Articol scris de Eugen Bria
„Loialitatea față de o singură echipa e greu de explicat. Jucătorii se transferă, echipa își schimbă locația. Practic loialitatea este față de haine (echipament)”
Liga
Laporta visează la o Barcelona "extraterestră" de sezonul viitor. Cum ar putea arăta echipa
20/09/2021 LA 06:26
Acest monolog al comediantului Jerry Seinfeld nu și-a pierdut din actualitate. Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este cel al fotbalului german, unde cluburile au fost create ca parte intrinsecă a comunității, o modalitate pentru oameni de a petrece timpul liber și de a fi componentă importantă a sportului preferat. Cazul echipei Union Berlin ilustrează cel mai bine raportul dintre fani și echipa preferată. Clubul serbează Crăciunul pe terenul de fotbal împreună cu proprii suporteri, iar pozele fanilor care nu au trăit să vadă promovarea in Bundesliga au fost aduse pe stadion la primul meci după promovare.
Regula 50+1 care stă la baza funcționării cluburilor din Germania și permite suporterilor să fie implicați direct în procesul decizional, asigurând o continuitate a tradițiilor fotbalului din Germania.

Regula 50 + 1

Încă de la înființare cluburile din Bundesliga au fost concepute ca organizații non-profit, conduse de un consiliu al membrilor. Din 1998 modelul de organizare a cluburilor a fost instituționalizat, fiind introdusă regula 50+1. Această reglementare prevede faptul că un investitor comercial nu poate deține mai mult de 49% din acțiunile clubului. Excepții pot fi oferite cluburilor finanțate de un singur investitor timp de cel puțin 20 de ani. Ca exemplu avem cluburile Bayer Leverkusen și Wolfsburg, care au fost înființate de către companiile Bayer și Volkswagen.
Astfel este exclusă posibilitatea unor investiții dubioase, cu singurul scop de a face profit pe baza scumpirii biletelor și în detrimentul intereselor clubului.
https://i.eurosport.com/2011/01/14/678875.jpg

Hoffenheim, Dietmar Hopp împotriva tuturor

Au existat mai multe cluburi care s-au opus conservatorismului și viziunilor romantice din fotbalul german. Reprezentanții clubului Hannover au adus în discuție abrogarea regulii 50+1. Cluburile profesioniste au respins propunerea , 32 din 35 de cluburi au votat pentru rămânerea în vigoare a reglementărilor actuale. În 2019 Martin Kind, președintele clubului Hannover 96, a încercat să primească dreptul de a conduce echipa de unul singur, el fiind principalul investitor al echipei de peste 20 ani. Acesta a fost înfrânt de către membrii asociați ai clubului atunci când ideea a fost supusă votului.
Cazul cel mai mediatizat este cel al lui Dietmar Hopp. Acesta a investit încă din anul 1990 în clubul TSG 1899 Hoffenheim din orașul natal. A primit permisiunea de a fi singurul acționar al clubului și a facilitat ascensiunea echipei din liga a 5 –a în Bundesliga, în prezent având la activ și participarea în Champions League.
Dată fiind atitudinea ostilă a fanilor față de cluburile mici, fără istorie și fără susținere din partea comunității, clubul Hoffenheim a fost mereu văzut ca o creație artificială. Hopp , la rândul lui, a fost și el vocal la adresa fanilor echipelor adverse, ajungând să bruieze scandările fanilor în timpul meciurilor de pe teren propriu. Situația a degenerat când Dietmar Hopp a dat în judecă mai mulți suporteri ai lui Dortmund pentru injurii aduse la adresa propriei persoane. O acțiune fără precedent, care a culminat cu proteste pe mai multe stadioane din Germania, în special la meciurile dintre Borussia Monchengladbach și Hoffenheim sau Bayern Munchen și Hoffenheim, meciuri care au fost aproape să fie întrerupte din cauza protestelor fanilor.
https://i.eurosport.com/2020/03/10/2792696.jpg

Red Bull sports și apariția RB Leipzig

În 2009 compania Red Bull și-a propus să se implice în fotbalul German, sfidând conservatorismul local, implicare care ar putea să schimbe felul în care sportul este perceput și modul de organizare a acestuia, atât în Germania cât și la nivel mondial.
Compania Red Bull, înființată în anul 1984 de către austriacul Dietrich Mateschitz este cunoscută pentru metodele netradiționale de promovare a produselor. Corporația austriacă s-a orientat rapid către sporturile extreme. De la piloți în curse de avioane până la curieri pe bicicletă, Red Bull sponsorizează, sau este implicată în organizarea marii majorități a competițiilor de sporturi extreme. Treptat compania s-a orientat către sporturile mai populare. Red Bull s-a implicat în Formula 1, unde are 2 echipe înscrise în campionat. Echipele de fotbal nu puteau lipsi din conglomeratul Red Bull Sports. În 2005 austriecii au cumpărat cluburile de fotbal MetroStars New York și SV Austria Salzburg, cluburi care au primit official denumirea de Red Bull.
https://i.eurosport.com/2014/12/16/1372744.jpg
Din 2005 Red Bull Salzburg a câștigat 10 titluri de campioană a Austriei, dominând categoric datorită investițiilor fără precedent în acest campionat, relativ slab comparativ cu nivelul fotbalului de pe continent.
Vizibilitatea redusă a brandului la nivelul fotbalului European a făcut ca austriecii să se orienteze către piața Germană.
În 2009 Red Bull investește în clubul din liga a 5 - a Germană SSV Markranstädt. Clubul a fost redenumit în Rasenballsport (în traducere mot-a-mot “sport cu mingea pe gazon”), fiind interzisă prezența sponsorului în numele echipei. Implicarea gigantului austriac în fotbalul german a fost dur criticată de către suporteri și cluburile profesioniste, în parte datorită tertipurilor pe care aceștia le-au folosit pentru a putea implementa propriul model de dezvoltare.
RB Leipzig a dus la extrem aplicarea regulii 50+1. Dacă la Bayern Munchen, de departe cel mai de succes club din Bundesliga, pentru a deveni membru cu drept de vot e necesară o investiție inițială de 30 de € urmată de 60€ anual, Leipzig a impus prețuri prohibitive, de 100€ si respectiv 800€ anual. În acest fel clubul a fost condus exclusiv de un consiliu de administrație format din 17 angajați ai companiei Red Bull, fără a avea o opoziție din partea fanilor. E la fel de adevărat și faptul că orașul Leipzig nu a avut parte de fotbal la nivelul Bundesligii timp de 22 de ani, iar suporterii locali, în mare lor majoritate au aprobat apariția unui club capabil să fie relevant la cel mai înalt nivel.
Mișcările de protest a fanilor din Bundesliga, în special a grupărilor ultras, împotriva cluburilor RB Leipzig și Hoffenheim sunt doar parțial susținute de oficialii cluburilor și vehement criticate de oficialii Bundesligii. Succesul european și modelul de dezvoltare al RB Leipzig au creat o serie de dezbateri, referitoare atât la modalitățile de a investi și conduce o echipă cât și la regândirea structurii actuale a sportului profesionist.
https://i.eurosport.com/2017/04/23/2068835.jpg
Strategia clubului RB Leipzig este în primul rând focusată pe promovarea jucătorilor tineri, se fac doar achiziții de jucători tineri, în vârstă de până la 25 ani, pentru a fi vânduți ulterior cluburilor mari ale Europei. Nabi Keita a fost cedat pentru 60 mil € la Liverpool, jucători precum Werner sau Upamecano sunt gata să treacă la un nou nivel în cel mai scurt timp. Strategie similară marilor cluburi din Portugalia, care au demonstrat că pot face profit având și rezultate pe plan continental. Până a fi oprit acest sezon, Bundesliga a avut o luptă la titlu în care au fost implicate 4 echipe, ceva ce nu s-a mai întâmplat de mult timp. Concurența este un lucru pozitiv și poate duce liga la un nou nivel de dezvoltare.
Dacă existența cluburilor RB Leipzig și Hoffenheim ca parte intrinsecă a Bundesligii a fost acceptată, cu unele reticențe, de către reprezentanții fenomenului fotbalistic în Germania, apariția unor noi entități , create după același model este puțin probabilă în viitorul apropiat, dată fiind atitudinea conservatoare care predomină în acest domeniu.

Modelul Disney, fotbalul ca franciză

La nivel global situația este diferită. Cluburile care nu au o stabilitate financiară sunt dispuse să accepte investiții din exterior. În țările care nu au tradiție fotbalistică este acceptată și binevenită investiția și experiența unor companii de succes ca Red Bull.
În 2007 Ferran Soriano, în prezent CEO la City Footbal Group, anunța apariția francizelor în fotbal. El compara fotbalul cu compania Disney, companie care s-a extins pe mai multe continente, a deschis parcuri de distracții și produce content în limbi diferite, totul după același tipar.
Apar tot mai multe corporații și investitori care preiau cluburi din mai multe zone ale globului. Acest lucru le permite să creeze o bază mai largă de scout-ing, să aducă la cluburile de bază jucători care au deja experiență în ceea ce privește formula de joc, pot fi promovați și le se oferă posibilitatea de a experimenta antrenori de perspectivă. Pe lângă Red Bull , cea mai proeminentă structură este cea a City Football Group, ele fiind primele care au aplicat modelul francizelor în sportul profesionist și au deschis calea spre un nou mod de dezvoltare a sportului.
https://i.eurosport.com/2014/04/17/1219316.jpg
SUA a devenit locul în care a fost pus în aplicare acest nou concept. “The Hudson River derby” ne oferă o perspectivă a felului în care poate arăta fotbalul în viitor, meciul dintre Red Bull New York și New York City fiind primul derby între doua francize.
Canalele Eurosport nu sunt disponibile în rețelele Telekom și NextGen, însă ele se regăsesc în continuare la principalii operatori de pe piață. Pentru a le putea urmări din nou, vă rugăm să le solicitați operatorului Telekom, prin apel la Serviciul Relații Clienți (021.404.1234 / 0766.12.1234) sau pe canalele oficiale de comunicare ale acestuia.
Premier League
Guardiola, enervat pe o parte a fanilor lui City: "Mi se pun vorbe în gură"
17/09/2021 LA 13:20
Liga Campionilor UEFA
Efectul Brugge! Nu mai este PSG principala favorită a caselor de pariuri la câștigarea UCL
16/09/2021 LA 06:36