijlocul etapelor, cu doar câțiva kilometri înainte de un finish cu sprint. Le făcea pe toate. În 1969, a reușit rara performanță de a câștiga tricoul galben, cel de cel mai bun cățărător dar și clasamentul pe puncte, o competiție destinată în zilele noastre exclusiv sprinterilor. Ciclismul presupune să fii calculat și să-ți păstrezi energia când contează. Dar Merckx nu a ținut cont de astfel de lucruri. A atacat când a vrut - a atacat pentru că a putut. Acest stil neortodox și total imprevizibil i-a oferit mereu un avantaj mare din punct de vedere psihic.
Rivalii săi, cum ar fi Louis Ocana, erau extrem de talentați însă de multe ori puteau ceda în mijlocul unei bătălii. Uimitor la Merckx era durabilitatea sa. Timp de mulți ani, el părea invincibil. Mulți spun că performanțele sale nu pot fi egalate. Pare absurd ca cineva cu tricoul galben să atace cu un kilometru rămas într-o etapă, în prezent. Ideea de a domina Turul Franței după ce ai câștigat Giro și clasicele din primăvară e departe de realitate acum. Dar Merckx a demonstrat că pentru el imposibilul nu există.
Ciclism
Tadej Pogacar a primit premiul "Bicicleta de Aur" pentru cel mai bun rutier al anului
25/11/2021 LA 14:19
Turul Franței
Tadej Pogacar nu va face dubla Giro - Turul Franţei în 2022: "Sunt încă foarte tânăr"
19/11/2021 LA 11:49