De sute de ani, fotbalul este lider pe plan mondial și pare imposibil ca situația să se schimbe prea curând, mai ales dacă ținem cont de faptul că numărul fotbaliștilor este în expansiune continuă. Conform datelor publicate de FIFA (Fédération Internationale de Football Association), în jur de 240 de milioane de oameni jucau fotbal regulat în anul 2001, iar 6 ani mai târziu numărul acestora ajunsese deja la 270 de milioane, din care 90% erau bărbați și 10% femei.
Nu e astfel de mirare faptul că, de-a lungul timpului, foarte mulți oameni și-au pus întrebarea - Oare de ce este fotbalul chiar atât de popular? Să fie oare vorba doar de pasiune, rivalitate și spectacol sau există și alte motive, specifice mai ales sportului rege?
1. Nebunia transferurilor. De două ori pe an, piețele de transferuri se deschid, iar febra transferurilor cuprinde întreaga lume a fotbalului. Dacă la mijlocul anilor 90 Juventus îl transfera pe legendarul Zinedine Zidane pentru doar 3.7 milioane de euro iar Real Madrid plătea 15.3 milioane de euro, astăzi aceste sume stârnesc interes doar în ligi de mâna a doua. Doar anul trecut Real Madrid plătea 105 milioane de euro pentru a-și asigura serviciile lui Eden Hazard, Barcelona scotea din „buzunare” 120 milioane de euro pentru francezul Antoine Griezmann, iar Atletico Madrid îl înlocuia pe acesta din urmă cu Joao Felix, pentru 126 de milioane de euro. Recordul în materie este deținut în continuare de transferul brazilianului Neymar de la Barcelona la PSG - 222 milioane au plătit parizienii în 2017 pentru starul catalanilor.
Ligue 1
AS Monaco a schimbat mai mult de jumătate de echipă la ultimul meci de campionat. Cum a fost posibil
ACUM 8 MINUTE
2. Volatilitatea poziției de antrenor. Funcția de antrenor al unei echipe de fotbal reprezintă cu siguranță una din cele mai grele slujbe din lumea sporturilor. Să te impui în fața unui grup de jucători nu-i deloc simplu! Mai ales când ai de-a face cu vedete de prim rang sau bariere lingvistice. Așa se face că nu foarte mulți manageri reușesc să reziste mai mult de 2-3 sezoane pe banca aceleiași formații, iar statistica se referă mai degrabă la fotbalul de top, deoarece în ligile inferioare ale fotbalului antrenorii sunt înlocuiți uneori chiar și mai des. Totuși, atunci când marile cluburi pun la punct o strategie cu bătaie lungă și își permit să efectueze toate transferurile dorite de antrenori, rezultatele nu se lasă prea mult așteptate. Au demonstrat-o, în ultimii ani, Zinedine Zidane la Real Madrid (ianuarie 2016 - mai 2018) - de 3 ori consecutiv Liga Campionilor plus încă 6 trofee sau Jurgen Klopp la Liverpool - finalistă în Liga Campionilor în 2018, campioana a Europei și a lumii în 2019, extrem de aproape de câștigarea Premier League după 30 de ani de pauză. Germanul este antrenorul „cormoranilor” din octombrie 2015 și are contract până în iunie 2024.
3. Progresul tehnologiei. La fel ca în cazul altor domenii, evoluția dramatică a tehnologiei din ultimele decenii a contribuit din plin și la creșterea popularității fotbalului. Televizoarele sunt astăzi mai ieftine decât o zi de vacanță, tot mai multe case sunt conectate la televiziune și internet, transmisiunile celor mai importante meciuri de fotbal sunt și ele din ce în ce mai performante, iar dispozitivele mobile ne permit să urmărim meciurile echipelor preferate chiar și atunci când nu suntem acasă. Așa se face că sumele încasate din contracte publicitare cresc de la an la an și, odată cu ele, salariile din fotbal sau premiile oferite în cadrul competițiilor de top. Iată, de pildă, ce diferență fantastică este între banii primiți de câștigătoarele Champions League în 2014 - Real Madrid: 57.4 milioane de euro și Liverpool în 2019: 111 milioane de euro. Pentru aceeași performanță, Barcelona primea 61 de milioane de euro în 2015, iar Real Madrid obținea 80 milioane de euro în 2016, 81 milioane de euro în 2017 și 88.6 milioane de euro în 2018.
Sportul cu balonul rotund este pe locul 1 și în ceea ce privește numărul persoanelor care urmăresc la TV în direct (mai nou și pe internet) cele mai interesante transmisiuni sportive, dar și la pariuri sportive online acolo unde oferta celor mai multe agenții este centrată pe fotbal. La majoritatea agențiilor de pariuri, numărul evenimentelor din fotbal incluse în ofertă este, de regulă, de 3-4 ori mai mare decât al celor din baschet, tenis, handbal sau alte sporturi populare.
Referitor la numărul telespectatorilor interesați de fotbal, să amintim doar faptul că ultima ediție a Cupei Mondiale, cea din Rusia 2018, a fost urmărită de aproximativ 3.572 miliarde de oameni, ceea ce înseamnă, atenție, mai mult de jumătate din populația globului pământesc. Finala dintre Franța și Croația (15 iulie 2018) a fost urmărită în direct de 1.12 miliarde de persoane, din care 884.37 milioane au ales varianta clasică de televiziune, iar 231.82 milioane au preferat să o facă pe internet.
De fantastica popularitate a fotbalului au putut profita, în acest secol al tehnologiei, și creatorii de jocuri video. Iar aici nu ne referim doar la celebra serie FIFA (Electronic Arts), ci și la alte jocuri precum Pro Evolution Soccer (Konami), Football Manager (Sport Interactive) sau chiar sloturi video pentru casino online cum ar fi Football Carnival (Playtech), Football Star (Microgaming), Football: Champions Cup (NetEnt), Knockout Football (Habanero) și multe altele. Deși niciunul dintre jocurile amintite nu duce lipsă de fani, seria FIFA , produsă de Electronic Arts și distribuită sub numele de EA Sports începând cu anul 1993, a depășit orice așteptări. În perioada lansării celei mai noi versiuni (septembrie 2019), producătorii anunțau că FIFA 20 ajunsese deja la un număr de 10 milioane de jucători, peste 410 milioane de meciuri și mai mult de un miliard de goluri marcate.
Lăsând la o parte fotbalul profesionist, unul din principalele motive ale popularității ce plasează acest sport în postura de „rege”, fiind jucat în orice colț al lumii, este cu siguranță faptul că poate fi jucat în orice condiții, atâta vreme cât ai o minge la dispoziție și chef de alergat. Mai mult decât atât, uneori nici măcar lipsa unei mingi nu poate împiedica startul unei mini-partide de fotbal, aceasta fiind înlocuită cu orice obiect ce poate fi „șutat”.
Premier League
Lovitură dură pentru cluburile din Anglia! Legea care va afecta serios bugetele din Premier League
ACUM O ORĂ
Eredivisie
Gol fantastic cu călcâiul în Olanda
ACUM O ORĂ