Experții au dezvăluit adevăratul motiv al plecării lui Marko de la Red Bull! Verstappen, încotro?

Helmut Marko s-a despărțit de Red Bull, deși mai avea contract până în 2026. Conducerea a oficializat plecarea austriacului și a dat de înțeles că vârsta înaintată a acestuia (82 de ani) a dus la acest deznodământ. În realitate, lucrurile stau diferit, iar majoritatea experților consideră că oficialul atât de apreciat de Max Verstappen a fost îndepărtat și pentru că "avea gura mare".

Hoddle "Avem cel mai bun jocheu, Tuchel, dar vom vedea ce poate "calul" la Cupa Mondială din 2026"

Sursa video: Eurosport

În lumea Formulei 1 s-a zvonit în ultimele luni că Marele Premiu al Emiratelor Arabe Unite va fi ultima cursă în care Helmut Marko va sta în garajul Red Bull. Zvonurile s-au adeverit luni, când, când Marko s-a întâlnit cu conducerea superioară a Red Bull, inclusiv cu Oliver Mintzlaff, la Abu Dhabi, iar oficializarea despărțirii s-a produs marți.
Conform explicației oficiale a celor de la Red Bull, Marko a decis să se retragă, ceva complet normal la vârsta de 82 de ani, iar Mintzlaff și-a exprimat regretul în comunicatul de presă. În realitate, însă, mai mulți factori au contribuit la această decizie, care ar putea avea efecte majore asupra viitorului lui Max Verstappen la formația austriacă.
Experții de la Motorsport.com au făcut o radiografie a evenimentelor de la Red Bull din ultima perioadă și au explicat motivele reale pentru conducerea companiei de băuturi energizante, mai mult decât cea a echipei de Formula 1, au decis să-l îndepărteze pe Marko.

Helmut Marko, îndepărtat de Red Bull din mai multe motive! Principala cauză pare să fi fost imposibilitatea conducerii de a-l controla pe austriac

În primul rând, compania mamă a decis să se implice mai mult în existența echipei de Formula 1, după ce imaginea acesteia a fost pătată grav de scandalul declanșat de plângerea unei angajate împotriva lui Christian Horner, fostul director general. Conducătorii Red Bull au avut ca scop principal să aducă stabilitate ambelor echipe Red Bull și de a eficientiza organizația. Această tendință a fost vizibilă pe mai multe paliere. De exemplu, Red Bull a numit un nou șef de PR, transferat de la sediul central austriac, înlocuindu-l pe Paul Smith, care a trebuit să plece simultan cu Horner.
Evenimentele recente par să fi tulburat serios apele la Red Bull. În calitate de șef al programului juniori al echipei, Marko a avut întotdeauna o voce crucială, adesea decisivă, în astfel de chestiuni. Acest lucru a fost din nou evident în cazurile recente ale lui Arvid Lindblad și Alex Dunne. Presiunea pentru promovarea lui Lindblad în F1 a ridicat mai puține îngrijorări la nivel de conducere acesta, fiind un produs Red Bull, însă cazul lui Dunne părea puțin mai problematic.
Irlandezul și-a reziliat contractul cu McLaren, simțind că acolo nu avea o cale clară către un loc în F1. Marko s-a grăbit să spună presei că Dunne ar fi o alegere bună pentru Red Bull și chiar i-a oferit un contract, ceea ce i-ar fi deranjat profund pe șefii companiei, care nu că nu ar fi avut încredere în austriac, dar ar fi vrut să fie înștiințați sau chiar întrebați în prealabil.
Marko a avut, ani de zile, un mandat puternic când venea vorba de probleme legate de piloți. Era firesc să fi continuat să aibă aceeași influență, având în vedere succesul pe care l-a adus, dar organizația din jurul său s-a schimbat. În acest context, remarca lui Marko de duminică seară, conform căreia trebuie să se "simtă confortabil" pentru a continua la Red Bull, a fost grăitoare pentru ce avea să se întâmple. În această nouă realitate, alinierea reciprocă nu mai părea la fel de perfectă ca înainte, făcând despărțirea inevitabilă.
Poate mai mult decât dorința sa de a avea un cuvânt greu de spus în cadrul echipei, statut pe care șefii echipei nu mai păreau dispuși să i-l accepte, sfârșitul aventurii lui Marko la formația austriacă s-a datorat și faptului că "avea gura mare".
Marko a fost întotdeauna cunoscut ca cineva care își spune părerea, indiferent dacă abera sau rostea adevărul. Într-o lume a Formulei 1 din ce în ce mai controlată de PR, el a rămas o excepție, un om din vechea gardă. Marko era întotdeauna abordabil în paddock și "nu și-a mușcat niciodată limba" când a avut ceva de spus. Spre deosebire de ceilalți lideri ai echipei, nu a fost niciodată însoțit de o persoană de PR, ceea ce înseamnă că board-ul Red Bull afla adesea despre ceea ce spusese doar după ce era deja publicat.
Acest lucru a fost reconfortant pentru presă și pentru unii fani ai Formulei 1, dar nu și pentru conducătorii companiei de băuturi energizante. Picătura care a umplut paharul în acest sens a fost în Qatar, unde Marko a sugerat că Andrea Kimi Antonelli l-a lăsat pe Lando Norris să-l depășească, pentru a nu pierde multe puncte în raport cu Max Verstappen. Pilotul Mercedes a fost asaltat cu mesaje de ură după acea cursă. Verstappen a subliniat la Abu Dhabi că, indiferent de ceea ce a spus Marko, nu există nicio scuză pentru a abuza pe cineva online. Totuși, Red Bull a simțit nevoia să își ceară scuze în mod oficial. Conducătorii echipei s-au simțit ca și când ar fi fost obligați din nou "să strângă gunoiul" după Marko, pentru ca imaginea companiei să rămână cât de cât curată. Într-o lume în care orice cuvânt trebuie măsurat înainte de a fi rostit, Marko nu își mai avea locul, deoarece era imposibil să se fi schimbat, având în vedere vârsta sa înaintată, astfel că Red Bull a preferat să-l îndepărteze cu efect imediat, considerând că acesta va aduce mai mult prejudicii decât beneficii echipei, cu toată priceperea sa.

2026, an crucial pentru viitorul lui Max Verstappen la Red Bull și chiar în Formula 1

Odată ce plecarea lui Marko de la Red Bull a devenit o realitate, întrebarea evidentă este cum afectează acest lucru viitorul lui Verstappen la echipa austriacă. Marko a accelerat drumul olandezului către Formula 1 și, prin urmare, a jucat un rol crucial în cariera sa. În timp ce Toto Wolff și Mercedes i-au propus inițial un an în GP2 pentru 2015, Marko a insistat și i-a oferit lui Verstappen un loc imediat în Formula 1, la Toro Rosso, văzând mai bine ca oricine altcineva potențialul său imens.
Loialitatea dintre Max și Marko a fost reciprocă de atunci. Verstappen l-a apărat în mod repetat pe Marko în mod public, mai ales în timpul Marelui Premiu al Arabiei Saudite din 2024, când poziția lui Marko a fost amenințată în timpul luptelor pentru putere cu Horner. "Dacă Helmut trebuie să plece, atunci voi pleca și eu", a spus olandezul, iar șefii cei mari de la Red Bull l-au sacrificat ulterior pe Horner și nu s-au atins de Marko.
Relația foarte apropiată dintre Verstappen și Marko ar putea sugera că plecarea austriacului ar putea avea un impact direct asupra viitorului lui Verstappen, dar persoanele din interiorul echipei subliniază că realitatea este puțin mai nuanțată. Atât coproprietarii austrieci, cât și cei thailandezi și-au reafirmat recent angajamentul lor deplin față de Verstappen, lucru deloc surprinzător, având în vedere imensa lui valoare sportivă.
Deși în acest sezon nu a reușit să câștige titlul mondial, Max Verstappen a declarat că se simte mai bine decât la finalul lui 2024, când sărbătorea al 4-lea titlu mondial. Atunci tensiunea era imensă în cadrul echipei și olandezul se simțea prins la mijloc în războiul pentru putere de la vârf. Stabilitatea adusă de Laurent Mekies, înlocuitorul lui Horner, și Mintzlaff, a fost pe placul pilotului, iar acesta pare că va putea trece și peste faptul că nu-l va mai avea alături pe Helmut Marko de acum înainte.
Totuși, există doi factori decisivi care vor influența în mod sigur viitorul olandezului: performanța pe pistă în 2026 și cum se simte în legătură cu noile reglementări ale F1. Dacă performanța echipei este insuficientă, aproape sigur va căuta să plece în altă parte. Un cvadruplu campion mondial nu va accepta să se zbată în mediocritate la o echipă care nu-i pune la dispoziție o mașină cu care să lupte pentru victorii. Și dacă nu-i va plăcea complet noua eră din Formula 1, Verstappen ar putea părăsi definitiv "Marele Circ", lucru pe care l-a afirmat în repetate rânduri în ultimii ani și cu precădere în ultimele luni.
Marele fotbalist și antrenor englez Glenn Hoddle ne spune povestea tricourilor sale în emisiunea "What I Wore" sâmbătă de la ora 19.00 pe Eurosport 1. Duminică de la ora 18.45 este rândul campionului mondial Emmanuel Petit să ne povestească amintiri din vestiarul lui Arsenal și ce jucător din actuala generație l-a... vrăjit. Fiecare ediție este disponibilă și pe HBO Max.
Alătură-te celor Mai mult de 3 milioane de utilizatori în app
Fii la curent cu cele mai noi știri, rezultate și sporturi în direct
Descarcă
Distribuie acest articol
Promo
Promo