N-am fost niciodată la Silverstone. Deși, recunosc, ar fi trebuit. Mea culpa: nu poți spune că simți motorsport dacă nu ai fost acolo. Mirosul ars de benzină, filtrat de ploaia specifică regatului insular, plus patina lucrului bine făcut de multă vreme – sunt elemente esențiale în a înțelege ce îi leagă pe oameni de curse. Ce îi îndeamnă pe piloți să sfideze moartea. Și nu mă refer la deceniul ucigaș al anilor 60 – se moare și astăzi pe Isle of Man TT. Poate nu sunteți toți de acord când leg istoria motorsportului de Regatul Unit. În parte, vă dau dreptate. Grand Prix-ul actual își are originile altundeva, fie că vorbim de 2 sau 4 roți. Însă aici, în Anglia, eu cred că a căpătat identitate.

Când scriu ceva despre MotoGP (în general la îndemnul altora, recunosc) mă documentez înainte. Îmi aduc la zi anumite date sau verific ceea ce știam deja. Astăzi nu o să procedez ca de obicei. Vreau să vă împărtașesc trăiri, departe de cifre și statistici. Din păcate și departe de Silverstone, însa voi acoperi distanța cu ajutorul imaginației. Eurosport mă va ajuta în weekend cu transmisiunile live din etapa a 12-a a sezonului în curs.

Motociclism
Coșmarul continuă pentru Marc Marquez: a fost operat a treia oară în șase luni la brațul drept
04/12/2020 LA 14:57

MotoGP-ul a venit destul de tarziu la Silverstone, eu mă născusem deja. Fără să știu, am fost cumva contemporan cu evenimente istorice în motorsport. Sătula de sacrificiile în piloți de pe Isle of Man, orchestra motomondialului de viteză a a luat decizia înțeleaptă de a-și proteja soliștii mutând cursele pe sigurul circuit, Silverstone. Același care deschisese deja în 1950 Formula 1 modernă și care la momentul înfrățirii cu spectacolul MotoGP (1977) asista la revoluția motorului turbo în Marele Circ. A fost o decizie de moment, pripită și care nu a părut deloc inspirată, de unde și mutarea ulterioara pe Donington Park. Însă, în cele din urmă, descendența nobiliară avea să primeze iar Silverstone era pus unde îi era locul – sub titulatura de Grand Prix al Marii Britanii.

Și pentru că tot vorbesc de Anglia și eroii ei, poate e momentul să exemplific. Să luăm cazul anului 1906. România, țară tânără și la început de drum pe calea independenței, mai avea câteva luni până la Marea Răscoală. Pe lângă țărani săraci aveam însă și genii în ale ingineriei, iar cei școliți afară urmau să schimbe fața lumii în aceeași perioadă - printre ei numărându-se și Henri Coandă, ce tocmai breveta prima racheta a armatei române. Însă Anglia impresiona o lume întreagă prin legendele sale, una purtând numele de Dorothy Levitt. Dorothy, un personaj celebru ulterior publicării Vrăjitorului din Oz, la momentul respectiv era “doar” cea mai rapidă femeie de pe planetă. Cu o mașina cu un motor la fel de puternic ca Loganul, atingea viteze interzise în prezent pe autostrazile din România. Iar în timpul liber, era instructorul auto al familiei regale britanice.

Deși sunt topite după motocicliști, am impresia că fetele au preferat întotdeauna mașinile. Sau avioanele. În nici 20 de ani de la momentul “Dorothy”, Smaranda Brăescu – româncă de-a noastră, le-a arătat tuturor cât de albastru poate fi cerul atunci când te lansezi de la kilometri înălțime spre câmpia Bărăganului. Iar lista continuă, destul de lungă. Aș fi vrut să fiu martor la toate aceste evenimente istorice și nu doar contemporan cu unele dintre ele.

Tot vorbind, realizez că afirmația de început rămâne corectă. Nu am fost niciodată la Silverstone. Nici cu MotoGP-ul, nici cu Formula 1. Poate, dacă s-o inventa mașina timpului, voi avea șansa de a fi primul român care să o ghideze prin istorie. Un prim popas ar fi, în august 1945, pub-ul din Worcestershire, unde m-aș aseza la masa entuziaștilor (foști ofițeri) care nici nu bănuiau că vor scrie istorie pe tăblia din lemn a unei mese acoperite cu bere. Și ce povești v-aș putea spune la întoarcere!

De poveștile acestui week-end se vor ocupa colegii mei Alex Cocu și Marius Băcilă, mult mai ancorați în realitate. Îi veți auzi pe Eurosport de vineri dimineață, în direct cu Grand Prix-ul moto al Marii Britanii.

Antal Putinică

***

Programul transmisiunilor Eurosport 1:

Vineri: 11:00 - Antrenamente 1 (Moto 3);

11:45 - Antrenamente 2 (Moto GP);

12:45 - Antrenamente 3 (Moto 2);

15:00 - Antrenamente 4 (Moto 3);

16:00 - Antrenamente 5 (MotoGP);

17:00 - Antrenamente 6 (Moto 2);

Sâmbătă: 11:00 - Antrenamente 7 (Moto 3);

11:45 - Antrenamente (MotoGP);

12:45 - Antrenamente (Moto 2);

Duminică: 11:00 - Încălziri;

13:15 - Cursă Moto 3;

14:45 - Cursă MotoGP;

16:15 - Cursă Moto 2;

Motociclism
Le Mans 24 hours : căzătură spectaculoasă a lui Arnaud Dejean
30/08/2020 LA 04:27
Motociclism
Reacția lui Valentino Rossi, după ce a fost la câțiva centimetri de moarte: "Încă tremur!"
17/08/2020 LA 07:05