Anul 2020 în ciclism a fost unul bulversant, cu multe competiții anulate și cu o situație care, înainte de pandemie, nu părea că e posibilă: Giro și Vuelta s-au suprapus preț de o săptămână.
În acest context, unii specialiști anticipau că vechea gardă va avea un atu în plus, experiența urmând să își facă simțită prezența în gestionarea unui an dificil. Era de așteptat ca la competițiile mari rutierii cu mulți ani de profesionsim în spate să își planifice mai bine vârful de formă, dar "calculele hârtiei" au fost date peste cap de "lupii tineri".
Remco Evenepoel, care se anunță marea stea din ciclism, a impresionat din nou, dar doar până la un punct, o accidentare teribilă punând prematur capăt sezonului acestuia. Dar, chiar și așa, el, Pogacar sau Hirschi au fost printre principalii protagoniști în 2020.
Ciclism
Primoz Roglic a câștigat Turul Țării Bascilor, după ce a dat reprezentație în etapa regină, ultima
10/04/2021 LA 16:08

Cei mai buni tineri în ciclism, în 2020

Tinerii au devenit atât de puternici încât Nibali, care era văzut de mulți cu "poarta goală" în Giro, după abandonul lui Geraint Thomas, să spună că nu poate să țină pasul cu ei. Vorbim de o competiție în care pentru victoria finală s-au luptat Tao Geoghegan Hart, Jai Hindley și, mult timp, Joao Almeida, cicliști sub 25 de ani sau care abia au împlinit această vârstă.
Eurosport a alcătuit o listă cu superlativele anului 2020 în care ne-am raportat strict la rutieri sub 23 de ani. Motivați de ce au reușit Egan Bernal și Remco Evenepoel în 2019, mulți cicliști extrem de "cruzi" au început să creadă cu tărie în șansele lor și s-au luat la trântă cu recordurile și cu rivalii mult mai experimentați.

Tadej Pogacar (22 ani) - câștigătorul Turului Franței

Pogacar se anunța din 2019 un mare talent, în Vuelta el reușind trei victorii de etapă și un impresionant loc 3 la general. Chiar și așa, unii au pus performanțele tânărului sloven pe seama circumstanțelor și nu se gândeau că acesta va confirma în acest an la cel mai înalt nivel.
Dar istoria ciclismului a fost rescrisă în Turul Franţei 2020, Pogacar fiind protagonistul unor performanţe care cu greu vor fi egalate. Pe lângă tricoul galben, slovenul a câștigat și tricoul alb, destinat celui mai bun tânăr, dar și cel alb cu buline roșii, devansându-l pe Richard Carapaz. Astfel, ciclistul sloven a devenit primul om din istorie care obține toate aceste 3 tricouri distinctive într-o ediție de Turul Franței.
La numai 21 de ani și 363 de zile, Pogacar a devenit cel mai tânăr câștigător al tricoului galben din Marea Buclă din ultimii 116 ani. Henri Cornet avea puțin peste 19 ani în 1904 când a câștigat această competiție. De asemenea, Tadej Pogacar este primul rutier din ultimii 37 de ani care triumfă la prima participare în Marea Buclă. Ultimul om care a reușit această performanță a fost Laurent Fignon, în 1983.
https://i.eurosport.com/2020/12/22/2960175.jpg
Antrenorul său, Inigo San Millan, a vorbit pentru Eurosport despre primul contact avut cu Pogacar şi despre modul în care acesta a evoluat în ultimii doi ani.
"L-am cunoscut la finalul lui 2018. Sosirea mea la UAE a coincis cu venirea lui, semnase deja contractul pentru ca din 2019 să concureze pentru noi. După primele teste mi-am dat seama cine e de fapt: un puşti cu nişte calităţi fizice impresionante şi cu un mental care mi-a adus aminte de Miguel Indurain", a spus San Millan.

Pogacar, capacitate rară de a se recupera după un efort intens

Marele atu al lui Pogacar, în raport cu cei mai buni căţărători din pluton, e legat de faptul că organismul său are o capacitate rară de a se recupera. Într-o cursă de trei săptămâni, să ai posibilitatea să fii extrem de proaspăt pe final, când toţi sunt obosiţi după efortul depus, e un mare atu, care face întotdeauna diferenţa. De altfel, acesta e unul dintre motivele pentru care Thibaut Pinot, de exemplu, altfel un căţărător admirabil, obţine foarte rar un rezultat pe măsura valorii sale în marile tururi.
"Din punct de vedere al capacităţii organismului, e la un cu totul alt nivel decât cei mai bui dintre ciclişti. Din acest motiv nu ne-a fost frică să îl aruncăm în luptă în Vuelta încă de anul trecut, deşi era atât de tânăr. Are o capacitate incredibilă de a se recupera, era un risc minim să se "ardă" într-o astfel de competiţie", a mai spus tehnicianul, care apoi a vorbit despre cât de lipsit de presiune a fost Pogacar în etapa de contratimp cu final pe La Planche des Belles Filles. Tânărul sloven avea de recuperat aproape un minut faţă de tricoul galben, compatriotul său, Primoz Roglic, şi toţi specialiştii erau 100% convinşi că, exceptând un accident al rutierului de la Jumbo Visma, lupta pentru victoria finală în Turul Franţei e închisă.
"Este mereu extrem de calm. Uitaţi-vă la imaginile cu el înainte de contratimpul de sâmbăta trecută, era incredibil de relaxat. Într-o cursă contra-cronometru la final de mare tur, contează enorm cum te recuperezi de la o zi la alta. El are o capacitate fantastică de a fi proaspăt după o zi în care munceşte enorm. Acest lucru a făcut diferenţa. Nici măcar nu a avut nevoie de power-metru, ştiam că are capacitatea să meargă constant şi să forţeze atunci când e necesar", a mai spus Inigo San Millan.
Dincolo de capacitatea incredibilă a organismului de a se recupera după un efort susţinut, Tadej Pogacar este şi un profesionist desăvârşit, care, când îşi setează anumite obiective, nu poate fi întors din drum. Slovenul e atât de dedicat şi muncitor încât în mai, în plină perioadă de pandemie, forma sa era una incredibilă. Deşi în calendarul UCI nici nu se vorbea încă de reprogramarea curselor şi de noul calendar pentru sezonul 2020.
"În mai, era atât de în formă încât m-a speriat. M-am uitat peste datele lui şi obţinea o rată de wattsi/kilogram comparabilă cu ce ne imaginam pentru Turul Franţei. A trebuit să îl pun să nu se mai urce o săptămână pe bicicletă, pentru că nu poate sta într-o asemenea formă la nesfârşit", a concluzionat antrenorul slovenului care a rescris istoria ciclismului.
Interesant e că, imediat după performanța incredibilă din Turul Franței, Pogacar a mers la startul Campionatului Mondial, în proba de șosea, unde a lucrat pentru compatriotul său, Primoz Roglic. Apoi, a avut rezultate notabile în Fleche-Wallonne și Liege-Bastogne-Liege, clasându-se pe podium în cursa monument câștigată de Roglic.
De notat că, până la Turul Franței, Pogacar gestionase perfect cursele pe etape la care participase: locul 1 în Turul Comunității Valenciene, locul 2 în UAE Tour și locul 4 în Dauphine. Pogacar pare noua mare stea de general din plutonul profesionsit și, deși nu are o echipă de talia lui Jumbo Visma sau Ineos în spate, se poate lupta de la egal la egal cu oricine.
https://i.eurosport.com/2020/08/15/2864988.jpg

Remco Evenepoel (20 ani) - omul care nu știe să termine mai jos de locul 1

Un adevărat fenomen la juniori, unde îşi surclasa adversarii atacând cu zeci de kilometri înainte de final, ca în perioada romantică a ciclismului, Remco a intrat imediat în atenţia formaţiilor de World Tour. Patrick Lefevere nu îl putea rata, astfel că Evenepoel a ajuns la cea mai puternică echipă de clasice, Deceuninck - Quick Step, care i-a oferit un contract valabil până în 2023.
Deşi mulţi anticipau că adaptarea va fi greoaie, fiind unul dintre puţinii juniori care semnează direct cu o formaţie de World Tour, belgianul a avut un sezon 2019 incredibil. A câştigat, printre altele, Clasica San Sebastian, devenind campion european în proba de contratimp şi medaliat cu argint la Campionatele Mondiale, în aceeaşi probă.
În 2020, Remco era în faţa unei noi stagiuni care se anunţa de excepţie, urmând a-şi face debutul într-un Mare Tur (Turul Italiei). Deja Gazzetta dello Sport scrisese la începutul anului, înainte de pandemie, că Evenepoel va fi, în ziua ultimei etape, la Milano, cu fix patru luni mai tânăr decât era legendarul Fausto Coppi când şi-a trecut în palmares primul Giro.
"Voi avea trei momente importante în 2020, trei obiective. Primul e reprezentat de calupul Liege Bastogne Liege şi Giro. Apoi, vor fi Jocurile Olimpice, pentru ca la finalul sezonului să mă concentrez pe Campionatele Mondiale şi pe Il Lombardia. Ştiu că nu e posibil să câştig toate aceste curse sau poate că nu voi reuşi să câştig vreuna. Dar îmi place să îmi fixez obiective îndrăzneţe şi să încerc să fiu în cea mai bună formă posibilă la startul acelor competiţii care contează. Sunt foarte motivat înainte de debutul în noul sezon. Nu ştiu de ce, dar perioada de iarnă a fost una excelentă şi mă simt într-o formă fantastică. Sunt mult mai puternic decât eram la începutul anului trecut", a spus Evenepoel, citat de Cycling News, în ianuarie 2020.
Planurile i-au fost date peste cap de pandemie, dar chiar și așa, dacă nu era urmărit de ghinion, belgianul cu siguranță că era mare favorit în Giro. Doar cel care trebuia să îi fie locotenent, Joao Almeida, a luptat până spre final pentru tricoul roz, terminând pe 4 la general.
Cât timp a putut concura, Remco a fost de neoprit în 2020: locul 1 în Vuelta San Juan, locul 1 în Algarve, locul 1 în Vuelta a Burgos și locul 1 în Turul Poloniei. Un sezon istoric, care trebuia să se încheie apoteotic, cu victorii în Lombardia și Giro. Doar că în "clasica frunzelor moarte", desfășurată anul acesta în august, Evenepoel a căzut teribil, într-un viraj, iar sezonul i s-a încheiat. Acest fapt nu șterge sub nicio formă ce a făcut în perioada februarie - august, anul 2020 venind ca o confirmare că asistăm la un adevărat nou "canibal" al ciclismului.

Gilbert: "Am crezut că Evenepoel e un pic nebun"

După 17 sezoane ca profesionist, în care a câştigat, printre altele, cinci "clasice monument", Philippe Gilbert a vorbit despre modul în care l-a perceput iniţial pe Remco.
Cei doi s-au cunoscut pentru prima dată în decembrie 2018, într-un cantonament la altitudine, înainte de noul sezon. Au concurat împreună abia la Naţionale, pentru ca imediat să participe şi în cursa Adriatica Ionica, acolo unde Remco a atacat în etapa a treia cu 25 de kilometri înainte de final, câştigând cu peste două minute avans faţă de pluton.
"Când l-am văzut prima oară, nu l-am luat în serios. Am crezut că e un pic nebun. A spus nişte lucruri înainte de cursă...era foarte încrezător. Am gândit "Puştiule, ce spui tu acolo? Calmează-te". Părea extrem de arogant, dar câteva ore mai târziu l-am văzut punând în practică ce spusese. Impresionant!", a spus marele Gilbert pentru Het Laatste Nieuws.
Relaţia dintre cei doi a evoluat pe durata anului 2019, iar prietenia dintre ei a fost evidentă la Mondialul de la Yorkshire. Atunci, veteranul a avut o căzătură cu 126 kilometri înainte de final, iar Evenepoel a rămas să îl aducă înapoi în pluton.
Remco a depus un efort supraomenesc, compromiţându-şi propriile şanse, în dorinţa de a recupera terenul pierdut pentru Gilbert, care, pe hârtie, ar fi avut mai multe şanse la o medalie. În cele din urmă, nu s-a realizat joncţiunea cu plutonul, dar asta pentru că Gilbert s-a resimţit foarte tare după căzătură.
"Ce a făcut la Mondiale a fost un act de mare clasă. A fost incredibil. Acest lucru a arătat nu doar că are un potenţial incredibil, dar şi că înţelege tactic cursa. Ce a făcut la Yorkshire a arătat cât de profesionist este. Îl văd ajungând departe de tot în viitor", a mai spus Gilbert.
https://i.eurosport.com/2020/09/30/2898505.jpg

Marc Hirschi (22 ani) - Elveția are un nou super-star

După retragerea legendarului Cancellara, se părea că "Spartacus" va fi reperul Elveției pentru mult timp în ciclismul de șosea. Doar că în Turul Franței 2020 am asistat la nașterea unui star.
Hirschi ar fi fost protagonistul Marii Bucle, dacă Pogacar nu ar fi răsturnat ierarhiile pentru o performanță istorică. Asta pentru că elvețianul a surprins total: după două etape în care a terminat pe podium (loculrile 2 și 3), Hirschi și-a văzut eforturile traduse într-o victorie de etapă, în runda a 12-a.
Hirschi a obținut victoria carierei în etapa dintre Chauvigny și Sarranși și a făcut-o în stil de mare campion. "Nu am ce să îmi reproșez, am tras cât am putut, am făcut tot ce depindea de mine pentru a câștiga", a spus Alaphilippe după runda în care Marc a fost imposibil de ajuns, deși în grupul urmăritor trena a fost susținută.
Calitățile incontestabile de cățărător ale lui Hirschi sunt dublate de găsirea traselor ideale pe coborâri (deja pare printre cei mai buni din pluton la acest capitol), dar și de un contratimp decent.
În teorie, există toate ingredientele pentru ca elvețianul de 22 de ani să devină un om de Mare Tur în anii următori. Totuși, după succesul din Le Tour, Hirschi a explicat că nu se va grăbi să facă această trecere. Punchul său e incredibil, astfel că în următorii ani el se va concentra pe cursele de o zi explozive, unde își poate folosi la maximum atributele.
"Cred că în următorii ani mă voi concentra mai degrabă pe curse precum Liege Bastogne Liege sau Il Lombardia. Explozia pe care o ai în picioare se duce odată cu avansarea în vârstă, așa că vreau să o fructific acum. Apoi, în partea a doua a carierei, să sperăm că voi avea un motor din ce în ce mai mare și că mă voi putea lupta în cursele pe etapă, pe cățărări lungi. Sper ca într-o zi să devin un rutier de general, dar acum am alte planuri", a mărturisit Hirschi, citat de Cycling News.
Abordarea lui Hirschi pare extrem de corectă și matură, însă elanul specific vârstei nu îl va împiedica să se lupte în continuare, ori de câte ori are ocazia. A demonstrat de ce e în stare și după Turul Franței. Deși era pe val și mulți alții ar fi preferat odihna, Marc a continuat să concureze. Rezultatele? Fabuloase: locul 3 la Mondiale, în cursa de șosea, învingător în Fleche Wallonne și locul secund în Liege-Bastogne-Liege.

Marc Hirschi, "Mbappe al ciclismului"

Hirschi era un nume prea puțin cunoscut iubitorilor de ciclism, înainte de ediția din acest an a Turului Franței.
Totuși, încă de acum doi ani au existat semnale că tânărul elvețian poate deveni un nume mare în ciclismul de șosea. A devenit în 2018 primul om din istorie care câștigă cursele de la Mondialele și Europenele U23 în același an.
Chiar și așa, a stat în umbra lui Evenepoel în 2019, toți vorbind despre "fenomenul" belgian, care a uimit întreaga lume de un an și jumătate cu performanțele sale. Totuși, chiar dacă anul trecut a fost unul de adaptare, primul în plutonul profesionist pentru Hirschi, locul 3 din Clasica San Sebastian anunța că o nouă stea e pe cale să se nască.
Hirschi a început pentru prima oară să concureze în curse la 11 ani, inspirat de pasiunea tatălui și fratelui său pentru ciclism. Mentorul său a fost, inevitabil, marele Fabian Cancelara. "Am crescut urmărindu-l, m-a influențat enorm", dezvăluia Marc anul trecut pentru Cycling News.
Cei doi stau foarte aproape unul de altul în Elveția, astfel că "Spartacus" nu s-a mărginit în a fi doar un exemplu prin intermediul televizorului, ci l-a luat sub aripa sa protectoare, discutând mult cu Hirschi despre pașii pe care îi are de urmat pentru a deveni un rutier de succes.
Cancellara i-a devenit chiar agent, iar într-un interviu în primăvara acestui an pentru Schweizer Illustrierte, fostul mare rutier de clasice a vorbit la superlativ despre calitățile lui Hirschi.
"Are potențialul lui Kylian Mbappe în fotbal. Mark are niște skilluri incredibile, e atât de înzestrat și preocupat mereu să învețe. Își dorește foarte mult să însemne ceva pentru acest sport", mărturisea Cancellara în urmă cu 6 luni.

Eroul din Turul Franței 2020, Marc Hirschi, și începuturile carierei

Hirschi și-a început cariera în mountain bike, apoi a trecut, în adolescență, la cyclo-cross și, în cele din urmă la ciclismul de șosea și de velodrom. Ca junior, a câștigat aurul la Mondiale, pe velodrom, în proba de Madison, iar în anul următor a fost cooptat în cadrul BMC development team.
"Ca junior, în Elveția, toată lumea e mai atrasă de velodrom. Dar am decis că trebuie să trec la ciclismul de șosea pentru că m-a atras mai mult. E dificil să le faci pe amândouă, mai ales când ești la U23. A trebuit să fac o alegere și sunt mulțumit cu ea", și-a amintit Hirschi momentul care i-a schimbat cariera.
La Academia celor de la BMC, Hirschi a fost coechipier cu alți doi super-talentați cicliști tineri, Pavel Sivakov (acum la Ineos) și Jasper Philipsen (rutierul lui UAE Team Emirates), dar firma de biciclete și-a retras sprijinul financiar în 2017. Hirschi era deja medaliat cu bronz la Europene și i-a atras atenția lui Sunweb, care a investit în el. Acum, Hirschi este unul dintre protagoniștii în cele mai mari curse din lume și pare a avea un viitor strălucit.
Ciclismul are viitor, iar în 2021 ne așteaptă o serie de alte curse în care tinerii sunt gata să strălucească. Joao Almeida, Pavel Sivakov și Sergio Higuita au și ei toate ingredientele pentru a deveni oameni de general cu un cuvânt greu de spus, iar Bernal e încă suficient de tânăr pentru a fi încadrat în aceeași categorie, chiar dacă are probleme de sănătate destul de mari. Și sprinterii se laudă cu "sânge proaspăt", Alberto Dainese și Kaden Groves fiind văzuți doi rutieri care în 2021 pot să strălucească la cel mai înalt nivel.
Dar, cea mai așteptată sosire în ciclism e cea a lui Cian Uijtdebroeks (17 ani), considerat de mulți specialiști mai bun decât era Remco Evenepoel la vârsta sa. Câștigător al Kuurne-Brussel-Kuurne la juniori, belgianul a semnat deja cu Bora, unde va concura abia din 2022. Un lucru e cert: în direct pe Eurosport, Casa Ciclismului, ne așteaptă poate cei mai buni ani ai ciclismului modern.
Ciclism
Gafa enormă a Jumbo-Visma, care îl poate costa pe Roglic Turul Ţării Bascilor. Reacţia lui Pogacar
09/04/2021 LA 06:37
Tour de France
Bernard Hinault nu îi dă vreo şansă lui Froome: "Nu există niciun motiv de optimism"
24/03/2021 LA 09:35