Cele mai populare
Toate sporturile
Afișează toate

Michael Jordan la 61 de ani | Imperiul construit de "Air Jordan" alături de Nike. Sumele amețitoare vehiculate

Irina Aldea

Actualizat 17/02/2024 la 14:42 GMT+2

În ziua în care Michael Jordan împlinește 61 de ani, vorbim despre imperiul pe care l-a construit fostul legendar baschetbalist alături de Nike, chiar dacă nu deține marca Jordan, celebră în toată lumea.

Air Jordan, Michael Jordan

Credit imagine: Eurosport

Michale Jordan este miliardar, dar nu deține marca Jordan, care face parte din Nike. Cu toate acestea, el primește drepturi de autor de 5% din vânzările Jordan. De exemplu, pe data de 31 mai 2023, Nike avea obligații contractuale de sponsorizare de 7,6 miliarde de dolari, din care peste 330 de milioane de dolari urmau să fie plătite lui Michael Jordan ca redevențe din vânzările Jordan în 2023 (compania a obținut vânzări de peste 6 miliarde de dolari în acel an).
Prin urmare, numai în perioada 2018-2023, Nike i-a plătit lui Michael Jordan, care împlinește azi 61 de ani, peste un miliard de dolari sub formă de redevențe pentru vânzările mărcii Jordan. În 1984, Michael Jordan era un atlet impresionant care urma să joace în NBA. Nike încerca, în schimb, să devină o marcă proeminentă în industria sportului, pe care Adidas o domina. Pe atunci, când Nike a încheiat afacerea cu Jordan, compania se aștepta să aibă vânzări decente, dar înțelegerea de atunci a dus la construcția unui imperiu de mai multe miliarde de dolari până în 2022. Într-adevăr, Jordan este un brand crucial în cadrul Nike, care, până în 2022, a generat venituri de peste 5 miliarde de dolari.
Nike - Air Jordan
Jordan se ghidează după un model de afaceri bazat pe generarea cererii, în care marca sa legendară funcționează ca un propulsor pentru vânzarea de încălțăminte și îmbrăcăminte, care, în 2022, a generat venituri de peste 5 miliarde de dolari pentru Nike, adică mai mult de 10% din veniturile sale totale. Dacă asta nu este suficient, marca Jordan stimulează, de asemenea, popularitatea imperiului Nike în general.
CITEȘTE ȘI:

Istoricul înțelegerii dintre Nike și Michael Jordan, prezentat de cei de la FourWeekMBA

Parteneriatul dintre Nike și Michael Jordan este unul dintre cele mai de succes și de durată din istoria marketing-ului sportiv. Înțelegerea, încheiată în 1984, a fost stabilită când Jordan era un debutant în NBA, iar Nike era un pion minor pe piața încălțămintei sportive, potrivit fourweekmba.com.
Sezonul debutanților
Jordan era în căutarea unui contract de sponsorizare după ce părăsise facultatea pentru a intra în NBA în 1984. La acea vreme, manager-ul său, ProServ, a încurajat companiile de încălțăminte să dezvolte o linie de încălțăminte de firmă în care Jordan să dețină acțiuni. În cele din urmă, Jordan a fost recrutat de Chicago Bulls și a fost dornic să se asocieze cu Adidas. Aceea părea cea mai bună alegere, deoarece Adidas era o companie consacrată și se bucurase de succes în baschet cu pantofii săi Superstar și Pro Model.
De asemenea, în favoarea mărcii germane a fost și faptul că Jordan purta deja o pereche de pantofi ai nemților. Cu toate acestea, mama lui Jordan, Deloris, l-a încurajat pe Jordan să se întâlnească cu alți pretendenți și să le asculte propunerile. Unul dintre acești pretendenți a fost Nike.
Nike intră în luptă
Nike a intrat în luptă ca o companie tânără și pusă pe treabă care era asociată în principal cu alergarea pe distanțe lungi. În Jordan, americanii au văzut o oportunitate de a pătrunde pe piața de baschet și au fost dispuși să plătească mult pentru a atinge acest obiectiv. Negocierile dintre agentul lui Jordan, David Falk, și părțile interesate au fost intense și foarte dezbăteute. Adidas nu a îndeplinit cerințele financiare ale lui Falk, în timp ce Converse, un alt pretendent, a considerat că propunerea nu ar funcționa, având în vedere că vedetele NBA Magic Johnson, Julius Erving și Larry Bird aveau deja contracte.
Nike iese învingător
În urma negocierilor de atunci, Nike a ieșit victorioasă, cu directorul de atunci Rob Strasser, hotărât să obțină semnătura lui Jordan cu o ofertă pe care nicio altă companie nu o putea egala. Oferta inițială a fost de 250.000 de dolari pe an, timp de cinci ani, plus redevențe pentru fiecare pereche de pantofi vândută. Aceasta era o sumă semnificativă în 1984 - mai ales pentru un debutant care încă nu-și dovedise valoarea în NBA.
În cele din urmă, Jordan și Nike au ajuns la o sumă record de 2,5 milioane de dolari pe cinci ani. În înțelegere erau incluse un bonus de 500.000 de dolari și o împărțire 50/50 din profiturile obținute din vânzările viitoare de pantofi.
Jordan poartă Nike în NBA
"Nike Air Jordans" au debutat pe 17 noiembrie 1984 și au fost imediat controversați. Nike a proiectat pantofii pentru a reflecta culorile roșu și negru ale echipei Chicago Bulls, dar regulile NBA stipulau că pantofii de meci puteau fi doar albi.Jordan a fost amendat cu 5.000 de dolari de fiecare dată când i-a purtat, dar a continuat să o facă fără să îi pese de amenzile care se adunau.
Nike - Air Jordan
Pariul făcut de Nike pe Jordan a dat roade în cele din urmă încă din primul an, după ce a fost votat ca membru al echipei All-Star a Conferinței de Est și al celei de-a doua echipe All-NBA. De asemenea, a câștigat titlul de debutanul anului. Modelul Air Jordan 1 a fost lansat pentru consumatori în primăvara anului 1985. Nike a sperat să vândă pantofi sport în valoare de cel puțin 3 milioane de dolari în primii patru ani, dar compania a depășit această valoare în mai puțin de douăsprezece luni.
Reflecția asupra acordului
În populara miniserie TV din 2020, The Last Dance, Falk a reflectat asupra acelei istorice înțelegeri care a schimbat întreaga față a marketing-ului sportiv: "Ironia afacerii cu Air Jordan, este probabil cea mai bună afacere pe care am făcut-o vreodată și probabil cea mai proastă afacere pe care am făcut-o vreodată, deoarece nimeni nu avea habar - inclusiv Nike - că poți vinde pantofi în valoare de 100 de milioane de dolari pentru un începător în primul său an".
Afacerea rămâne și astăzi una profitabilă atât pentru Nike, cât și pentru Jordan. Brand-ul Jordan a adus companiei 5,1 miliarde de dolari numai în 2022, cu o cotă de 5% a lui Jordan în valoare de 256,1 milioane de dolari.
Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Subiecte asemănătoare
Distribuie acest articol
Promo
Promo