Cele mai populare
Toate sporturile
Afișează toate

Dezastrul de la Le Mans în urma căruia 84 de persoane și-au pierdut viața

Sebastian Ujica

Publicat 13/06/2020 la 18:44 GMT+3

Cel mai grav accident din istoria sporturilor cu motor a avut loc în urmă cu 65 de ani.

Un immagine della tragedia di Le Mans 1955, AFP

Credit imagine: AFP

Cursa de 24 de ore de la Le Mans este marea provocare pentru piloți. Inaugurată în 1923, în fiecare an a adus spectacol pe circuitul francez. Însă, acum fix 65 de ani, a venit un moment teribil, cea mai mare tragedie din istoria sporturilor cu motor.
Este dificil de spus exact numărul persoanelor decedate. După cursă a fost anunțat că 77 de persoane au decedat iar alte 7 se aflau în stare gravă și au murit ulterior. Ancheta poliției nu a fost făcută public și există și informații că numărul persoanelor decedate a fost de 130!

Ce s-a întâmplat

Cursa de la Le Mans din 1955 se anunța cea mai spectaculoasă după al Doilea Război Mondial. Jurnaliștii britanici scriau la acea vreme că la această cursă au venit cei mai buni piloți din întreaga lume, "o întreagă națiune a sporturilor cu motor" după cum o numeau. Printre piloții prezenți era și viitorul campion mondial din Formula 1, Mike Hawthorn, cel care era la Jaguar, dar și deținătorul la acea vreme a titlului din F1, Fangio. De asemenea, mai areu prezenți Stirling Moss sau John Fitch.
Unul dintre piloții participanți era Pierre Levegh. Avea să fie ultima sa cursă. Accidentul teribil a avut loc la doar câteva ore de la startul cursei, când piloții abia începuseră să oprească pentru prima dată la boxe. Totul a început după ce Hawthorn a vrut să intre la boxe - intrarea acestora nu era delimitată precum în prezent. Hawthorn a fost nevoit să vireze însă a ratat intrarea și a primit instrucțiuni să mai continue un tur deoarece nu era permis să dea cu spatele. Când a terminat turul respectiv, la boxe erau scene apocaliptice, cu zeci de persoane decedate și altele rănite.
În spatele lui Hawthorn se afla un pilot de la Austin-Healey, cel care fusese depășit cu un tur de Hawthorn. Urmau apoi în cursă cei doi piloți Mercedes: Levegh în fața lui Fangio.
Lance Macklin, pilotul Austin-Healey, a virat pentru a nu-l lovi pe Hawthorn iar Levegh a ridicat un braț. Era la acel moment un semnal către Fangio să frâneze. La 200km/h nu avea cum să o facă el. Levegh l-a lovit în spate pe Macklin iar acesta a intrat în zid, omorând un fan. Ca prin minune, el a scăpat nevătămat. Însă mașina sa a fost precum o rampă pentru mașina lui Levegh care a zburat de pe pistă și a aterizat printre fani. Levegh a murit pe loc, la fel ca alți 75 de oameni.
Un immagine della tragedia di Le Mans 1955, AFP
Bucăți din mașina Mercedes au zburat prin public și apoi a luat foc. Construită din aliaje de aluminiu și magneziu, focul era dificil de stopat: când un paznic a încercat să-l stingă cu apă, flăcări fierbinți au ars alte persoane din public.
Imaginile capturate de un soldat american prezent la cursă, Jimmy Prickett, arată scene asemănătoare cu cele din război. Nimeni nu știa exact ce se întâmplă. Cursa nu a fost imediat oprită, temându-se că dacă oamenii vor ajunge pe pistă vor împiedica ambulanțele să ajungă la locul accidentului.
Piloții nu au știut ce se întâmplă. John Fitch, pilot al celor de la Mercedes, a povestit la aniversarea a 92 de ani de viață că niciun pilot nu realiza cât de gravă era situația. Circuitul de la Le Mans este extrem de lungă și informația nu circula precum în prezent. Abia la zile distanță piloții și publicul au conștientizat dimensiunile tragediei.
Mercedes s-a retras din competiție după acel moment până în 1989, însă în acea zi piloții lor au rămas în competiție încă 6 ore după accidentat deoarece nu au conștientizat ce s-a întâmplat. Jaguar a câștigat cursa, însă Hawthorn a fost pus la zid de presa franceză, acuzându-l că este vinovat pentru accident. Acesta l-a arătat cu degetul pe Lance Maklin, scriind o întreagă carte despre asta. Maklin l-a dat în judecată. Hawthorn a murit însă înainte ca procesul să fie soluționat iar acesta a fost abandonat.
Tragedia din 1955 nu are un singur vinovat însă. A fost un accident care putea fi evitat, însă numărul persoanelor decedate dintre fani ar fi fost mult mai mic dacă măsurile de siguranță erau luate corespunzător, dacă răspunsul organizatorilor era adecvat. Tragedia a dus la modificări substanțiale pentru ca un asemenea moment să nu se mai repete.
Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Subiecte asemănătoare
Distribuie acest articol
Promo
Promo