Eurosport

Totul pentru roz - Turul Italiei 2019 se vede în direct pe Eurosport 1

Totul pentru roz  - Turul Italiei 2019 se vede în direct pe Eurosport 1
De

09/05/2019 la 18:44Actualizare 09/05/2019 la 18:47

Primul Mare Tur al sezonului, Turul Italiei, se vede în direct și integral pe Eurosport 1, Eurosport 1HD și Eurosport Player în perioada 11 mai - 2 iunie.

Cu o istorie începută în 1909, Giro d’Italia a oferit de-a lungul timpului bătălii epice între cei mai mari cicliști ai tuturor timpurilor. Cățărări mitice au fost străbătute prin condiții vitrege, trasee dificile, coborâri periculoase și chiar un deces cauzat de căzătură, al lui Wouter Weylandt în 2011. Sunt doar câteva momente ce au intrat în istoria grandioasă a acestei curse ce ține capul de afiș în prima parte a fiecărui sezon din ciclismul mondial.

Ca să ridici la finalul celor 21 de etape Trofeo Senza Fine trebuie să calculezi precis efortul pe care îl depui în fiecare zi, deoarece Giro, prin duritatea traseului și a vremii, te poate aduce de la extaz la agonie în câteva zile sau ore. În total s-au disputat 101 ediții, iar cele mai multe victorii, cinci la număr, sunt împărțite de doi italieni și un belgian: Fausto Coppi, Alfredo Binda și Eddy Merckxs. Dintre rutierii activi, Vincenzo Nibali are în palmares două titluri, în 2013 și 2016, fiind la egalitate cu nume ca Alberto Contador, Miguel Indurain sau Paolo Savoldelli.

În ceea ce privește numărul victoriilor de etapă, lider rămâne în continuare legendarul sprinter Mauro Cipollini, cel care a strâns nu mai puțin de 42 de succese. La cota 41 se află Alfredo Binda, iar podiumul este completat de un alt italian, Learco Guerra, cu 31 de victorii. Cel mai vârstnic învingător din istorie rămâne Fiorenzo Magni, care s-a impus în Giro la vârsta de 34 de ani și 180 de zile, iar cel mai tânăr a fost Fausto Coppi la 20 de ani și 268 de zile.

Traseul Giro 102 pregătit de organizatori este unul din cele mai dificile din ultimii ani. De-a lungul celor trei săptămâni sunt programate trei probe contra-cronometru individuale, dintre care două au finalul în cățărare. Sunt nu mai puțin de șase runde montane, cinci etape de munte mediu și șase zile în care, cel mai probabil, finalul se va încheia la un sprint masiv.

Startul se va da sâmbătă, pe 11 mai, cu un contratimp în orașul Bologna, finișul fiind pe cățărarea San Luca, care are 2 km cu o pantă medie de 9,4%. Cu siguranță se vor face diferențe importante în clasamentul general încă din prima zi. Din prima săptămâna mai putem remarca etapele foarte lungi desenate de organizatori, unele depășind 220 de kilometri. Uzura își va pune amprenta, dar vom avea și bătălii spectaculoase, mai ales în a patra etapă, cu final în urcare la Frascati (2,2 km cu o pantă medie de 4,5%), apoi în a șaptea zi se va ajunge în L’Aquila, locul unde în urmă cu nouă ani o ploaie puternică a ajutat o evadare numeroasă să câștige cu un avans de peste 20 de minute. Un alt punct culminant îl constituie proba contra-cronometru din San Marino, în lungime de 34,8 kilometri și cu un final în cățărare de 12,3 km cu panta medie de 4%.

În a doua săptămână întreaga acțiune pentru clasamentul general se va cristaliza în trei etape: 13, 14 și 15. În primul rând rutierii vor urca pe Lago Serru, o ascensiune monstruoasă în lungime de 27,5 km cu panta medie de 4% și maximă de 10% (undeva în ultimii doi kilometri). Următoarea rundă va propune patru ascensiuni: două de categoria a doua și două de categoria întâi, iar ultimii 30 de km sunt în coborâre și apoi o ușoară urcare către Monte Bianco. În fine, a 15-a zi va aduce finișul în Como, chiar lângă celebrul lac, traseul semănând cu o clasică de zi, atât ca lungime (232 de km), cât și ca dificultate, ultima parte a traseului grupând două ascensiuni de categoria a doua și una de a treia.

După o zi de pauză, rutierii vor lua în piept Passo Gavia și Passo del Mortirolo, însă apoi urmează o porțiune mai ușoară cu un final pe un platou în localitatea Ponte di Legno. Ultimele trei finișuri la mare altitudine se vor desfășura la Antholz (o celebră stațiune ce găzduiește etape în cupa mondială de biatlon), San Martino di Castrozza și Monte Avena, urmând ca marele final să aibă loc în superbul oraș Verona, unde va avea loc un contratimp vălurit în lungime de 17 kilometri.

Lupta pentru tricoul roz are în prim-plan cel puțin șase rutieri cu șanse reale de a ridica la Verona superbul Trofeo Senza Fine. Primul dintre ei este Primoz Roglic, slovenul de la Jumbo-Visma care a câștigat în acest sezon cele trei curse la care a luat parte: UAE Tour, Tirreno-Adriatico și Turul Romandiei. Principalul rival al lui Roglic, ținând cont de traseu, va fi Tom Dumoulin, olandezul care însă nu are niciun succes în 2019, dar și-a dozat întreaga pregătire doar pentru a câștiga acest prim Mare Tur.

Un alt rutier cu aspirații la victorie este Simon Yates, liderul celor de la Mitcheton-Scott. Britanicul are treburi neterminate în Giro, competiție pe care a fost aproape să o câștige în 2018. Totuși, el s-a impus în ultimul Mare Tur din 2018, Vuelta, iar acum pare pregătit să își ia revanșa. Partea importantă la Yates reprezintă îmbunătățirea abilității de contratimpist, el reușind să câștige proba contra-cronometru din Paris-Nice în luna martie.

Mikel Landa va conduce Movistar în Giro, el sperând să obțină primul loc la Verona, dar îi va fi extrem de dificil în condițiile în care nu este un specialist al contratimpului. Avantajul său este că două dintre ele vor fi în urcare, sperând astfel să facă diferența în a doua și a treia săptămână pe marile cățărări. De luat în calcul pentru podium vor fi și Vincenzo Nibali și Miguel Angel Lopez. Pe de o parte avem experiența „rechinului” Nibali, care în condiții vitrege (zăpadă, frig, ploaie), poate da marea lovitură, iar pe de altă parte pe Lopez, care a fost în 2018 pe podiumul final în Giro și Vuelta.

Pentru top 10 se vor mai lupta cicliști ca Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Ilnur Zakarin (Katusha-Alpecin), Hugh Carthy (EF Education First), Amaro Antunes (CCC Team), Rafal Majka și Davide Formolo (ambii de la BORA) sau Bob Jungels (Deceuninck Quick-Step). De văzut situația de la Team Ineos, care l-a pierdut pe Egan Bernal, columbianul fracturându-și clavicula la un antrenament sâmbăta trecută. Cel mai probabil, britanicii vor miza pe o clasare bună la general prin tinerii Pavel Sivakov și Tao Geoghegan Hart, ambii impresionând plăcut în Turul Alpilor.

Pe lângă cățărători redutabili, în Giro vor fi prezenți și câțiva sprinteri ce se vor lupta pentru victorii în cele șase oportunități pentru ei. Elia Viviani (Deceuninck Quick-Step), Fernando Gaviria (UAE Team Emirates), Caleb Ewan (Lotto-Soudal), Arnaud Demare (FDJ), Giacomo Nizzolo (Dimension-Data), Sacha Modolo (EF Education First), Davide Cimolai (Israel Cycling Academy) și Manuel Belletti (Androni-Giocatolli) sunt cicliștii de urmărit la finalurile pe plat.

Toate cele 21 de etape vor fi transmise în direct pe Eurosport 1 & 1HD, Eurosport Player timp de trei săptămâni, comentariul fiind asigurat de Manolo Terzian, Andrei Comșa și Alex Ciocan.