Sezonul 2020 a început conform tradiției, în Australia, dar apoi s-au mai desfășurat doar 2 competiții importante: Turul Emiratelor Arabe Unite și Paris-Nice (fără ultima etapă), pentru ca sezonul să fie întrerupt de pandemia de Covid-19. Așadar, o bună parte din rutieri nici nu au apucat să dea vreo pedală într-o cursă oficială, că acestea au început să fie amânate sau chiar anulate.

Cu toate incertitudinile, UCI a conturat un calendar post-pandemie, iar cele mai importante competiții au fost incluse în program, chiar dacă rutierii au trebuit să-și schimbe obiectivele din mers, multe curse clasice suprapunându-se cu marile tururi. Competițiile s-au reluat în august, prima cursă importantă post-pandemie fiind clasica Strade Bianche. Apoi a început turul Poloniei, care din nefericire ne va rămâne în memorie din cauza gravului accident suferit de Fabio Jakobsen, iar apoi a avult loc și prima clasică monument, Milano-San Remo, care i-a revenit lui Wout Van Aert.

Tour de France
Noul "canibal" din ciclism se ia la trântă cu Roglic și Pogacar? Evenepoel ar putea merge în Le Tour
21/01/2021 LA 09:54

Apoi au început pregătirile pentru Turul Franței, iar majoritatea cicliștilor cu pretenții în Marea Buclă au mers în Criteriul Dauphine. Competiția care precede în mod tradițional Turul Franței a fost plină de evenimente, mulți rutieri importanți fiind nevoiți să abandoneze din cauza accidentărilor, printre care și Egan Bernal și Primoz Roglic, considerați mari favoriți la tricoul galben în competiția supremă din ciclism.

https://i.eurosport.com/2020/09/21/2891350.jpg

Tadej Pogacar și Primoz Roglic au făcut spectacol în Turul Franței

Fără a se ști cu exactitate dacă va putea fi dus la bun sfârșit, Turul Franței a început pe 29 august și existau premisele unui tur foarte disputat, dar rezultatul a depășit orice imaginație.

Primoz Roglic era deja o certitudine după ce câștigase Vuelta în 2019 și avea ca principal obiectiv pentru acest an câștigarea tricoului galben în Turul Franței. Slovenul era văzut de mulți ca principal favorit, iar lupta pentru victoria la general ar fi trebuit să se dea în mod normal cu Egan Bernal sau în orice caz, cu un alt rutier de la Ineos.

Beneficiind de ajutorul unei echipe stelare (Jumbo Visma a dus ce a avut mai bun în Franța pentru a-l ajuta pe Roglic, cu excepția lui Steven Kruijswijk, care a fost accidentat), Roglic părea a fi cu "poarta goală" în lupta pentru tricoul galben, mai ales că Egan Bernal a arătat slăbiciuni încă de la primele etape ale competiției.

Slovenul a fost constant în prima săptămână, iar apoi a preluat tricoul galben după etapa a 9-a (Pau-Laruns, care a inclus și cățărarea Col de Marie Blanque), care a fost câștigată de conaționalul său Tadej Pogacar. În ciuda acelei victorii, Pogacar era la 44 de secunde în spatele lui Roglic și nu era văzut la acea vreme ca o mare amenințare, Jumbo Visma fiind o echipă mult mai puternică decât UAE Team Emirates, iar acest lucru ar fi trebuit să facă diferența la un moment dat.

Roglic și-a păstrat avansul în următoarele etape, iar după etapa a 15-a Egan Bernal a ieșit complet din cursă, problemele la spate spunându-și cuvântul. Dar pe lângă ieșirea din scenă a columbianului, Pogacar și-a arătat din nou colții, câștigând impresionant pe Grand Colombier. Roglic a ținut totuși aproape și a sosit pe 2, diferența dintre cei doi sloveni la general ajungând la 40 de secunde.

În etapa a 17-a, încheiată pe celebra Col de la Loze, Roglic a încheiat pe locul 2, cu 15 secunde în fața lui Pogacar, astfel că distanța dintre ei s-a mărit la 57 de secunde (Roglic a luat cu 2 secunde de bonificație în plus). În etapa a 18-a și a 19-a Roglic nu a mai forțat, diferența de aproape un minut fiind considerată de toată lumea suficientă înainte de contratimpul de la Planches Des Belles Filles.

https://i.eurosport.com/2020/09/19/2890035.png

Pogacar a produs marea surpriză la contratimp

57 de secunde nu era o diferență irecuperabilă pentru Pogacar, dar toată lumea știa că Roglic este un specialist al probei contra cronometru și nimeni nu a putut anticipa ce urma să se întâmple. Lupta pentru tricoul galben în Turul Franței avea să se dea între cei mai buni cicliști din Slovenia. Cei doi își împărțiseră victoriile la Campionatele Naționale, care au avut loc în iunie: Roglic a câștigat cursa pe șosea, în timp ce Pogacar s-a impus pentru doar 9 secunde la contratimp.

Evident, înfrângerea de la naționale era un avertisment pentru Roglic, dar Pogacar avea acum de recuperat o diferență considerabilă. Totuși, tânărul care nu împlinise încă 22 de ani s-a eliberat de presiune și a făcut o cursă istorică. Roglic a început să piardă constant în raport cu Pogacar la contratimp, iar acesta nu și-a revenit până la finish, astfel că rezultatul final a uimit întreaga lume. Pogacar l-a bătut pe Roglic cu aproape 2 minute, a câștigat etapa propriu-zisă și implicit Turul Franței.

Pe lângă tricoul galben, slovenul a câștigat și tricoul alb, destinat celui mai bun tânăr, dar și cel alb cu buline roșii, devansându-l pe Richard Carapaz. Astfel, ciclistul sloven a devenit primul om din istorie care a obținut toate aceste 3 tricouri distinctive într-o ediție de Turul Franței.

La numai 21 de ani și 363 de zile, Pogacar a devenit cel mai tânăr câștigător al tricoului galben din Marea Buclă din ultimii 116 ani. Henri Cornet avea puțin peste 19 ani în 1904 când a câștigat această competiție.

De asemenea, Tadej Pogacar este primul rutier din ultimii 37 de ani care triumfă la prima participare în cea mai importantă competiție din ciclism. Ultimul om care a reușit această performanță a fost Laurent Fignon, în 1983.

https://i.eurosport.com/2020/10/04/2902101.jpg

După dezamăgirea din Turul Franței, Roglic a încheiat sezonul în stil de mare campion

Așadar, am avut parte de un Tur al Franței extrem de spectaculos, în care suspansul a fost prezent până în ultima clipă și care s-a încheiat cu o surpriză foarte mare. Roglic a fost nevoit să se mulțumească cu locul secund, dar rutierul de la Jumbo Visma a trecut repede peste marea dezamăgire și ce a urmat pentru el în sezon a fost impresionant.

La doar o săptămână după încheierea Marii Bucle, Roglic a concurat și la Campionatul Mondial, care a avut loc la Imola. Traseul s-a potrivit mai degrabă puncheur-ilor, drept dovadă podiumul a fost completat în ordine de Julian Alphilippe, Wout Van Aert și Marc Hirschi. Slovenul a fost totuși la înălțime, clasându-se pe locul 6.

A urmat Liege-Bastogne-Liege, o cusă care s-a încheiat într-un mod cu totul inedit. Îmbrăcat în tricoul curcubeu, Alaphilippe părea că s-a desprins în câștigător la sprint, dar s-a bucurat prea devreme ridicând mâinile în semn de victorie, iar Roglic a trecut primul linia de sosire, obținând prima victorie din carieră într-un monument.

Ulterior, Alphilippe a fost declasat pentru un brânci pe care i l-a dat lui Hirschi în timpul poziționării pentru sprint, iar pe podium a ajuns astfel și Tadej Pogacar. Mai mult, pe locul 4 a sosit Matej Mohoric, un alt rutier sloven care bate la poarta marilor succese din ciclism.

https://i.eurosport.com/2020/11/08/2931473.jpg

Pentru câștigătorul Turului Franței, clasica din Ardeni a fost ultima cursă din 2020, dar Roglic și Mohoric au mers și în Vuelta. Dacă rutierul de la Bahrein Merida a abandonat după primele 2 etape din ultimul mare tur al anului, Roglic a mers până la capăt și și-a apărat titlul cucerit în 2019.

Slovenul a câștigat prima etapă și a preluat tricoul roșu și se părea că va avea o misiune ușoară, dar a avut un adversar pe măsură în persoana lui Richard Carapaz. Ecuadorianul a ținut aproape și chiar a preluat la un moment dat șefia la general, dar Roglic s-a dovedit în cele din urmă cel mai puternic, profitând și de contratimpul mult mai bun (i-a luat 49 de secunde lui Carapaz la proba contra cronometru), dar mai ales de secundelor de bonificație.

Fără acestea, Roglic ar fi suferit o nouă mare înfrângere, dar cele 4 etape câștigate și cele 3 locuri doi obținute i-au adus slovenului 48 de secunde de bonificație, față de numai 16 obținute de ecuadorian. Diferența din clasamentul general dintre cei doi a fost de doar 24 de secunde, ceea ce indică faptul că pe șosea Carapaz a terminat cursa cu un timp mai bun.

Așadar, Primoz Roglic a încheiat anul în stil de mare campion, cu un succes răsunător în Vuelta. Această victorie a demonstrat, dacă mai era nevoie, că Primoz Roglic este unul dintre cei mai buni cicliști ai lumii al ora actuală, dar mai ales că slovenul de 31 are un psihic de fier. După ce a pierdut dramatic Turul Franței, rutierul de la Jumbo Visma nu s-a prăbușit, ci dimpotrivă, a revenit și mai puternic.

https://i.eurosport.com/2019/08/09/2652753.jpg

Chiar dacă rezultatele sale nu s-au ridicat deocamdată la cele ale lui Roglic sau Pogacar, Matej Mohoric este un alt rutier de mare valoare din pluton. La doar 24 de ani, Mohoric are deja victorii de etapă în Giro (2018) și Vuelta (2017), iar locul 4 din Liege-Bastogne-Liege a arătat că este un ciclist de luat în seamă pe viitor.

Așadar, putem spune că anul 2020 a fost anul slovenilor în ciclismul pe șosea de cel mai înalt nivel. 2 dintre cele 3 mari tururi au fost câștigate de rutierii din această țară. Performanțele obținute de rutierii sloveni sunt cu adevărat impresionante, având în vedere că Slovenia are puțin peste 2 milioane de locuitori, deci mult mai puține resurse umane decât celelalte țări din Europa care au o tradiție imensă în acest sport. Belgia, Olanda, Franța, Anglia, Spania sau Italia investesc enorm în ciclism, dar totuși slovenii i-au eclipsat în acest an pe rutierii din aceste țări.

Slovenia este un exemplu de urmat pentru orice națiune și aici nu ne referim doar la ciclism, ci la sport în general. Slovenia este o forță în majoritatea sporturilor de iarnă, se califică constant la turneele finale în sporturile de echipă de sală (baschet, handbal, volei), are un superstar în NBA (Luka Doncic) și mai nou domină și ciclismul mondial.

Tour de France
De ce căţărătorii puri "fug" de Turul Franţei 2021! Trei nume mari preferă Giro
20/01/2021 LA 13:01
Tour de France
Jumbo Visma a ales echipa pentru Turul Franței 2021! Cea mai puternică formație din istorie!
19/01/2021 LA 18:06