Cățărătorul care între timp a împlinit 26 de ani a devenit în 2019 primul ecuadorian care să câștige un mare tur, dar acest lucru nu a părut să pună presiune suplimentară pe umerii săi. El fusese deja primul ecuadorian care să termine Vuelta, primul care să câștige o etapă în Giro (2018) și primul care să poarte tricoul destinat celui mai bun tânăr (Turul Italiei 2018). Dar puțini anticipau că poate câștiga un mare tur atât de devreme și într-o companie atât de selectă.

Poreclit "La Locomotora" (locomotiva), Carapaz a început să pregătească Giro-ul de anul trecut încă din octombrie 2018.

Giro d'Italia
Ineos, 4 super-lovituri confirmate azi pe piața transferurilor. Marele pariu al britanicilor
ACUM 2 ORE

"Am discutat din timp cu echipa și mi s-a spus clar că singurul obiectiv pentru 2019 e Giro. Nu s-a pus niciodată problema să mă pregătesc pentru Turul Franței sau să am alte ținte în acest an", explica Carapaz anul trecut pentru Endura Sport.

Chiar și așa, mulți anticipau că va depune o muncă de gregario pentru Landa. În plus, faptul că e antrenat de o femeie - Iosune Murillo - i-au determinat pe mulți cu idei preconcepute să nu îl vadă pe Carapaz drept o amenințare pentru podiumul Turului Italiei. Nici victoria din etapa a 4-a, una destinată puncheurilor (pe podium s-au mai clasat Caleb Ewan și Diego Ulissi), nu a convins, fiind văzută drept doar una de circumstanță.

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(1601x541:1603x539)/origin-imgresizer.eurosport.com/2019/05/25/2596247.jpg

După două săptămâni de cursă - etapa a 14-a -, cu finish în Alpi, pe Courmayeur, Carapaz a dat măsura abilităților sale de cățărător. A atacat cu 28 de kilometri înainte de final, pe pantele de pe Colle San Carlo, și a făcut prăpăd în spatele lui. A pus un minut și 32 de secunde față de Simon Yates și aproape două minute față de locul trei în etapă, "rechinul" Vincenzo Nibali.

Când am atacat, m-am gândit să câștig etapa. Știam că am șansa să obțin și tricoul roz, și ideea m-a motivat, speram să rămân vreo două zile cu el în posesia mea. Apoi, tactica echipei s-a schimbat: de ce să nu încercăm să câștigăm generalul? "Hai să încercăm", le-am zis | Richard Carapaz

A îmbrăcat tricoul roz, cu 7 secunde avans față de Primoz Roglic, care părea în continuare marele favorit în contextul contratimpului din ultima etapă. Totuși, de a doua zi, slovenul a început să piardă tot mai mult teren. A cedat încă 40 de secunde în runda următoare, între Ivrea și Como, iar specialiștii se întrebau deja dacă și cum mai poate fi oprit Richard, în contextul în care arăta că e cel mai bun pe munte.

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(1926x808:1928x806)/origin-imgresizer.eurosport.com/2019/12/16/2737921.jpg

Carapaz a rezistat formidabil în ultima săptămână, una extrem de muntoasă, iar înainte de contratimpul de la Verona (17 kilometri) avea un avans confortabil față de locul secund, Vincenzo Nibali. Favoritul italienilor a dat tot în lupta contra-cronometru, dar nu a reușit să îi ia decât 49 de secunde lui Carapaz. Fără a excela în general la contratimp, Richard a făcut cursa vieții, rezistând eroic, și la finalul etapei a văzut că încă are peste un minut avans față de Nibali, la general. O performanță incredibilă, care cu siguranță va rămâne în istoria ciclismului.

E adevărat, cu 21 de zile în urmă nimeni nu mă vedea printre favoriți. Nimeni nu a crezut că pot câștiga, dar să fiu aici în tricoul roz e ceva fabulos | Richard Carapaz, după ultima etapă, de la Verona

Clasamentul Giro 2019

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg)/origin-imgresizer.eurosport.com/2020/03/27/2800114.png

Cum l-a descoperit Movistar pe Carapaz

Înainte de Giro 2019, Carapaz reușise un Tur al Italiei bun și în 2018. A câștigat atunci etapa a 8-a și a terminat pe 4 la general, dar ulterior evoluțiile sale nu au mai fost la fel de constante. Ca atare, exceptând poate rutierii sud-americani, care cu siguranță îi cunoșteau potențialul, puțini puteau să anticipeze ce s-a întâmplat anul trecut.

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(1189x460:1191x458)/origin-imgresizer.eurosport.com/2019/05/25/2596242.jpg

Cei de la Movistar au crezut în tânărul ecuadorian, dar până și Eusebio Unzue a recunoscut că a fost luat pe nepregătite de "explozia" celui pe care pariase, aducându-l la echipă.

"Nu a fost o surpriză atât de mare pentru noi, deși trebuie să admit că nu mă așteptam să fie atât de consistent. Tinerii rutieri sunt mereu foarte ambițioși, iar acest lucru le dă energii nebănuite. Dar într-un mare tur trebui să știi cum să te odihnești, cum să te recuperezi pentru a fi la 100%. Iar asta vine cu timpul, cu acumularea de experiență. Richard s-a recuperat excelent și nu a făcut nici măcar o greșeală", a spus Eusebio Unzue după Giro 2019, citat de velonews.com.

Pentru managerul care l-a adus în Europa și pe Nairo Quintana, rezultatul a fost o surpriză doar din punct de vedere al timingului, în sensul în care victoria finală din Giro a venit la o vârstă mai degrabă fragedă, judecând după vârsta medie a câștigătorilor ultimelor mari tururi, excepție Bernal. Înainte de a-l aduce la Movistar, Unzue l-a studiat foarte atent și a văzut că nu e cu nimic mai prejos decât Uran, Bernal, Quintana, "Superman" Lopez sau alți cățărători din America de Sud.

Ce este diferit, însă, între rutierii deja consacrați și Carapaz? Aproape fără excepție, aceștia vin din Columbia, în timp ce Carapaz a ecuadorian. Totuși, el s-a născut la altitudine, fiind construit să reziste perfect la înălțimi mari și s-a antrenat mai mereu în Columbia. De altfel, niciun rutier din istorie care a câștigat un mare tur nu a crescut la o altitudine mai mare decât sud-americanul care a scris istorie pentru Movistar.

"El s-a născut foarte aproape de granița cu Columbia. Trăiește la 2800 metri altitudine și are toate calitățile columbienilor, e un cățărător pur", a mai spus Unzue.

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(1105x340:1107x338)/origin-imgresizer.eurosport.com/2019/05/25/2596198.jpg

Oficialul lui Movistar a văzut încă de la început similarități clare între Carapaz și Quintana și nu a vrut să îl rateze. Ambii sunt compacți, rezistă excelent pe cățărări lungi și au o abnegație ieșită din comun. În plus, Carapaz e ceva mai exploziv, reușind să se descurce foarte bine și pe cățărări scurte și explozive.

Carapaz a trăit într-un sat de 100 de familii numit La Playa și și-a descoperit devreme pasiunea pentru ciclism. A atras imediat atenția scouterilor din America de Sud, iar în 2015 a venit și primul rezultat spectaculos: a devenit primul rutier din afara Columbiei care câștiga Vuelta a Colombia U23, trecându-și în cont și două victorii de etapă.

În 2016, a venit transferul la Coldeportas Bicicletas Strongman, neștiind că Movistar îl urmărește atât de atent. Spaniolii nu au pierdut însă vremea și, după ce Carapaz a câștigat Vuelta a Navarra, l-au adus la echipă, ca stagiar.

În 2017, a terminat al doilea la general în Route du Sud, pentru ca în 2018 să câștige Vuelta a Asturias. În cursele mai mari a avut în general rolul de locotenent, dar în Giro 2018 contextul a făcut să poată rula pentru el, după ce Movistar s-a confruntat cu mari probleme, atât înainte de cursă, cât și în timpul ei. Locul 4 din acea ediție a avut o însemnătate aparte, în contextul în care podiumul Giro a fost unul de vis - Froome, Tom Dumoulin, Miguel Angel Lopez -, dar destui specialiști au crezut că Richard Carapaz va rămâne în umbra unor rutieri ca Valverde sau Quintana, așa cum s-a întâmplat o lungă perioadă cu Landa.

La finalul sezonului trecut, după 3 ani petrecuți la Movistar, Carapaz a ales să treacă la cea mai bogată echipă din plutonul profesionist, Ineos. El a fost desemnat să fie lider în Giro, dar va trebui să aștepte probabil până la toamnă, când cursa va putea să se desfășoare în condiții sigure.

Canalele Eurosport nu sunt disponibile în rețelele Telekom și NextGen, însă ele se regăsesc în continuare la principalii operatori de pe piață. Pentru a le putea urmări din nou, vă rugăm să le solicitați operatorului Telekom, prin apel la Serviciul Relații Clienți (021.404.1234 / 0766.12.1234) sau pe canalele oficiale de comunicare ale acestuia.

Giro d'Italia
Giro 2020 începe săptămâna viitoare! Ineos pare de neoprit. Ce lideri vin în Turul Italiei
21/09/2020 LA 08:20
Giro d'Italia
Nibali, despre cei 3 rutieri care îi pot "fura" tricoul roz în Giro. Marea surpriză anticipată
27/07/2020 LA 09:02