După ce Filippo Ganna s-a impus la limită în fața lui Van Aert la contratimp, este rândul ca tricoul curcubeu să fie stabilit și în cursa în linie. Se așteaptă o bătălie de zile mari, în care Belgia propune cea mai puternică echipă. Totuși, traseul extrem de dificil și valoarea celorlalți rutieri cu ambiții la podium fac cursa foarte deschisă.
Ne așteaptă 268,3 kilometri presărați cu 42 de cățărări, între Antwerp și Leuven. Vorbim de ascensiuni specifice Flandrei, scurte și abrupte, care vor stoarce, treptat, energia cicliștilor. Se preconizează că vom avea o cursă rapidă și, dacă vremea va fi ca la Mondialele din Yorkshire, în 2019, cu siguranță vom asista la o cursă extrem de selectivă.
https://i.eurosport.com/2021/09/24/3225661.png
Ciclism
Tadej Pogacar, învingător în Il Lombardia, după o prestație de geniu
09/10/2021 LA 14:48

Favoriții în cursa de șosea de la Mondialele de Ciclism

Wout Van Aert (Belgia)
După două medalii de argint la Mondialele de anul trecut, Van Aert a sosit în Flandra cu un singur gând: să înlocuiască tricoul de campion al Belgiei cu cel de campion mondial. A avut o comportare excepțională la contratimp, când a fost la doar câteva secunde să îl învingă pe Ganna, însă țelul lui suprem a fost reprezentat mereu de cursa de șosea.
Van Aert vine după un 2021 fantastic, în care a impresionat în Turul Franței, câștigând nu mai puțin de 3 etape: o rundă de sprint, o etapă montană și un contratimp. El a fost al doilea la Jocurile Olimpice în cursa de șosea, iar forma lui a fost una senzațională în continuare, în Turul Marii Britanii, acum două săptămâni, când și-a trecut în palmares 4 victorii de etapă și generalul.
Belgia are de departe cea mai bună echipă, Van Aert urmând a fi susținut de rutieri care ei înșiși ar avea șanse să se lupte pentru o medalie: Remco Evenepoel, Yves Lampaert, Jasper Stuyven, Dylan Teuns, Victor Campenaerts și Tim Declercq.
https://i.eurosport.com/2021/07/27/3184259.jpg

Scandal în echipa Belgiei, provocat de Eddy Merckx

"Canibalul" Eddy Merckx nu a fost niciodată un fan al lui Remco Evenepoel; de când a apărut acesta, presa l-a comparat cu marele rutier care a câștigat, printre altele 5 Tururi ale Franței, însă Merckx a spus răspicat că nu e urmă de vreo asemănare, în contextul în care Remco e doar o tânără speranță.
Acum, marele Merckx i-a mai servit o lecție lui Evenepoel, chiar dacă momentul ales probabil nu e nici pe departe cel mai bun. "Selecționerul Belgiei spune că totul e pentru Van Aert, ca el să devină campion mondial. Mi se pare normal să fie așa, dar dacă vrei să îl susții total pe el, de ce îl iei pe Evenepoel? Remco concurează doar pentru el, am văzut asta și la Jocurile Olimpice. Nu trebuia să fie în echipa pentru Mondiale", a tunat Eddy în Het Nieuwblad.
Un caracter extrem de puternic și un ciclist extrem de orgolios, Remco a căutat primul prilej pentru a-i replica fostului mare campion mondial. El a garantat că va fi doar un gregario și că va respecta în totalitate tactica echipei. "Merckx are mereu ceva de spus, e păcat. Am mare respect pentru el, dar se pare că acest respect nu e reciproc. Îl admir pentru ce a făcut ca ciclist, e un mare campion care a setat numeroase recorduri. Nu sunt aici să îmi bat joc de echipă, nicio secundă nu m-am gândit la mine în pregătirea Mondialelor. Sunt aici să dau totul", a spus tânărul de 21 de ani.
Cu un locotenent atât de puternic precum Remco, Van Aert poate acoperi orice atac. În plus, rutierul lui Jumbo Visma poate câștiga în aproape orice scenariu, fiind foarte puternic atât pe cățărări, cât și la sprint, unde poate dezvolta o viteză comparabilă cu sprinterii puri. Ca atare, dacă nu apare vreun eveniment nedorit, va fi greu ca WVA să fie oprit.

Mathieu van der Poel, marele semn de întrebare la Mondialele de Ciclism

Pe hârtie, când s-a prezentat traseul de la Mondiale, toți s-au grăbit să anticipeze un duel între Van Aert și Van der Poel pentru tricoul curcubeu.
Olandezul nu e în cea mai bună formă, însă, nerecuperându-se complet după căzătura de la Jocurile Olimpice, în proba de mountain bike. El a ratat ulterior Mondialele de mountain bike și a revenit pe șosea abia acum o săptămână și jumătate. Chiar și așa, a impresionat, câștigând Antwerp Port Epic și sosind pe 8 în Primus Classic, deși a avut o pană, spre final.
Ambiția rutierului de 26 de ani e să devină campion mondial și să îi sufle un nou titlu marelui său rival, Wout Van Aert, exact cum s-a întâmplat la Mondialele de cyclo-cross, în ianuarie. Totuși, un pariu mai realist, având în vedere problemele din ultima perioadă, ar fi o medalie.
"Mă simt bine după ultimele curse la care am participat. Sunt fericit cu progresul pe care l-am făcut în ultimele câteva săptămâni. Sesiunile cu psihoterapeutul m-au ajutat enorm, acum pot să rulez normal. M-am antrenat pentru a recâștiga forța musculară pe cât e posibil în această perioadă scurtă. A fost un proces destul de lent, dar sunt fericit că am văzut progrese vizibile", a spus Van der Poel pentru Cycling News.
Van der Poel nu poate fi scos niciodată din cărți pentru victorie, dar aproape sigur nu e la forma din primăvară, când câștiga Strade Bianche și două etape în Tirreno. În plus, echipa Olandei e la cu totul alt nivel decât cea a Belgiei, Bauke Mollema fiind probabil singurul capabil să reziste până spre final pentru a-și ajuta liderul.

Julian Alaphilippe

Credit imagine: Getty Images

Alți rutieri care visează la tricoul curcubeu, la Mondialele de Ciclism

Julian Alaphilippe, campionul mondial din 2020, cu siguranță că va dori să repete performanța, mai ales că a avut un an destul de liniștit. În primăvară, clasicele trebuiau să fie o afacere în 3, între francez și cei doi rutieri menționați mai sus, dar ciclistul lui Deceuninck Quick-Step nu a livrat la nivelul dorit. Abia în Ardeni și-a intrat în formă maximă, câștigând Fleche Wallonne, pentru ca apoi Pogacar să îi pună piedică, neașteptat, din drumul spre victoria în Liege-Bastogne-Liege.
Forma de acum pare destul de bună, fiind al doilea în Bretagen Classic și al treilea în Turul Marii Britanii și, la fel ca Van Aert și Van der Poel, poate câștiga dintr-o multitudine de scenarii. În plus, Alaphilippe a demonstrat mereu că, deși mulți nu îi dădeau mari șanse în diferite momente ale carierei, a avut capacitatea să se ridice și să atingă forma maximă exact în cursele care contau.
Sonny Colbrelli este un alt rutier cu o șansă excelentă la medalie. Italianul a devenit campion european, pentru ca apoi să câștige de o manieră impresionantă Turul Beneluxului.
Deși mult timp a fost văzut doar un sprinter care are abilități bune de cățărător, versiunea lui Colbrelli din ultimii doi ani ne arată că are capacitatea să stea lângă cei mai buni pe ascensiuni scurte și explozive. Remco Evenepoel, aflat într-o formă foarte bună, a simțit asta pe propria piele la Europene, când, deși a atacat în mai multe rânduri, nu a putut să îl desprindă din trenă pe rutierul lui Bahrain Victorious.
Ca și Belgia, Italia dispune de o echipă stelară, Diego Uliisi, Andrea Bagioli, Gianni Moscon sau Matteo Trentin putând să îi facă misiunea mult mai ușoară liderului echipei, până spre final. Colbrelli este genul de rutier pe care nici măcar Wout Van Aert nu va dori să îl vadă lângă el la un eventual sprint redus, așa că se pune problema unde va fi distanțat italianul. După forma arătată în ultimele luni, nu va fi distanțat și va avea un cuvânt greu de spus, în condiții normale.

Care e limita lui Magnus Cort

Cu două luni în urmă, nimeni nu s-ar fi gândit la Magnus Cort ca la un favorit pentru Mondiale. De altfel, în cursele de o zi, danezul nu a reușit niciodată să impresioneze, un loc 8 în Milano-San Remo fiind cea mai bună clasare într-o clasică.
Dar Vuelta ne-a arătat un Cort de neoprit, care se cațără perfect și e excelent la sprint. Danezul a câștigat 3 etape în Turul Spaniei și a venit pe 2 la contratimp, astfel că, dacă și-a păstrat forma arătată în urmă cu mai puțin de o lună, poate să viseze la o performanță istorică. Danemarca are la rândul ei o echipă puternică, Andreas Kron, Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Michael Valgren sau Mikkel Honore urmând a fi locotenenții cei mai importanți ai sportivului de 28 de ani.
Marc Hirshci a avut un an foarte slab, dacă e să ne raportăm la ce a realizat în 2020. Trecerea la DSM la UAE Team Emirates rămâne învăluită în mister și mult timp s-a părut că tânărul elvețian a făcut alegerea greșită și că nu va mai reuși să repete performanțele de la finalul anului trecut (3 podiumuri în Turul Franței, dintre care o etapă câștigată, locul 3 la Mondiale, în cursa de șosea, locul 2 în Liege Bastogne Liege și victorie în Fleche Wallonne).
Doar că în ultima lună rutierul de 23 de ani a evoluat din ce în ce mai bine, iar în Turul Luxemburgului a fost impresionant: victorie de etapă, alte 3 clasări în top 6 și locul doi la general.
Marele handicap al lui Hirschi e că nu va putea câștiga tricoul curcubeu decât în scenariul în care cursa e foarte selectivă, iar la sprint nu vor ajunge oameni precum Van Aert, Van der Poel sau Colbrelli, toți superiori la acest capitol. De fapt, judecând după sprintul pe care îl are, Hirschi ar putea câștiga doar printr-un atac perfect, în care nimeni nu are răspuns și nu îl poate urma.

Tadej Pogacar - Cycling

Credit imagine: Getty Images

Pogacar, prezent la Mondialele de Ciclism

Acest scenariu e valabil și pentru Pogacar, un alt favorit. Deși slovenul are un finish excepțional pentru un om de general, dacă e luat prin comparație cu oamenii de clasice de mai sus, nu are mari șanse. Totuși, Tadej a demonstrat că se poate descurca excelent în cursele de o zi, dovadă că a câștigat Liege-Bastogne-Liege și a obținut bronzul la Tokyo. Câștigătorul ultimelor două ediții din Turul Franței e liderul Sloveniei, care îi va mai alinia pe Primoz Roglic și Matej Mohoric, oricare din aceștia doi putând conta pe finalul de cursă, dacă se întâmplă ceva cu liderul echipei.
Alți rutieri importanți care ar putea să se lupte pentru un loc foarte bun duminică (dar o medalie nu pare să fie un obiectiv realizabil) sunt englezii Tom Pidcock și Ethan Hayter, australianul Michael Matthews, slovacul Peter Sagan, francezul Benoît Cosnefroy, polonezul Michal Kwiatkowski, portughezul Joao Almeida sau spaniolul Alex Aranburu.
În ceea ce ne privește, îl vom avea la start pe Edi Grosu, dar traseul nu i se potrivește deloc. Probabil că rutierul din Zărnești va căuta să facă parte din evadare și să reziste astfel în fruntea cursei cât mai mult posibil.
Cursa de șosea de la Mondiale va putea fi urmărită duminică, de la 11:20, pe Eurosport 1 și Eurosport 4K, pentru ca odată începute partidele din Premier League, ea să poată fi văzută doar pe Eurosport 4K.
Ciclism
Il Lombardia, ultimul "monument" din 2021. Cine se impune în "Clasica frunzelor moarte"?
08/10/2021 LA 10:54
Ciclism
Van Aert a explicat prin ce a trecut în Paris-Roubaix. De ce nu a avut vreo șansă să câștige
04/10/2021 LA 11:10