Ineos a fost "all-in" pentru Egan Bernal în Turul Franței. Oficialii britanicilor au renunțat la Froome și Geraint Thomas tocmai pentru a-i aduce câștigătorului Le Tour 2019 locotenenți de nădejde, care să îl ajute să își apere titlul.

Planul era simplu: Bernal trebuia să rămână cât mai aproape de Roglic până în Alpi, când urma să atace. Înălțimile mari la care se ajunge pe ascensiuni îi sunt pe plac columbianului, care în general e extrem de puternic în ultima săptămână dintr-un mare tur. A demonstrat-o anul trecut, când a "zburat" pe cățărări, câștigând de o manieră impresionantă Turul Franței.

Tour de France
Antrenorul lui Pogacar, dezvăluiri fantastice despre sloven: "În mai, era la nivel de Turul Franţei"
23/09/2020 LA 12:41

Dar lucrurile au mers cum nu se poate mai prost pentru Ineos. Pavel Sivakov, care a uimit în Dauphine, a căzut în prima rundă și doar printr-o voință de fier a mai rămas în cursă, în timp ce Richard Carapaz e departe de forma optimă. Lucru de înțeles, în condițiile în care ecuadorianul își pregătise tot sezonul pentru a fi în formă optimă în Giro, competiție unde are de apărat titlul de anul trecut. Totul a culminat cu etapa de ieri, de pe Grand Colombier, în care Bernal a capotat pur și simplu. A pierdut 7 minute și 20 de secunde față de Roglic și Pogacar și a ieșit din orice calcul pentru victorie. "M-am simțit gol, nu am avut picioare, nu am avut forță. Sunt rutieri mult mai puternici decât mine în Turul Franței 2020", a explicat Bernal, care și-a asumat vina și nu a încercat să caute vinovați.

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(1459x533:1461x531)/origin-imgresizer.eurosport.com/2020/09/11/2884703.jpg

Primoz Roglic vs Tadej Pogacar, în Turul Franței 2020

În aceste condiții, duelul pentru tricoul galben se va da între Primoz Roglic și Tadej Pogacar. Asta în condiții normale, în care nu vor exista căzături în pluton care să îi afecteze din punct de vedere fizic pe cei doi sloveni.

Specialiștii sunt de părere că rutierul lui Jumbo Visma e mare favorit, iar argumentele în favoarea acestui scenariu sunt destule. În primul rând, Roglic pare suficient de puternic încât să nu fie distanțat de vreun atac. În ciuda căzăturii din Dauphine, a reușit să se recupereze bine și a arătat din ce în ce mai robust.

Lucrul cel mai important ține, însă, de echipa sa. Jumbo Visma e un adevărat Dream Team. Wan Aert, Gesink, George Bennett, Sepp Kuss și Tom Dumoulin sunt locotenenți de lux, capabili să își protejeze perfect liderul. Practic, în foarte puține scenarii formația olandeză ar putea fi surprinsă de un atac, astfel încât fotoliul de lider al lui Roglic să fie în pericol. E suficient să spunem că Wout Van Aert, care a câștigat două etape la sprint în acest Tur al Franței, a reușit, prin trena lui de pe Grand Colombier, să îi ia 1 minut și 40 de secunde lui Bernal, pentru a înțelege că Jumbo Visma e într-o ligă numai a ei.

În al treilea rând, Roglic are contratimpul din penultima etapă, încheiat pe La Planche des Belles Filles (5,9 km/8%) de partea lui, fiind unul dintre cei mai buni din lume în proba contra-cronometru.

Atu-urile lui Pogacar în lupta cu Roglic pentru tricoul galben în Turul Franței

La 21 de ani, Pogacar pare prea necopt pentru a se pune cu un "monstru" precum Jumbo Visma. În plus, UAE i-a pierdut pe Aru și Formolo, care au abandonat, astfel că tânărul sloven trebuie să se bazeze aproape exclusiv pe talentul său. David De La Cruz și Jan Polanc sunt cățărători decenți, dar nu pot ține ritmul cu locotenenții lui Roglic.

Și, totuși, Pogacar poate produce surpriza. El se află la 40 de secunde de lider, dar pe cățărări până acum a câștigat timp în raport cu Roglic. Rutierul de la UAE a fost prins în "bordura" creată în etapa a 7-a, când a pierdut 1 minut și 21 de secunde.

Apoi, în ziua următoare, a recuperat 40 de secunde în etapa dintre Cazeres și Loudenvielle, când Jumbo Visma i-a permis să atace, în etapa câștigată de Nans Peters. În Pirinei și Masivul Central a părut la același nivel cu Roglic, fiind însă mai rapid decât acesta în lupta pentru secundele de bonificație (e cel mai rapid dintre oamenii de general, în caz de sprint redus între favoriți).

Desigur, există un mic semn de întrebare despre cum va gestiona a treia săptămână dintr-un mare tur, dar lipsa de experiență nu pare să fie un handicap prea mare. A demonstrat asta și în Vuelta 2019 când, la 20 de ani, a terminat pe podium, după două victorii de etapă bifate.

Nu în ultimul rând, Pogacar poate surprinde la contratimp. Nu putem spune că ar putea câștiga în raport cu Roglic (ar fi foarte complicat, totuși), dar tânărul sloven a devenit extrem de puternic în proba contra-cronometru. În 2019 a câștigat titlul de campion național al disciplinei, iar anul ăsta pare să se fi antrenat și mai mult, dovadă că și-a apărat titlul la naționale. La final de iunie, Pogacar l-a învins chiar pe Roglic la naționalele de contratimp, pentru a își apărat titlul. Diferența dintre ei a fost foarte mică, doar 9 secunde, dar e clar că Tadej nu pleacă având un handicap de nesurmontat în penultima etapă.

Totuși, marea lui problemă va fi reprezentată de faptul că are 40 de secunde de recuperat și doar două runde la dispoziție să o facă. Marți și joi vom avea etape montane, dar e greu de crezut că se vor crea diferențe între favoriți. În plus, UAE nu are oamenii care să tragă după evadare, astfel că secundele de bonificație de la final nu vor fi, probabil, accesibile. În consecință, diferențe se vor crea, probabil, daor în etapa a 17-a și în a 20-a, la contratimp.

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg)/origin-imgresizer.eurosport.com/2020/08/20/2867403.jpg

Etapa a 17-a, marea șansă a lui Pogacar

Runda în care Pogacar va încerca să răstoarne clasamentul va avea loc miercuri: Grenoble - Meribel Col de la Loze (170 kilometri). Există doar două cățărări pe traseu, dar "doar" e folosit pentru încurajarea sprinterilor, pentru că vorbim de o rundă teribil de grea; în fapt, avem de-a face cu "etapa regină" din Turul Franței 2020.

În drumul spre Col de La Loze, trecem peste Col de la Madeleine, care ajunge la altitudinea de 2000 metri. Finalul va fi unul epuizant, cu 21,5 kilometri și o pantă medie de 7,8%. Se trece de 2300 de metri, teritoriul favorit în teorie pentru rutieri precum Egan Bernal, Richard Carapaz, Nairo Quintana sau Miguel Angel Lopez.

Dacă Jumbo Visma va da semne de slăbiciune, Pogacar e gata să profite, condiție să se simtă bine.

Richie Porte, favorit la locul trei în Turul Franței

Dacă lupta pentru tricoul galben în Turul Franței se dă în doi, lupta pentru ultima treaptă a podiumului e mult mai deschisă. Rigoberto Uran, Miguel Angel Lopez, Adam Yates și Mikel Landa sunt despărțiți de aproximativ 45 de secunde.

"Săptămâna viitoare e foarte importantă, iar eu sunt gata să lupt până la capăt. Trebuie să fim concentrați și să încercăm să obținem cât mai multe până în ultima", a declarat Rigoberto Uran după etapa de duminică, de pe Grand Colombier.

Columbianul l-a pierdut ieri pe Sergio Higuita, care a fost forțat să abandoneze, după două căzături, însă Education First rămâne una dintre cele mai puternice echipe. Hugh Carty, Daniel Martinez și Neilson Powless sunt cățărători destul de buni care îl pot proteja pe "Rigo".

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(768x470:770x468)/origin-imgresizer.eurosport.com/2020/09/11/2884473.jpg

În prezent pe locul 3 la general, Uran are în Richie Porte amenințarea cea mai mare pentru podium. Porte l-a pierdut pe Mollema și se poate baza doar pe ajutorul lui Kenny Elissonde, ceea ce e în teorie un handicap. Totuși, australianul a demonstrat până acum că nu are nicio problemă să rămână printre favoriți și fără ajutor, pe Grand Colombier fiind unul dintre cei mai proaspeți rutieri.

Aflat la ultimul său mare tur ca lider de echipă, Richie Porte are șansa istorică a unui podium, iar marele lui atu e reprezentat de contratimp. E posibil ca australianul să le ia și peste un minut rivalilor la locul 3, care au în proba contra-cronometru un adevărat obstacol, chiar dacă finalul e în cățărare.

Un rutier foarte interesant în lupta pentru podium va fi Mikel Landa. În sfârșit lider autoritar la o echipă, după ce la Astana, Sky sau Movistar a trebuit să împartă șefia, ciclistul de 30 de ani e de așteptat să atace. Asta și pentru că e cel mai slab la contratimp dintre cei care se luptă pentru locurile la vârf.

În general foarte puternic în ultima săptămână a marilor tururi, ibericul beneficiază de o echipă destul de puternică, capabilă să ducă o trenă susținută astfel încât contracandidații la podium să rămână singuri pe ultimele cățărări. Nu întâmplător, în etapa de pe Grand Colombier, Landa a fost însoțit până aproape de final de doi coechipieri: Damiano Caruso și Pello Bilbao au terminat între primii 15.

Clasamentul în Turul Franței

https://imgresizer.eurosport.com/unsafe/0x0/filters:format(jpeg):focal(1541x439:1543x437)/origin-imgresizer.eurosport.com/2020/09/13/2886126.png
Tour de France
Pogacar a dezvăluit, pentru L'Equipe, cum a reuşit să răstoarne clasamentul în Turul Franţei 2020
22/09/2020 LA 10:09
Ciclism
Cum s-au împărțit banii în Turul Franței. UAE a câștigat cel mai mult, după victoria lui Pogacar
21/09/2020 LA 11:10