Filippo Ganna a câştigat şi al treilea contratimp din Turul Italiei 2020, dar ceea ce interesa cel mai mult era lupta de la general, unde Jai Hindley și Tao Geoghegan Hart erau, după 20 de runde, în același timp. Niciodată în istoria unui mare tur nu s-a consemnat o astfel de diferenţă înaintea ultimei runde. Rutierul Sunweb a plecat azi în roz, dar în condiții normale cățărătorul de la Ineos urma să câștige Giro, fiind un contratimpist mult mai bun. Totuși, Pogacar ne-a demonstrat pe La Planche des Belles Filles, în Turul Franței, că niciodată nu poți să dai verdicte în ciclism. Jai Hindley a promis că va face contratimpul vieții, şi spera ca tricoul roz să îi poată "da aripi", chiar dacă era evident că pleca având șansa a doua.

"Pentru mine Turul Italiei e jucat, dacă nu apare vreo pană sau vreun accident nedorit. Tao e noul superstar din ciclism. Am avut trei săptămâni de cursă și s-a ajuns la această situație incredibilă, cu doi rutieri la egalitate înainte de ultima etapă", anticipa Wiggins înainte de contratimpul de la Milano.

Giro d'Italia
Tao Geoghegan Hart a pariat că nu va câștiga Giro: "Nu fi ridicol, nu am nicio șansă"
16/11/2020 LA 09:58

Şi, într-adevăr, Tao a fost mai puternic azi, sfătuit perfect de Filippo Ganna şi Rohan Dennis, doi mari specialişti în proba contra-cronometru. Fără vreun top 15 în vreun mare tur în carieră, Geoghegan Hart a bifat una dintre marile surprize din ciclism, puţini creditându-l cu şanse la startul competiţiei.

Tao Geoghegan Hart, învingătorul neaşteptat din Giro

Britanicul de 25 de ani a sosit în Turul Italiei cu un singur scop: să îl ajute pe cât posibil pe, Geraint Thomas, să câștige al doilea mare tur al carierei. Fără îndoială, Tao spera să aibă libertate pentru o victorie de etapă și spera la o clasare bună la general, dar ordinele de echipă erau prioritare. Traseul, cu trei contratimpuri, i se potrivea perfect lui "G", însă acesta a căzut de două ori în aceeași rundă și a fost forțat să abandoneze. La momentul respectiv, Geoghegan Hart avea aproape 3 minute de recuperat în raport cu Almeida, tricoul roz, și nu se gândea vreodată că ar putea să ajungă înainte de ultima etapă să fie marele favorit la victoria finală.

Tao a mers însă perfect în munți, dar și în contratimpul dintre Conegliano și Valdobbiadene (34,1 kilometri), unde a pus un minut și 15 secunde față de Jai Hindley, cel căruia i-a luat azi tricoul de pe umeri, după ce l-a învins cu o diferenţă de 39 de secunde. Încă de la primul punct de control intermediar, britanicul pusese 9 secunde în raport cu rutierul Sunweb, mergând perfect. Tao a mers atât de bine azi încât a sosit pe 13 în etapă, o performanţă impresionantă pentru un rutier care nu are caracteristicile specifice contratimpiştilor.

Ultima oară când un câștigător de mare tur și locul doi au contat amândoi în clasamentul tricoului pentru cel mai bun tânăr s-a întâmplat în urmă cu 26 de ani. În Giro 1994, Evgeni Berzin și Marco Pantani aveau amândoi sub 25 de ani în momentul încheierii Turului Italiei. Și în 2020, primii doi clasați au luptat și pentru tricoul destinat celui mai bun tânăr.

Pe lângă victoria finală din Giro, Tao se poate lăuda şi cu două victorii de etapă, primele pentru el într-un mare tur, ultima chiar ieri, pe Sestriere. Ineos termină Turul Italiei 2020 en fanfare, cu două tricouri distinctive, cu titlul de cea mai bună echipă şi cu 6 victorii de etapă.

Clasament etapă

https://i.eurosport.com/2020/10/25/2922224.png

Clasament general Giro 2020

https://i.eurosport.com/2020/10/25/2922229.png

Cine este Tao Geoghegan Hart: evoluția câștigătorului Giro 2020

Tao este fiul unui muncitor în construcți; și-a urmărit tatăl lucrând 16 ore pe zi, iar acest lucru a generat un element esențial în construcția sa, ca sportiv. A înțeles că nimic nu i se cuvine, în ciuda talentului, că trebuie să muncească enorm pentru a-și atinge scopurile.

Evoluția sa este una necaracteristică dacă ne raportăm la puștii minune care au uimit în ultimii ani în ciclism (în frunte cu Remco Evenepoel, Tadej Pogacar și Marc Hirschi). La Tao a fost vorba de o progresie constantă, nicidecum de o creștere spectaculoasă. Cu toate acestea, devotamentul și inteligența sa i-au impresionat pe antrenori încă de la o vârstă fragedă, astfel că a fost îndrumat spre marea performanță.

Interesant e că în momentul în care s-a apucat de sport în mod organizat, Geoghegan Hart nu s-a gândit vreun moment la ciclism.

"A venit la noi pentru fotbal și înot; i-a plăcut în scurt timp ideea de a merge pe bicicletă, fiindcă se săturase de ceilalți colegi care îl dezamăgeau. Ciclismul este, atunci când ești foarte tânăr, un sport individual în mare măsură", și-a amintit antrenorul de la Hackney Cycling Club, Keir Apperley, pentru The Guardian.

La vârsta de 13 ani, Geoghegan Hart a ales să se concentreze exclusiv pe ciclism. "Avea această maturitate, îmi spunea mereu lucruri pe care copiii de vârsta lui nu le percep într-o cursă. Avea multă dăruire și o inteligență aparte. "Asta vreau să fac de acum înainte", mi-a spus într-o zi. Și de atunci, nu a mai privit în urmă. Era foarte atent la detalii în curse încă de când s-a apucat", și-a mai amintit tehnicianul.

https://i.eurosport.com/2017/04/27/2071199.jpg

La fel ca alți tineri cicliști londonezi de-a lungul anilor, Geoghegan Hart a fost susținut de Condor Cycles în anii săi de formare. "Ne-am îngrijit când era junior să îi punem la dispoziție biciclete, dar i-am oferit și posibilitatea de a-și câștiga propriii bani. Lucra în weekend într-un magazin al nostru, pe perioada iernii", și-a amintit Greg Needham, de la Condor Cycles. "Știai că există ceva special la el chiar de pe atunci, era super motivat și concentrat în tot ce făcea", a completat Greg.

Tao a fost extrem de norocos în acea perioadă, deoarece la Hackney Cycling Club era și Alex Peters, un alt rutier tânăr de mare perspectivă. Cei doi au devenit buni prieteni și mereu au știut să se motiveze și să se împingă de la spate pentru a se auto-depăși.

Marea șansă a carieri lui Tao a fost Keith Lambert, managerul British Cycling Academy, fost rutier important în anii '70. Acesta a văzut de-a lungul timpului o mulțime de tineri talentați, însă a înțeles rapid că în cazul lui Tao e vorba și de altceva. Pe lângă incontestabilele aptitudini de cățărător care l-au propulsat azi spre câștigarea Giro, Lambert își amintește de un rutier dedicat și perfecționist.

"Oricât de bine ar fi concurat, dacă nu câștiga, era supărat, muncea și mai mult. Și nu s-a impus de foarte multe ori în curse, pentru că nivelul era extrem de ridicat", a povestit Lambert pentru The Guardian. "Striga de frustrare când nu obținea rezultatul dorit, dar niciodată la alții", a mai spus Lambert, care și-a adus aminte de un episod de la Campionatul Mondial de juniori din 2014: "Lanțul său s-a rupt, putea obține un rezultat bun. A fost în lacrimi în acea zi, nimic nu îl putea consola. Dar am fost mereu frapat de inteligența lui. A fost mereu conștient de ce se întâmplă în jurul lui și a învățat repede".

A dat ciclismul de velodrom pe cel de șosea

Geoghegan Hart a cochetat mult timp cu ideea de ciclism pe velodrom, așa cum fac cei mai mulți dintre britanici. A prins apoi un contract la echipa sub 23 de ani condusă de Axel Merckx, fiul legendarului Eddy, cu sprijinul fundației Dave Rayner din Yorkshire.

Când Sir Dave Brailsford și Sky l-au sunat și i-au spus că îl urmăresc și că îl doresc, Tao a refuzat un contract cu normă întreagă pentru 2015, pe motiv că nu câștigase suficient la nivelul sub 23 de ani. O altă dovadă de maturitate și de echilibru. În cele din urmă, s-a alăturat Sky în 2017. Ascensiunea sa a fost constantă, culminând cu o serie de victorii de etapă în Turul Alpilor de anul trecut; ulterior, a fost numit lider pentru Giro d’Italia, unde însă a abandonat.

El a compensat acea dezamăgire la ediția din acest an: plecând din postura de locotenent al lui Geraint Thomas, Tao a uimit cu constanța sa. A fost cel mai bun pe cățărări și cel mai constant pe durata celor trei săptămâni și acum poate să fie fericit că are numele trecut în cartea de aur a ciclismului de șosea britanic, alături de nume ca Bradley Wiggins, Chris Froome, Simon Yates sau Geraint Thomas, ca să nominalizăm doar rutierii care au câștigat în ultimii 10 ani mari tururi pentru Marea Britanie.

Tricourile distinctive în Giro 2020

  • Tricoul roz (clasamentul general) - Tao Geoghegan Hart (Ineos)
  • Tricoul ciclamino (clasamentul pe puncte) - Arnaud Demare (FDJ)
  • Tricoul alb (clasamentul celui mai bun tânăr) - Tao Geoghegan Hart (Ineos)
  • Tricoul albastru (cel mai bun cățărător) - Ruben Guerreiro (EF Pro Cycling)
  • Cea mai bună echipă - Ineos
Ciclism
Geraint Thomas recunoaște: "M-am chinuit să-l urmăresc pe Geoghegan Hart câștigând Giro d'Italia"
31/10/2020 LA 12:32
Giro d'Italia
Anunțul făcut de Tao Geoghegan Hart înainte de contratimpul din cel mai echilibrat Giro din istorie
25/10/2020 LA 11:41