Cele mai populare
Toate sporturile
Afișează toate

La Liga, de la drepturi tv de 840 de milioane la 1,9 miliarde de euro!

Ion Alexandru

Actualizat 08/08/2023 la 12:59 GMT+3

După plecarea lui Cristiano Ronaldo de la Real Madrid în 2018 și apoi a lui Messi de la Barcelona în 2021, specialiștii se așteptau la o scădere a spectaculozității și a interesului pentru campionatul spaniol. Mai multe măsuri luate din timp de oficialii LaLiga au făcut să se întâmple contrariul: competiția a ajuns să producă sume astronomice din drepturile TV în utimii ani.

La Liga este într-un moment bun, deși vedete uriașe au părăsit Spania în ultimii ani

Credit imagine: Eurosport

Roger Brosel, Head of Content at LaLiga (Broadcast, Digital, OTT, Production, Rights, Sports), a dezvăluit „rețeta” prin care LaLiga a ajuns să aibă venituri de 2,3 ori mai mari din drepturi de televizare în opt ani.
Într-o intervenție avută la Sports Business Academy, oficialul forului care organizează primele două eșaloane fotbalistice din Spania a prezentat cele mai importante măsuri luate pentru a vinde cât mai bine produsul reprezentat de fotbalul jucat de Real Madrid, FC Barcelona sau Sevilia.
Primul pas a fost comercializarea la comun a drepturilor de televizare. Până în sezonul 2015-2016, fiecare echipă și-a vândut singură aceste drepturi. Suma totală încasată în campionatul 2013-2014 fiind de 840 de milioane de euro. După centralizarea sistemului și trecerea la o strategie comună de imagine, suma a crescut constant, ajungând la 1,9 miliarde de euro, în sezonul de referință 2021-2022.

Ghid cu 200 de puncte

Al doilea pas a fost reprezentat de elaborarea unui ghid, în 200 de puncte, despre tot ce înseamnă producția unui meci de fotbal. Înainte, echipele colaborau cu televiziuni diferite, iar grafica era diferită de la meci la meci. Ghidul a impus o viziune unitară despre:
1. Integritate – comportamentul jucătorilor, detectarea scouterilor nelicențiați;
2. Competiții – modelul foii de joc, structura raportului de arbitraj, punctualitate;
3. Marketing – elementele de marketing conforme cu legislația în vigoare;
4. Audioviziual – poziționarea camerelor, facilități acordate deținătorului de drepturi tv, lumini, amenajare pentru flash interviuri.
De asemenea, a fost stabilit clar numărul minim de camere cu care poate fi filmată o partidă, în funcție de importanță. Există:
  • Jocuri de categoria A: 21-23 de de camere;
  • Jocuri de categoria B: 17-18 camere;
  • Jocuri de categoria C: 15-16 camere;
  • El Clasico: +30 de camere.
Două partide pe etapă sunt transmise în format 4K.
În LaLiga2 există:
- Întâlniri de categoria D: 10 camere;
- Întâlniri de categoria E: 8 camere.
Mai întâi a fost regulamentul, apoi au urmat investițiile care au făcut din LaLiga un produs de calitate înaltă: aparatură Sky Cam, camere pentru producție 4K, grafică augumentată live, drone live ș.a.
"Dacă meciul în sine este produs bine, atunci îți va fi mai ușor să îl vinzi", afirmă Brosel, absolvent al LaLiga Business School.
O altă decizie foarte importantă, pentru comercializarea cu eficiență maximă a drepturilor tv, a fost programarea partidelor la ore diferite, astfel încât să nu existe concurență între meciuri din punct de vedere al audienței. Dacă dorește, un deținător de drepturi poate transmite în direct toate jocurile dintr-o etapă, pe un singur canal.
Lewandowski y Carvajal en el Barcelona-Real Madrid

500 de ore de conținut live și postmeci per etapă

Fiecare rundă din LaLiga generează 500 de ore de conținut live și postmeci transmis la patru niveluri:
1. Gratis, prin Social Media și Youtube. Este un conținut disponibil pentru toți, prin care se urmărește creșterea de awareness și reach. Nu sunt exclusivități. Este un mediu foarte important pe plan internațional, unde există concurență cu alte ligi. De exemplu, în India, meciurile sunt transmise la liber prin Youtube, considerându-se că este mai importantă mediatizarea într-o țară atât de mare decât banii pe drepturi de televiziune. „Dacă iei mulți bani din drepturi tv, dar nu ești văzut, popularitatea se disipează și următorul contract nu o să mai fie la fel de avantajos”, explică Roger Brosel;
2. Premium, prin OTT, aplicații, clipuri sponsorizate. Cei care se înregistrează furnizând adresa de email sau urmăresc clipuri publicitare au acces la conținut care nu este la liber;
3. Plătit, prin programe TV, NFT-uri, rezumate detaliate, clipuri media digitale. Este conținut monetizat 100%;
4. Drepturi tv– cel mai important produs.
Citește și:
În sezonul 2013-2014, 580 de milioane de euro au provenit din drepturile tv domestice, iar 260 de milioane au fost venituri internaționale. În sezonul 2021-2022, 1.112 milioane au fost drepturi tv interne și 705 de milioane internaționale. S-au adăugat 55 de milioane din comercializarea Cupei Spaniei și 36 de milioane din conținut audiovizual.
S-a pus un accent tot mai mare pe piața internațională, o altă mutare strategică fiind programarea unor partide spre ora prânzului, pentru ca acestea să fie vizionate de fanii din Asia. Drept urmare, această piață a înregistrat cea mai mare creștere ca audiență. În sezonul 2021-2022, la care s-a referit invitatul SBA, s-au înregistrat următoarele audiențe:
  • 1,29 miliarde de telespectatori din Europa (+11%);
  • 647 milioane din Africa și Orientul Mijlociu (+48%);
  • 383 milioane din Asia (+70%);
  • 243 milioane din America Centrală și de Sud (+34%);
  • 128 milioane din America de Nord (+22%).
Automat, creșterea audienței a atras mai mulți sponsori. În sezonul 2013-2014, existau sponsorul principal al competiției și încă trei sponsori naționali. În sezonul 2021-2022, LaLiga avea un sponsor principal al competiției, 9 sponsori globali, 6 sponsori naționali, plus numeroși sponsori regionali.
Care este cea mai bună echipă din istoria La Liga?
În LaLiga au fost dintotdeauna vedete și meciuri spectaculoase. Nu exista, însă, preocupare pentru „cosmetizarea”, mediatizarea și vinderea produsului. Totul s-a schimbat atunci când s-a apelat la specialiști în business sportiv.
Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Subiecte asemănătoare
Distribuie acest articol
Promo
Promo