Articol scris de Cristian Pesoțchi
Automobilele de raliu sunt construite având ca bază modele de serie, sunt înmatriculate și se pot conduce legal pe drumurile publice, acest lucru fiind necesar pentru deplasarea între probele speciale și către parcul service. Fiecare mașină de raliu este construită respectând o fișă de omologare specifică modelului și clasei în care va participa.
Indiferent de clasă, putere sau marcă, toate trebuie să corespundă în primul rând din punct de vedere al siguranței cu normele FIA.
Raliraid
Spectacol la Arcul de Triumf în weekend: are loc finala Campionatului Național de Super Rally
20/10/2021 LA 13:41
Rollcage-ul – este cadrul tubular conceput să protejeze celula echipajului in cazul unui accident, iar construcția lui se realizează respectând anexa J din regulamentul FIA. Un rol secundar al rollcage-ului este acela de a rigidiza caroseria.
https://i.eurosport.com/2021/03/17/3013162.jpg
Foto credit: Cyclon Motorsport
Sistemul de stingere a incendiilor – acest sistem constă într-un extinctor acționat mecanic sau automat atât din interior, de pe panoul de comandă al mașinii, dar și din exterior. Pe lângă acesta, în mașină este obligatorie prezența unui al doilea extinctor acționat manual care se gasește in zona copilotului.
https://i.eurosport.com/2021/03/17/3013153.jpg
Contactul general – este un comutator care intrerupe fluxul de energie electrică pentru a preveni izbucnirea unui incediu cauzat de un scurt circuit. Un alt rol al acestui comutator este de a opri instantaneu motorul. La fel ca in cazul extinctorului, acesta se acționează atât din interior cât si din exterior.
https://i.eurosport.com/2021/03/17/3013160.jpg
Scaunele – spre deosebire de scaunele automobilelor de stradă, cele de raliu nu trebuie să fie confortabile, ci în primul rând sigure, rigide și ușoare. Pilotul preia cea mai mare informație despre comportamentul mașinii cu șezutul, astfel că scaunul trebuie sa ii ofere un feedback cât mai bun. Scaunele de competiție au o structură rigidă, fară șine de reglaj și sunt oferite in mai multe dimensiuni pentru ca fiecare pilot si copilot să stea cât mai fix. Scaunele de competiție trebuie să dețină omologare FIA, omologare care expiră și atunci trebuie schimbate cu alte scaune cu omologare valabilă.
Centurile de siguranță – centurile folosite în mașinile de raliu, în prezent sunt în șase puncte și au lațimi de 2 inch , 3 inch sau o combinație între cele două, pentru a putea susține dispozitivul HANS cât mai eficient si confortabil. De menționat este faptul că bretelele centurilor din zona umerilor trebuie montate între 0⁰ si 20⁰ în plan orizontal, privind din lateralul scaunului, atunci când se folosește dispozitiv HANS. La fel ca în cazul scaunelor, centurile trebuie sa fie omologate FIA, omologare ce este valabilă pe o perioadă de 5 ani.
https://i.eurosport.com/2021/03/17/3013156.jpg
Siguranțe de capotă – siguranțele sunt obligatorii atât pentru capota motorului cât si pentru cea a portbagajului, rolul lor fiind acelea de a menține închise aceste componente în cazul unui accident sau a unei lovituri.
Suspensia – față de suspensia unei mașini de stradă, care are principal rol filtrarea imperfecțiunilor din șosea, suspensia unei mașini de raliu are ca pricipal rol maximizarea performanței și în plus oferă multe posibilități de reglaj pentru o adaptare optimă la probele ce urmează să fie parcurse. În cele mai multe cazuri, mașinile de raliu utilizează o suspensie pentru asfalt și o altă suspensie pentru etapele pe macadam, suspensia de macadam fiind altfel setată, cu o cursă semnificativ mai mare și o structură a amortizorului mai robustă pentru a rezista șocurilor „încasate” la etapele de macadam.
Anvelopele – pentru asfalt se utilizează anvelope de tip semi-slick cu 4 durități (super soft, soft, medium, hard), alegerea durității făcându-se pe baza temperaturii, a configurației probelor sau a preferinței pilotului. Această alegere este de multe ori o loterie, având in vedere ca o probă poate avea chiar 25 km, iar pe parcursul ei condițiile meteo pot varia. Pentru raliurile desfășurate pe macadam se utilizează anvelope cu design diferit, având pereții laterali ranforsați pentru a face față suprafeței mult mai dure. În cazul acesta, echipajul și stafful tehnic trebuie sa aleagă din 3 durități (soft, medium, hard). Al treilea tip de anvelope este cel de zăpadă. În funcție de profilul raliului, se pot alege fie anvelopele de tip „Monte-Carlo”, fie anvelope cu ținte ce au un profil mai îngust.
https://i.eurosport.com/2021/03/17/3013161.jpg
De menționat faptul că toate anvelopele de raliu au coduri de bare pentru ca organizatorul să poată controla numarul limitat de anvelope impus fiecărui echipaj.
Sistemul de frânare – pentru a face față probelor lungi ale unui raliu și implicit temperaturilor foarte ridicate, multe din componentele sistemului de frânare sunt piese de performanță(discuri, placuțe de frână,lichid de frână etc.), de asemenea conductele sistemului de frânare sunt acoperite cu protecții. Frâna de mână este de cele mai multe ori de tip hidraulic, aceasta fiind acționată de pilot în cazul virajelor foarte scurte, pe probele super speciale unde de multe ori echipajul are întoarceri de 180⁰ sau 360⁰, dar și la start in momentul placării de pe loc.
Cutia de viteze – rapoartele unei cutii de viteze de raliu sunt diferite față de cele standard, acestea fiind mai scurte, rezultând o accelerare mai rapidă în detrimentul unei viteze maxime mai mici. Cutiile de viteze au diferite configurații in funcție de mașină, clasă si buget.
Motorul – despre motor sunt foarte multe de spus, dar trebuie precizat că modificarile acestuia sunt strict reglementate în funcție de clase si grupe, astfel încât să existe un echilibru în lupta cu secundele de pe probe între concurenți. Sistemele de ungere și racire sunt imbunătățite pentru a face față turațiilor și temperaturilor foarte mari.
În final, să vedem cam care sunt costurile de achiziție ale unei mașini de raliu. Poate cea mai bună variantă pentru un debutant este Dacia Logan de cupă, un automobil pe care au debutat mulți piloți autohtoni. Un Logan de cupă are un preț de aproximativ 5000 euro și pe lângă constul de achiziție scăzut, oferă avantajul unei întrețineri destul de ieftine pentru o mașină de raliu. Prețurile mașinilor urcă proportional cu nivelul de performanță oferit, până în jurul valorii de 300.000 euro pentru un automobil de clasă Rally 2 (fosta clasă R5).
Raliraid
Radu Văduva, primul român campion european la drift! "Nici nu îndrăzneam să visez"
15/10/2021 LA 13:38
Raliraid
Noul campion național la drift doboară recorduri! E cel mai tânăr din istoria acestui sport
12/10/2021 LA 08:22