Max Verstappen și Lewis Hamilton au dat totul în acest sezon de Formula 1 și au oferit fanilor "Marelui Circ" o adevărată luptă pentru titlul mondial. Intensitatea a fost la cote inimaginabile în acest sezon, care s-a decis chiar în ultimul tur al ultimei curse. Nici controversele nu au lipsit dintr-un sezon despre care se va vorbi ani de zile în lumea sporturilor cu motor. În cele din urmă, Max Verstappen și-a adjudecat primul său titlu în Formula 1, devenind și primul pilot olandez care reușește această performanță.
Ultimele sezoane din Formula 1 au fost dominate, fără drept de apel, de Lewis Hamilton. Pilotul celor de la Mercedes a câștigat până acum 7 titluri mondiale, dintre 6 au fost câștigate alături de echipa germană (primul titlu al lui Hamilton, cel din 2008, a fost câștigat de englez în perioada în care pilota pentru McLaren). Mercedes a fost regina Formulei 1 în era hibrid, câștigând 7 titluri consecutive la constructori. În tot acest timp, singurul pilot care s-a luptat cu adevărat cu Hamilton a fost Nico Rosberg, fostul coechipier al acestuia de la Mercedes. După titlul câștigat în 2016, pilotul german s-a retras din Formula 1, iar Hamilton a avut cale liberă în sezoanele ce au urmat, în ciuda încercărilor lui Sebastian Vettel în monopostul celor de la Ferrari.
https://i.eurosport.com/2021/12/12/3270659.jpg
Formula 1
Optimism înainte de startul sezonului de Formula 1! Alonso și Schumacher, încrezători
IERI LA 14:55
Sezonul 2021 a început cu o presiune foarte mare pe umerii lui Lewis Hamilton. După ce a obținut al șaptelea său titlu mondial în 2020 și egalând performanța lui Michael Schumacher, englezul se pregătea pentru unul dintre cele mai intense sezoane ale carierei. Nu doar că avea șansa de a deveni primul pilot din istorie cu 8 titluri mondiale, dar anul acesta avea și un adversar cu poftă de performanță: Max Verstappen.

Lupta pentru titlu a fost încinsă încă din startul sezonului

Prima cursă a sezonului a anunțat lupta încinsă dintre Verstappen și Hamilton. În Marele Premiu al Bahrainului s-a impus Lewis Hamilton, după ce pilotul lui Red Bull a plecat din pole-position. Diferența s-a făcut la primul schimb de pneuri, atunci când Hamilton a reușit undercut-ul. După al doilea schimb al pneurilor, în turul cu numărul 53, într-o luptă pentru prima poziție, Verstappen a reușit să îl depășească pe Hamilton, dar olandezul a cedat rapid poziția, deoarece acesta se afla în afara pistei când a depășit. Pilotul lui Red Bull a încercat să revină, dar Hamilton s-a apărat foarte bine și a obținut prima victorie a sezonului.
A doua cursă a sezonului, cea din regiunea Emilia Romagna din Italia, a adus parte de o altă confruntare la limită între cei doi piloți. După un start pe ploaie, Verstappen l-a depășit pe Hamilton, plecat din pole-position, după ce cei doi s-au atins. În aceeași cursă, în turul cu numărul 31, Hamilton a greșit și a ieșit de pe pistă. Foarte aproape de un abandon, Hamilton a căzut până pe poziția a opta, dar a profitat de steagul roșu produs de incidentul dintre George Russell și Valterri Bottas și a terminat cursa pe locul al doilea.
https://i.eurosport.com/2021/04/18/3116867.jpg

Ratările de la Baku

Așa cum s-a întâmplat și în ultimii ani, Marele Premiu al Azerbaidjanului nu a fost lipsit de momente memorabile. Într-o cursă care părea să fie la discreția lui Max Verstappen, în turul 46, olandezul a fost nevoit să abandoneze, în aceeași manieră ca Lance Stroll cu câteva tururi mai devreme, după ce unul dintre pneuri cedase. Cursa a fost oprită, iar restartul din turul 50 a fost de pe loc.
În tot acest scenariu, Lewis Hamilton era favorit. Englezul se afla pe poziția a doua, în spatele lui Sergio Perez la restart, iar abandonul lui Verstappen reprezenta o șansă de desprindere pentru pilotul lui Mercedes. Hamilton a plecat mai bine, dar a blocat roțile în primul viraj și s-a dus drept. El a fost depășit de întregul pluton, iar Sergio Perez a câștigat cursa. Hamilton a trecut linia de sosire, dar fără vreun punct, iar cei doi pretendenți la titlu plecau de la Baku fără punct.

Tripla lui Verstappen din vară

După nebunia de la Baku, Verstappen a câștigat trei curse consecutive. Pilotul olandez a trecut cu brio de primul triple-header al sezonului, cu victorii în Franța, acolo unde l-a depășit pe Hamilton cu un tur înainte de final, dar și în cele două curse din Austria, de pe Red Bull Ring. Cu trei victorii consecutive, dar și cu două tururi rapide pentru care a primit punctul bonus, Verstappen avea 182 de puncte după 9 etape, în timp ce Lewis Hamilton se afla pe locul al doilea în clasamentul piloților, cu 150 de puncte.

Punctul de cotitură al sezonului: Silverstone

Etapa cu numărul 10 din Formula 1 a avut loc în Anglia, pe emblematicul circuit de la Silverstone. Weekend-ul din Anglia a reprezentat și primul weekend din Formula 1 în care s-a organizat și o cursă de sprint în ziua de sâmbătă. Clasamentul cursei de 17 tururi din ziua de sâmbătă, așa cum a fost cazul la Silverstone, reprezenta grila de start în cursa de duminică. Mai mult de atât, primii trei piloți din cursa de sprint au fost recompensați cu puncte în clasament: 3 puncte pentru câștigător, 2 puncte pentru ocupantul locului secund și 1 punct pentru pilotul care termina pe a treia poziție a clasamentului.
La Silverstone, Max Verstappen a câștigat cursa de sprint, drept pentru care a plecat din pole-position în ziua de duminică. Jumătatea primului tur din cursa de duminică a fost roată la roată, iar în Copse, Verstappen și Hamilton s-au atins. Verstappen a fost scos de pe circuit și s-a izbit de parapet.
https://i.eurosport.com/2021/07/18/3175741.jpg
Pentru acest incident, Lewis Hamilton a fost penalizat cu 10 secunde, iar Max Verstappen a ieșit din cursă, mergând direct la spital pentru a verifica dacă totul este în regulă. Cursa s-a reluat după steagul roșu, cu Charles Leclerc în fruntea clasamentului. În turul cu numărul 50, Lewis Hamilton l-a depășit pe monegasc și a câștigat cursa în fața publicului englez. Mai mult de atât, Hamilton s-a apropiat la 8 puncte de Verstappen, iar restul sezonului urma să fie marcat de incidentul de la Silverstone.

Revenirea lui Hamilton în fruntea clasamentului și haosul de la Spa

Ultima cursă dinaintea vacanței de vară din Formula 1 a reprezentat cursa care l-a readus pe Lewis Hamilton în fruntea clasamentului. Marele Premiu al Ungariei a început haotic, cu un steag roșu, după ce ploaia le-a jucat feste lui Bottas și Stroll. Mai mulți piloți au fost nevoiți să abandoneze sau au avut de suferit pe tot parcursul cursei din cauza incidentelor din primul viraj. Hamilton, care a plecat din pole-position, a fost singurul pilot care a rămas pe intermediare la restart, lucru care l-a făcut să piardă prima poziție. Cursa a fost câștigată de Ocon în cele din urmă, în timp ce Hamilton a terminat pe locul al doilea, profitând de descalificarea lui Sebastian Vettel. Max Verstappen a plecat de pe Hungaroring cu doar două puncte.
https://i.eurosport.com/2021/08/30/3209764.jpg
După aproape o lună de așteptare, Formula 1 revenea pe Spa, pentru Marele Premiu al Belgiei. Vremea nefavorabilă a făcut însă ca în ziua de duminică să nu avem o cursă propriu-zisă. După mai multe ore de așteptare și incertitudine, dar și multe amânări, piloții au ieșit pe circuit în spatele Safety Car-ului. Pentru că s-au efectuat mai mult de două tururi, dar mai puțin de 75% din cursă, punctele au fost înjumătățite. Decizia aleasă de directorul de cursă, Michael Masi, a fost controversată, iar Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Belgiei, fiind urmat de George Russell și Lewis Hamilton.

Un nou incident, de data aceasta la Monza

După ce Max Verstappen s-a impus la Zandvoort, în cursa sa de casă, Marele Circ s-a îndreptat către Monza. În al doilea weekend al sezonului în care s-a organizat cursa de sprint, am avut parte de un nou episod al duelului dintre Max Verstappen și Lewis Hamilton.
În cursa de duminică, în turul 25 mai exact, cei doi au fost protagoniștii unui nou incident. Hamilton tocmai ieșise de la boxe, cu Max Verstappen venind în viteză pe linia de start-sosire. Cei doi au intrat împreună în primul viraj, cu pilotul lui Red Bull în exterior. Cei doi s-au ciocnit, iar mașina lui Verstappen a ajuns deasupra monopostului lui Hamilton. Cei doi au fost nevoiți să abandoneze, iar olandezul a fost penalizat cu trei locuri pe grilă în cursa următoare, cea de la Sochi. În urma acestui incident, sistemul Halo și-a făcut din nou treaba, protejându-l pe pilotul lui Mercedes și evitând o tragedie.
https://i.eurosport.com/2021/09/14/3218262.jpg
A urmat Marele Premiu al Rusiei, care a fost foarte important în economia titlului mondial. Vremea i-a furat lui Lando Norris prima sa victorie în Formula 1, refuzând să intre la boxe pentru a schimba pneuri, după ce a început să plouă. Lewis Hamilton a câștigat cursa, după ce a plecat de pe locul 4, în timp ce Max Verstappen, care a fost penalizat pentru că a schimbat motorul, a recuperat incredibil și a terminat al doilea, după ce a plecat ultimul în cursă. În următoarea cursă, cea din Turcia, Verstappen a reușit să termine pe locul al doilea, în timp ce Hamilton a terminat abia pe 5.

Brazilia, locul unde Hamilton nu a renunțat

După ce Verstappen s-a impus în Statele Unite ale Americii și în Mexic, a urmat un nou weekend cu cursă de sprint. Nici de data aceasta nu au lipsit discuțiile, iar cursa de pe Interlagos a fost abia începutul nebuniei din finalul sezonului.
În urma calificărilor pentru cursa de sprint, Lewis Hamilton a fost descalificat, din cauza unor probleme la sistemul DRS. Acesta a plecat ultimul în cursa de sprint și a avut o misiune extrem de dificilă, în condițiile în care avea deja o penalizare de 5 poziții pe grilă, pentru modificarea unor componente ale monopostului. Cu toate acestea, englezul nu a renunțat, a terminat cursa de sprint pe locul 5 și s-a impus și în cursa de duminică, după ce a plecat de pe a zecea poziție din grilă.
Discuțiile au continuat și după cursă, pentru că s-a vorbit mult despre duelul din virajul 4, atunci când a fost forțat de Verstappen să iasă de pe circuit, dar acesta nu a fost penalizat, deoarece comisarii de cursă nu au avut acces la imaginile de pe monopostul olandezului în timp real.
https://i.eurosport.com/2021/11/14/3254195.jpg

Arabia Saudită și o nouă cursă nebună

După Brazilia, toată lumea s-a mutat în Qatar, pentru prima cursă de Formula 1 din această locație. Fără pauză după o deplasare atât de lungă, piloții aveau și provocarea unui noi circuit. În cele din urmă, Lewis Hamilton s-a impus în Qatar, dar rivalitatea dintre cei doi piloți avea să atingă noi cote două săptămâni mai târziu, în Arabia Saudită.
Pe un nou circuit necunoscut de piloți, am avut parte de una dintre cursele sezonului. Lewis Hamilton a plecat din pole-position, după ce Max Verstappen s-a lovit de parapet în turul său cronometrat, chiar înaintea ultimului viraj. Pilotul Mercedes a plecat mai bine în cursă, dar un safety car, în urma abandonului lui Mick Schumacher, avea să schimbe datele problemei. Hamilton a intrat la boxe pentru a trece pe pneuri hard, dar strategie celor de la Mercedes a fost dată peste cap de steagul roșu care a urmat. După ce piloții au revenit la boxe, aceștia au putut să își schimbe pneurile, iar Verstappen a plecat la restart de pe prima poziție.
https://i.eurosport.com/2021/12/08/3268347.jpg
La restart, Hamilton a plecat mai bine, dar Verstappen a tăiat șicana, iar Hamilton a ajuns până pe locul al treilea, fiind depășit și de Esteban Ocon. Acest lucru nu a durat multe, deoarece am avut parte de un nou steag roșu, din cauza incidentelor în care au fost implicați Charles Leclerc, Sergio Perez, Nikita Mazepin și George Russell.
După negocieri și confuzie, Ocon a plecat primul la restart, urmat de Hamilton și Verstappen. După ce au trecut de Ocon, în turul 37, a avut loc cel mai controversat moment al cursei. Verstappen era lider, dar echipa i-a cerut să îi cedeze poziția lui Hamilton, din cauza unei penalizări primite de pilotul lui Red Bull. În momentul în care olandezul a încetinit, pilotul lui Mercedes nu a vrut să depășească, iar cei doi s-au ciocnit.
În ciuda coliziunii, mașina lui Hamilton nu a avut de suferit, iar acesta a reușit să îl depășească pe Verstappen în cele din urmă și să câștige cursa. Hamilton a obținut și punctul bonus pentru cel mai rapid tur, iar cei doi s-au îndreptat către ultima cursă, cea de la Abu Dhabi, la egalitate de puncte.

Finala de la Abu Dhabi

Înaintea ultimei etape a sezonului, cea de la Abu Dhabi, Max Verstappen și Lewis Hamilton se aflau la egalitate de puncte. Doar în 1974 s-a mai întâmplat acest lucru, atunci când Emerson Fittipaldi și Clay Regazzoni ajungeau în ultima etapă a sezonului la egalitate de punct. Această egalitate îl avantaja pe pilotul lui Red Bull. În cazul în care niciunul nu ar fi punctat, titlul i-ar fi revenit lui Verstappen, deoarece avea mai multe victorii decât rivalul său: 9, spre deosebire de Hamilton, cu 8.
Înaintea cursei s-a pus o presiune enormă pe pilotul olandez, deoarece un eventul incident între cei doi, care să aducă aminte de Suzuka 1990, ar fi fost în avantajul său. Michael Masi nu a ratat ocazia însă de a anunța că orice astfel de comportament va fi aspru penalizat.
Max Verstappen a plecat din pole-position, dar olandezul a avut un start neașteptat de slab, iar Lewis Hamilton a profitat de acest lucru.
https://i.eurosport.com/2021/12/13/3271319.jpg
În primul tur, Verstappen a forțat pentru a-l depăși pe englez, care a fost nevoit să iasă în afara circuitului și a tăiat șicana, păstrând prima poziție. Comisarii de cursă au decis însă să nu acorde penalizări. Hamilton a mers foarte bine și s-a distanțat rapid. Un prim moment de excepție l-a avut în prim plan pe Sergio Perez, coechipierul lui Verstappen. Acesta a făcut tot posibilul pentru a îl încetini pe pilotul englez, pentru a reduce diferența dintre cei doi pretendenți la titlu. După ce a fost depășit în primă fază de Hamilton, Perez nu a cedat și și-a recâștigat poziția în a doua zonă DRS. În turul următor, Hamilton l-a depășit pe Perez, dar Verstappen a recuperat diferența, datorită colegului său. Efortul lui Perez părea să fi fost în zadar, deoarece Hamilton se distanțase din nou de Verstappen, dar toate calculele au fost date peste cap în turul 53. Latifi a intrat zid și a fost nevoie de intervenția Safety Car-ului.
Verstappen a ales să schimbe pneurile, iar la restart, acesta a reușit să îl depășească pe Hamilton în virajul cu numărul 5. Max Verstappen devenea campion mondial, dar controversele abia începeau.

Final de sezon cu decizii controversate

Finalul luptei la titlu a fost marcat de deciziile controversate ale lui Michael Masi. În primă fază, acesta a spus că mașinile întârziate care se aflau între primii doi piloți să nu revină în pluton, după care și-a schimbat decizia, lucru care i-a deranjat pe cei de la Mercedes.
După cursă au urmat contestații ale celor de la Mercedes, respinse de FIA. La un moment dat se vorbea despre TAS, dar Mercedes a ales să îi felicite pe cei de la Red Bull și să se concentreze pe sezonul viitor. Pentru Lewis Hamilton, ratarea titlului mondial a fost o adevărată lovitură, din care încă nu și-a revenit. Mai multe voci, printre care Toto Wolff și Bernie Ecclestone au declarat că sunt șanse foarte mari ca septuplul campion mondial să nu revină în 2022, chiar dacă mai are un an de contract cu Mercedes.
https://i.eurosport.com/2021/12/14/3271574.jpg
Max Verstappen a devenit campion mondial, în urma celui mai palpitant sezon al ultimilor ani, devenind și primul pilot olandez care se impune în Marele Circ. Cu toate acestea, foarte mulți fani au fost împărțiți. Dacă mulți s-au bucurat de această luptă, au existat și oameni care nu au fost de acord cu modul în care s-a dat această bătălie și nici de modul în care acest final de sezon a fost gestionat de către Michael Masi.
Formula 1
Când vor fi anunțate rezultatele anchetei privind MP de la Abu Dhabi! Anunțul FIA
14/01/2022 LA 15:42
Formula 1
Michael Masi, acuzat că a provocat prea mult rău competiției de către un fost pilot din Formula 1
14/01/2022 LA 11:43