O zi pe an rutierii uită de pavatele și dealurile din Belgia și ajung în Italia, acolo unde în inima Toscanei, la Siena, se desfășura una din cele mai grele curse de o zi din sezon. Strade Bianche are o istorie foarte scurtă, de doar 14 ani, dar felul cum a fost „desenat” traseul de către organizatori a făcut-o să atragă nume mari ale plutonului și să crească în popularitate odată cu trecerea anilor.
Inclusă în calendarul World Tour începând cu 2017, Strade Bianche se bucură de aprecierea spectatorilor și telespectatorilor din princina spectacolului pe care îl oferă terenul din regiunea Toscana. Cum nu există plat, urcările, coborârile, dar mai ales drumurile neasfaltate (sau „steratti” în italiană) compun un puzzle pe care trebuie să-l construiești piesă cu piesă pentru a savura gloria de la final.
Ediția din 2018 ar trebui să fie uitată de mulți dintre rutierii din pluton. Zăpada căzută la mijlocul săptămânii a creat o cursă epică în acea sâmbătă, competiția desfășurându-se într-un decor pe care îl mai vezi doar în concursurile de cyclo-cross: noroi, frig și ploaie. Doar 53 de cicliști au încheiat ediția din 2018, alții fiind excluși pentru că nu au ajuns în timpul limită stabilit de organizatori.
Tour de France
Turul Franței 2023 va începe de la Bilbao! Va fi a 2-a oară când Țara Bascilor va găzdui startul
ACUM 20 ORE
În total sunt 184 de kilometri de parcurs, la fel ca și în anii anteriori, pe traseu fiind nu mai puțin de 63 de kilometri de drumuri neasfaltate, ceea ce înseamnă că sunt incluse 11 sectoare. Primul va veni după doar 17,6 kilometri de la startul din Fortezza Medicea. O fază importantă a cursei apare după primii 66 de kilometri, atunci când este urcarea pe Montalcino, urmând ca apoi să vină sectoarele 5 și 6, care au o lungime de 11,9 kilometri, respectiv 8 kilometri. Dificultățile nu vor face decât să trieze și mai mult plutonul pentru ca în partea decisivă să rămână cei mai buni.
Sectorul cu numărul 7 se va porni la Monteroni d’Arbia (9,6 km lungime), urcându-se constant pentru a ajunge în câmpurile, pădurile și podgoriile care fac cursa atât de fascinantă. Apoi, primele atacuri majore se vor da pe următoarele două sectoare ce aduc un traseu în urcare și coborâre, iar o problemă mecanică sau o căzătură ar însemna practic o ieșire din ecuația victoriei.
Traseul continuă cu o porțiune ceva mai liniștită în care cicliștii își pot trage sufletul, iar directorii sportivi pot compune strategia finală pentru ultimii 25 de km, unde sunt grupate cele trei sectoare finale. Ele sunt mai scurte, dar oferă mai mult spectacol prin complexitatea lor. Spre exemplu, sectorul 10 de la Colle Pinzuto are o urcare cu o pantă maximă de 15%. Există apoi o parte cu drumuri într-o stare foarte bună cu 12 km înainte de final, atunci când se termină ultimul sector, Le Tofle. Apoi, bătălia pentru glorie nu se va da la sprint, ci pe o nouă urcare, când se ajunge în Siena. Drumul abrupt către centrul orașului propune o nouă urcare, de data aceasta pe Via Santa Cristina, în ultimul kilometru fiind o ascensiune scurtă, dar cu o pantă maximă de 16% cu 500 de metri înainte de vârf pentru a turna și mai mult plumb în picioarele rutierilor. Linia de sosire este în coborâre în Piazza di Campo, un loc cu o însemnătate aparte pentru această regiune.
RCS Sport a acordat pentru ediția din 2019 trei invitații, pe lângă cele 18 formații de World Tour participând trei echipe Pro-Continentale, Vital Concept, Neri Sottoli și Nippo-Vini Fantini.
Cele mai multe victorii în Strade Bianche le are Fabian Cancellara (3), organizatorii redenumind un sector de drum neasfaltat în cinstea campionului elvețian. Anul trecut s-a impus belgianul Tiesj Benoot de la Lotto-Soudal, el primind în acest an numărul 1 pe echipament. Forma sa nu este încurajatoare, mai ales după un Omloop în care a căzut și pare să nu se fi refăcut complet. Dacă nu va face față ritmului, Lotto l-a adus și pe Tim Wellens, colegul său ce a bifat un podium în cursa din Belgia de sâmbăta trecută.
Însă întrebarea este: o poate opri cineva pe Quick-Step în clasice? Răspunsul este negativ deocamdată, „haita de lupi” a lui Patrick Lefevere câștigând deja trei clasice prin trei rutieri diferiți. În Italia gruparea belgiană vine cu doi lideri și un „joker”: Zdenek Stybar, Julian Alaphilippe și Yves Lampaert. Dacă pe Stybar toată lumea l-a văzut un om puternic în Omloop, Alaphilippe este la prima participare într-o cursă de o zi, însă se decurcă mai bine decât cehul pe cățărăile explozive, iar finalul i se potrivește foarte bine.
De urmărit va fi și Wout van Aert, belgianul de la Jumbo-Visma care a impresionat în 2018 terminând pe locul trei la final. Un alt favorit este Greg Van Avermaet (CCC Team), belgianul bifând în actuala stagiune un loc doi în Omloop. Team Sky îl aduce ca lider pe Gianni Moscon, dar în cursă se va afla și Geraint Thomas, câștigătorul Turului Franței 2018.
Alți rutieri de urmărit vor fi Alexey Lutsenko (Astana), Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida), Rui Costa (UAE Team Emirates), Enrico Battaglin (Katusha-Alpecin), Daniel Oss și Rafal Majka (ambii de la BORA), Michael Valgren (Dimension-Data), Moreno Moser (Nippo), Silvan Dillier (Ag2r), Marc Hirschi (Sunweb), Edoard Affini (Mitchelton), Alberto Bettiol (EF-Education First), respectiv Bauke Mollema și Fabio Felline (Trek).
Pe lângă cursa masculină, Eurosport 2 va transmite de la ora 13:30 și cursa feminină din Strade Bianche, una cu un traseu mai scurt decât cel al băieților. Favoritele pentru victorie sunt Anna van der Bregen (deținătoarea trofeului), Chantal Blaak, Annemick van Vleuten și Marianne Voss.
Ediția din 2019 a Strade Bianche va fi în direct pe Eurosport 2 de la ora 15:00 în comentariul lui Manolo Terzian și Andrei Comșa.
Pregătiți pentru spectacol?
Ciclism
Egan Bernal a fost operat cu succes după accident, dar are șanse mici să mai concureze în acest an
25/01/2022 LA 12:33
Ciclism
Egan Bernal s-a accidentat grav la un antrenament și a ajuns în spital
24/01/2022 LA 18:01