Ayrton Senna, născut pe 21 martie 1960, a fost un pilot brazilian de Formula 1, triplu campion mondial în acest sport în 1988, 1990 și 1991, toate titlurile fiind câștigate cu McLaren și Honda. Pentru mulți dintre urmăritorii Formulei 1, Ayrton Senna a reprezentat cel mai mare pilot care a concurat vreodată în campionatul mondial.
Senna s-a născut în Brazilia, la Sao Paulo, și a ajuns să fie cunoscut la nivel mondial drept cel mai mare pilot de curse, însă aventura lui s-a încheiat tragic într-un zid la Imola, Italia, în anul 1994, pe când avea 34 de ani. Ayrton a luat pentru prima dată contact cu viteza încă de la 4 ani, când a început să piloteze un kart. Lui Senna îi făcea plăcere să se urce la volanul tractoarelor și mașinilor agricole de la fermele tatălui său, mimând că le conduce.
https://i.eurosport.com/2020/03/21/2796843.jpg
Formula 1
27 de ani de la tragica dispariție a legendarului Ayrton Senna
01/05/2020 LA 07:18
A fost fascinat încă din primul moment, iar ceea ce-l diferenția de ceilalți piloți era că Senna putea vedea totul în slow motion, fiind capabil să controleze mult mai bine monopostul în care se afla. De multe ori, brazilianul putea face lucruri care păreau imposibil de realizat și nimeni nu-și poate explica, nici măcar azi, cum s-a întâmplat ca, în al şaptelea tur al Marelui Premiu al statului San Marino de la Imola, să piardă controlul Williams-ului pe care-l pilota.

Despre Ayrton Senna, pilotul care a sfidat limitele umane. Începuturi

În 1973, pe când avea 13 ani, Senna a debutat oficial în întrecerile de karting, concurând pentru prima dată pe circuitul de la Interlagos, de lângă Sao Paolo, orașul său natal. Atunci a primit în dar de la tatăl lui o cască de culoare galbenă cu două dungi orizontale, una albastră și una verde, reprezentând culorile Braziliei, cască pe care avea să o păstreze în toate competițiile ce au urmat.
Senna a bifat cea mai mare performanță în karting odată cu titlul continental al Americii de Sud, câștigat în 1977. Senna a participat de mai multe ori și în Campionatul Mondial de karting, dar nu a triumfat niciodată. Ulterior, el a mărturisit că asta a reprezentat marele lui regret. Senna s-a mutat în 1981 în Marea Britanie, acolo unde a debutat în Formula Ford 1600, cucerind campionatul în primul an. Un an mai târziu a promovat în Formula Ford 2000, devenind campion al Marii Britanii și al Europei.
https://i.eurosport.com/2020/01/15/2753800.jpg
În 1983 a semnat un acord pentru a participa în Formula 3, campionatul britanic, pe care l-a câștigat fără emoții, stabilind un record de victorii care avea să rămână în picioare mai mult de un deceniu. La acel moment, echipe mari din Formula 1 ca McLaren, Williams, Brabham și Lotus s-au interest de el. Chiar dacă a negociat cu fiecare dintre aceste echipe, Senna a semnat până la urmă cu Brabham, dar înțelegerea a picat rapid, asta pentru că acolo era pilot Nelson Piquet, un alt brazilian, care s-a opus venirii lui Senna în echipă. El a semnat apoi un acord cu Toleman.

Senna, "povestea completă", anii de glorie

Fără doar și poate, anii petrecuţi la McLaren au fost cei mai buni din cariera lui Senna. Şase ani a concurat pilotul brazilian pentru constructorul britanic, perioadă în care a câştigat cele trei titluri mondiale, dar şi alte două titluri de vicecampion mondial. Brazilianul s-a impus în 35 de curse, iar în 49 a plecat din pole position.
https://i.eurosport.com/2020/03/21/2796844.jpg
Christopher Hilton scria, în versiunea din 2004 a biografiei brazilianului, "Senna, povestea completă" – un omagiu la împlinirea a zece ani de la tragedia de la Imola: "Ceea ce l-a diferențiat pe Senna de ceilalți a fost că, și la aceste viteze uriașe, el era capabil să facă lucruri care rămân extraordinare. Într-un fel, totul i se revela, cu încetinitorul, atât de încet, încât prin capacitățile sale mentale, el putea juca rolul unui aparat care înregistrează datele, putând să-și amintească maniera în care se comportase mașina. Era un dar".

Senna, ultimele curse și tragedia din 1 mai 1994

În1 994, Senna s-a despărţit de McLaren după câştigarea curselor din Japonia şi din Australia. Au fost ultimele două victorii din Formula 1. El a mers la Williams pentru a îşi înlocui vechiul rival, pe Alain Prost. A urmat Marele Premiu de la Imola şi cea mai urâtă zi din istoria F1. Brazilianul a presimţit parcă ce urma să se întâmple. Înaintea cursei, într-o discuţie telefonică cu Alain Prost, Senna i-a transmis că îi e frică să concureze. În cele din urmă, a decis să intre pe circuit, acolo unde s-a izbit de un zid de beton cu viteza de 218 km/h. Cu doar două secunde înainte de impact, viteza era de 312 km/h.
Aryton Senna este ultimul pilot de Formula 1 care a decedat în timpul unei curse. Nefericitul moment s-a produs în timpul Grand Prix-ului din San Marino. Senna conducea o maşină Williams Renault. Aceasta a devenit necontrolabilă la primul viraj din cel de-al şaptelea tur al cursei şi s-a izbit de un parapet. Impactul a fost atât de puternic încăt Senna a suferit răni severe la nivelul craniului. Casca lui a cedat, iar rezultatul a fost tragic. O bucată de suspensie s-a desprins în momentul impactului și i-a perforat casca deasupra ochiului drept. Medicii au încercat să-l salveze, dar brazilianul a decedat într-un spital din Bologna. Doar 34 de ani avea Aryton Senna în momentul decesului. El este înmormântat în Sao Paolo, la cimitirul Morumbi.

Citate celebre ale lui Ayrton Senna

Să fii al doilea înseamnă să fii primul care pierde.
Învăț mereu despre propriile mele limitări: despre limitările corpului meu, despre limitările mele psihologice. Este un mod de a trăi pentru mine.
În Formula 1 ești tot timpul expus la pericole. Pericolul de a te răni, pericolul de a muri. Este parte a vieții și ori o accepți într-un mod profesionist, ori o abandonezi și nu o mai faci. Mie îmi place însă așa de mult încât nu mai pot să o abandonez.
Canalele Eurosport nu sunt disponibile în rețelele Telekom și NextGen, însă ele se regăsesc în continuare la principalii operatori de pe piață. Pentru a le putea urmări din nou, vă rugăm să le solicitați operatorului Telekom, prin apel la Serviciul Relații Clienți (021.404.1234 / 0766.12.1234) sau pe canalele oficiale de comunicare ale acestuia.
Formula 1
Un nou caz "Nico Rosberg" la Mercedes? Anunțul făcut de nemți
ACUM 6 ORE
Formula 1
Red Bull, atac către Mercedes: "Au făcut un show mediatic să pară că Hamilton a fost rănit"
15/09/2021 LA 14:02