Dacă săptămâna trecută tot podiumul din Paris-Roubaix a fost ocupat de debutanți, de această dată în Il Lombardia, o altă clasică "monument", dar cu un cu totul alt profil, tot un debutant a fost principalul protagonist: Tadej Pogacar, dublu câștigător de Turul Franței.
Tânărul sloven a dovedit că este mai mult decât un rutier de mari tururi, dovadă în acest sens victoria fantastică din Liege-Bastogne-Liege, din primăvară. Acum, Pogacar și-a trecut în CV a doua clasică "monument", dând reprezentație în Il Lombardia. Cursa a fost una palpitantă, Fausto Masnada, italianul care s-a născut în Bergamo, orașul sosirii, reușind să îi creeze mari emoții liderului UAE. Podiumul a fost completat, așadar, de Masnada, pentru ca locul trei să fie ocupat de Adam Yates.
"E o nebunie, tot sezonul a fost senzațional și nu mă gândeam că pot încheia așa. M-am gândit când am atacat că cineva va veni din spate, dar probabil s-au gândit foarte mult la final. Masnada a venit puternic pe coborâre, cunoaște bine drumurile. Știam că nu va colabora cu mine pe plat, dar, din fericire, m-am impus. E o zi mare pentru mine", a spus Pogacar la final pentru Eurosport.
Ciclism
Eddy Merckx pune capăt conflcitului cu Evenepoel! "Sunt un mare fan al lui Remco, să fie clar!"
18/10/2021 LA 11:55
Clasament Il Lombardia 2021
Doar doi cicliști în istorie mai reușiseră să câștige un Mare Tur și două "monumente" într-un sezon: Fausto Coppi și Eddy Merckx.

Desfășurarea Il Lombardia 2021

Il Lombardia 2021 a propus un traseu diferit față de anii trecuți. Dacă din 2017 până anul trecut am asistat la sosiri succesive la Como, de această dată traseul a fost în sens invers, cu pleacare din apropierea superbului lac și sosirea la Bergamo, după 239 de kilometri epuizanți. Incredientele principale au rămas, plutonul având de parcurs un teren extrem de dificil, cu diferențe de nivel de 4500 de metri (aproximativ cât are "etapa regină" în orice mare tur).
Cum anticipam încă de aici, în previewul cursei, evadarea nu a avut nici la această ediție vreo șansă, iar punctul decisiv a fost reprezentat de Passo di Ganda, cățărare terminată cu 32 de kilometri înainte de final (9,2 kilometri cu o pantă medie de 7,3%).
Cu 37,4 kilometri rămași din cursă, Nibali, fost dublu câștigător în "clasica frunzelor căzute" a atacat. Bardet, Sivakov și Pogacar au răspuns, pentru ca, în momentul în care din cursă mai rămăseseră 35,4 kilometri, dublul câștigător din Turul Franței să atace și să îi lase în urmă fără probleme pe Sivakov, Bardet și Nibali.
Deceunink Quick-Step a venit imediat la trenă prin Masnada, mai ales că belgienii îl pierduseră pe Remco Evenepoel, care nu a putut ține ritmul cu favoriții pe această ultimă mare cățărare. În cele din urmă, Masnada a decis să plece în urmărirea lui Pogacar pe cont propriu, pasând responsabilitatea trenei din pluton pe umerii Ineos și Jumbo Visma.

Roglic, fără replică pe Passo di Ganda, Masnada a fost ireal pe coborâre

Doar că Sivakov nu a putut duce mult trena, astfel că Adam Yates (liderul Ineos) a ieșit la atac, în grupul favoriților rămânând doar 9 rutieri. Cu 33 de kilometri înainte de final am avut și justificarea pentru care Roglic nu a răspuns atacului lui Tadej: "Monstrul" sloven a avut o zi proastă, agățându-se cu ultimele forțe de grupul favoriților. Această prestație mult sub aștpetări a lui Primoz nu era anunțată de nimic: după câștigarea Vueltei, și-a luat o scurtă pauză, dar a revenit la fel de puternic. Dovadă în acest sens victoriile impresionante din ultima săptămână din Giro dell Emilia și Milano-Torino.
La finalul cățărării, Pogacar pusese între el și grupul favoriților 35 de secunde, dar urma o coborâre extrem de tehnică, astfel că nimic nu era jucat. De notat că Alaphilippe, conștient cât de periculos e tânărul sloven, a înăsprit ritmul pe final, dorind în același timp să îl îndepărteze pe Roglic, care a dat semne clare de slăbiciune. Doar că învingătorul din Vuelta a rezistat cumva, astel că l-a pus pe Vingegaard la treabă, locul 2 din Turul Franței fiind singurul "locotenent" rămas în grupul favoriților (Masnada plecase deja pe cont propriu în urmărirea lui Pogacar).
Cu Vingegaard la trenă, Roglic, Adam Yates și Compania nu au avut nicio șansă, Pogacar terminând coborârea la 45 de secunde. În consecință, lupta pentru victorie se încheiase pentru ei, dar Masnada a coborât incredibil, recuperând aproape jumătate de minut și ajungându-l pe liderul UAE. Au urmat 11 kilometri de fals plat până la Colle Aperto, unde toți așteptau bătălia finală dintre Pogacar și Masnada (o cățărare urbană de 1,5 kilometri, cu o pantă de 6,2%).
Masnada a colaborat cu rivalul său de la UAE foarte puțin, folosindu-se apoi probabil de pretextul că, din spate, cel mai puternic la sprint este Alaphilippe. Italianul a sperat că Pogacar nu va mai avea forță pe final, după turul de forță de pe Passo di Ganda; cum era de așteptat, învingătorul din Le Tour 2020 și 2021 a forțat pe ascensiune, însă nu a reușit să îl desprindă pe Masnada. Surprinzător, rutierul Quick-Step a forțat pe ultimele sute de metri ale ascensiunii, dar Pogacar i-a răspuns cu ușurință.
S-a ajuns, astfel, la un sprint în doi pentru victorie, unde mare favorit era Pogacar, deținătorul unui sprint superior. Slovenul a controlat perfect finalul și nu i-a dat vreo șansă italianului care visa să câștige primul său "monument" chiar acasă, în Bergamo. Podiumul a fost completat de Adam Yates, care l-a învins la sprint pe Primoz Roglic.
Ciclism
Il Lombardia, ultimul "monument" din 2021. Cine se impune în "Clasica frunzelor moarte"?
08/10/2021 LA 10:54
Ciclism
Jasper Stuyven a răbufnit în fața presei la o săptămână după mondiale: "E foarte enervant"
03/10/2021 LA 08:55