Ultimii 10 ani din Le Tour au fost dominați categoric de Sky/Ineos. Hegemonia a început prin Bradley Wiggins, într-o ediție cu foarte mulți kilometri de contratimp (2012), pentru ca apoi Chris Froome (4 victorii), Geraint Thomas și Egan Bernal să ducă tricoul galben la Paris. Doar Nibali, în 2014 (Froome a abandonat în etapa a 5-a), oprise până anul trecut supremația formației engleze. În 2020, Roglic părea mare favorit, însă acesta a cedat incredibil în contratimpul de pe La Planches de Belles Filles, în fața mult mai tânărului compatriot, Tadej Pogacar. Cei doi sunt marii favoriți să se lupte pentru supremație și în competiția care debutează sâmbătă, pe Eurosport și Eurosport Player.

Traseul Turului Franței 2021 favorizează oamenii de general cu un contratimp puternic

Turul Franței 2021 se va desfășura mai devreme decât de obicei, pentru ca rutierii să poată participa la Jocurile Olimpice. Dacă în ultimii ani organizatori au programat un traseu prietenos cu francezii, cu puțini kilometri de contratimp, de această dată lucrurile s-au schimbat. "E un traseu care favorizează mai mult oamenii compleți în detrimentul cățărătorilor", a anunțat Thibaut Pinot, după ce a văzut profilul etapelor. Francezul e din păcate accidentat în continuare, astfel că nu va fi la start.
Ciclism
Gazzetta dello Sport: Roglic - out, Pogacar - in, la Mondiale, în proba de contratimp
13/09/2021 LA 13:28
Într-adevăr, vom avea 58 kilometri de luptă contra-cronometru, cei mai mulți din 2013 până în prezent. Ruta din 2020 a programat doar 36,2 kilometri de contratimp, spre exemplu. Pentru prima oară din 2017, ASO a pregătit două etape de contratimp.
Startul Le Tour va avea loc în Bretania și plutonul va rămâne în acea regiune pentru alte trei runde, inclusiv una în cățărare pe Mur-de-Bretagne, acolo unde puncheurii vor avea oportunitatea să ia provizoriu tricoul galben. Prima etapă care va zgudui clasamentul general va fi a 5-a, un contratimp de 27 de kilometri în Laval. După o primă săptămână în care sprinterii vor avea cel puțin trei oportunități de a se lupta pentru victoriile de etapă, urmează Alpii, cu treceri peste Le Grand-Bornand și Tignes. Ultima săptămână ne duce în Pirinei. Ultima rundă care va contura clasamentul general va fi cea de-a 20-a, când 31 de kilometri de contratimp vor sta între rutierii de general și tricoul galben.

Roglic Pogacar

Credit imagine: Getty Images

Favoriții la Turul Franței 2021

Primoz Roglic (Jumbo-Visma)
În majoritatea sporturilor, psihicul face diferența, iar din acest punct de vedere "Monstrul" sloven e probabil cel mai puternic ciclist. Să pierzi atât de dramatic Turul Franței - să ajungi în galben la Paris e o oportunitate unică pentru cei mai mulți - e greu de gestionat. Vorbim de o situație care te poate dărâma și poate fi momentul pentru ca o carieră să intre pe pantă descendentă.
Ce a făcut Roglic după înfrângerea din Le Tour 2020? La o săptămână distanță, s-a bătut pentru tricoul curcubeu, la Mondiale și după 14 zile își trecea în palmares prima clasică monument din carieră, Liege Bastogne Liege. Apoi, după o altă săptămână, s-a aflat la startul Vuelta, cursă pe care a câștigat-o de o manieră impresionantă, cu 4 victorii de etapă și trei clasări pe locul secund. Rutierul Jumbo nu doar că a câștigat clasamentul general, dar prezența atât de constantă în față în majoritatea etapelor de munte l-au făcut să își adjudece și tricoul pe puncte.
Cu un moral de fier, Roglic nu va mai lăsa nimic la voia întâmplării în 2021. S-a concentrat exclusiv pe Turul Franței, evoluând foarte puțin, astfel încât să nu se expună accidentărilor. S-a impus în Turul Țării Bascilor și a sosist al doilea în Fleche Wallone, pentru ca apoi, după Leige Bastgone Liege (25 aprilie) să nu mai participe la vreo cursă. Mulți ar spune că slovenul vine din acest punct de vedere cu un handicap, urmând să aibă nevoie de o perioadă pentru a-și intra în formă. Nu e cazul lui Roglic, care a demonstrat în ultimii ani că, la fiecare competiție la care ia startul, e foarte aproape de 100%.
Anul trecut în Le Tour, Roglic s-a văzut câștigător prea devreme și a considerat că Tadej, altfel prieten foarte bun al său, nu e un pericol real. De altfel, ca și în Vuelta 2019, competiție pe care rutierul Jumbo Visma o câștigase de asemenea, Roglic i-a făcut mici cadouri compatriotului său. Pus în gardă de ce s-a întâmplat în Marea Buclă, în toamnă, Roglic a arătat deja că se poate transforma într-un veritabil "canibal". În Turul Țării Bascilor nu i-a lăsat spațiu de manevră deloc lui Pogacar, care a trebuit să se mulțumească doar cu locul trei la general, după duoul formației olandeze: Roglic-Vingegaard.
Un semn de întrebare privind șansele lui Roglic țin de echipa pe care Jumbo Visma i-o pune la dispoziție. Față de 2020, slovenul pare să aibă alături rutieri ceva mai slabi sau mai ieșiți din formă, în contextul în care rivalii s-au întărit mult. Totuși, Primoz nu e genul de rutier care să depindă atât de mult de colegi: va încerca să își facă propria cursă și să pună distanță serioasă față de oponenți, ori de câte ori are ocazia. Va miza pe contratimp, doar Geraint Thomas fiind la un nivel apropiat de el (poate chiar mai bun), dintre favoriți. Chiar dacă a pierdut clar pe La Planches des Belles Filles, anul trecut, acea probă contra-cronometru a fost în cățărare, lucru care l-a favorizat pe Pogacar. Acum vorbim de două etape pentru specialiști, unde, în mod normal, Tadej va pierde destul de mult în raport cu al său compatriot.
Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
La numai 21 de ani și 363 de zile, Pogacar a devenit cel mai tânăr câștigător al tricoului galben din Marea Buclă din ultimii 116 ani. Henri Cornet avea puțin peste 19 ani în 1904, când a câștigat această competiție. De asemenea, Tadej Pogacar a mai setat un record în toamna trecută: a fost primul rutier din ultimii 37 de ani care triumfă la prima participare în Marea Buclă. Ultimul om care a reușit această performanță a fost Laurent Fignon, în 1983.
Marele atu al lui Pogacar, în raport cu cei mai buni căţărători din pluton, e legat de faptul că organismul său are o capacitate rară de a se recupera. Într-o cursă de trei săptămâni, să ai posibilitatea să fii extrem de proaspăt pe final, când toţi sunt obosiţi după efortul depus, face întotdeauna diferenţa. De altfel, acesta e unul dintre motivele pentru care Thibaut Pinot, de exemplu, altfel un căţărător admirabil, obţine foarte rar un rezultat pe măsura valorii sale în marile tururi.
"Din punct de vedere al capacităţii organismului, e la un cu totul alt nivel decât cei mai bui dintre ciclişti. Din acest motiv nu ne-a fost frică să îl aruncăm în luptă în Vuelta încă de anul trecut (n.r. în 2019 - a câştigat trei etape şi a venit pe trei la general), deşi era atât de tânăr. Are o capacitate incredibilă de a se recupera, era un risc minim să se "ardă" într-o astfel de competiţie", a explicat antrenorul său, Inigo San Millan, pentru Eurosport, după Turul Franței 2020.
Ca și Roglic, Pogacar are un moral puternic și nu cedează în fața presiunii. În etapa de contratimp în care l-a detronat pe Roglic, toţi specialiştii erau 100% convinşi că, exceptând un accident al rutierului de la Jumbo Visma, lupta pentru victoria finală în Turul Franţei era închisă. Tadej și-a făcut propria cursă și, când a înțeles cât de aproape e de o performanță fantastică, nu s-a speriat. A gestionat perfect totul, precum un rutier cu mare experiență.
"Este extrem de calm. Uitaţi-vă la imaginile cu el înainte de contratimpul de sâmbăta trecută, era incredibil de relaxat. Într-o cursă contra-cronometru la final de mare tur, contează enorm cum te recuperezi de la o zi la alta. El are o capacitate fantastică de a fi proaspăt după o zi în care munceşte enorm. Acest lucru a făcut diferenţa. Nici măcar nu a avut nevoie de power-metru, ştiam că are capacitatea să meargă constant şi să forţeze atunci când e necesar", a mai spus Inigo San Millan.
Dincolo de capacitatea incredibilă a organismului de a se recupera după un efort susţinut, Tadej Pogacar este şi un profesionist desăvârşit, care, când îşi setează anumite obiective, nu poate fi întors din drum. Slovenul a fost incredibil de dedicat şi muncitor în plină perioadă de pandemie.
"În mai 2020, era atât de în formă încât m-a speriat. M-am uitat peste datele lui şi obţinea o rată de watti/kilogram comparabilă cu ce ne imaginam pentru Turul Franţei. A trebuit să îl pun să nu se mai urce o săptămână pe bicicletă, pentru că nu poate sta într-o asemenea formă la nesfârşit", a concluzionat antrenorul slovenului care a rescris istoria ciclismului.

Pogacar, câștigând Liege Bastogne Liege

Credit imagine: Garmin

Pogacar e însetat de performanțe și, după Turul Franței 2020, nu și-a luat pauză. A obținut un podium în Liege Bastogne Liege, după ce în prealabil a fost printre protagoniști la cursa de șosea de la Mondiale și în Fleche Wallonne. În 2021, nici el nu a participat la foarte multe curse, dar unde a fost prezent a fost la înălțime. S-a impus în UAE Tour și în Tirreno. pentru ca apoi să fie cel mai rapid în Liege Bastogne Liege celebra clasică monument care s-a decis anul acesta după un sprint între sloven, Alaphilippe, Gaudu, Valverde și Michael Woods. După clasica belgiană, a luat o pauză de aproximativ două luni, revenind în Turul Sloveniei, pe care l-a câștigat fără emoții.
În 2020, Pogacar a fost prins între doi "giganți", Jumbo Visma și Ineos venind cu formații de gală, în timp ce el a avut un sprijin limitat din partea coechipierilor. Între timp, situația s-a schimbat enorm: UAE a construit o echipă redutabilă în jurul lui Pogacar. Chiar dacă aceasta nu se ridică la nivelul celei aliniate de Ineos, tânărul sloven va avea un suport nesperat de puternic în munți. UAE i-a transferat în iarnă pe Rafal Majka și Marc Hirschi, iar ambii vor fi prezenți în Turul Franței ca locotenenți.
Brandon McNulty, rutier care a impresionat anul trecut în Giro (americanul a visat chiar la un podium în Turul Italiei 2020, dar în ultima etapă de munte, după o prestație lăudabilă timp de 3 săptămâni, a sucombat și a venit la peste 5 minute de Tao Geoghegan Hart și Jai Hindley), îl va ajuta și el pe Pogacar, cum un sprijin foarte important va fi și Davide Formolo. Cu 3 clasări în top 10 în marile tururi, de-a lungul carierei, Formolo e capabil să ducă o trenă susținută pe ascensiuni, dar și să plece în evadări, pentru a-l ajuta ulterior pe Pogacar, în cazul unui atac al acestuia.
https://i.eurosport.com/2021/05/30/3142497.jpg

Cine îi poate opri pe sloveni în Turul Franței 2021? Ineos propune doi outsideri periculuși

E greu să ne imaginăm că cineva poate inerfera - în condiții normale, fără accidente nedorite - în lupta la vârf dintre Roglic și Pogacar. Totuși, dacă cineva e capabilă să îi stopeze pe cei doi rutieri atât de puternic și compleți, aceea e Ineos.
Britanicii vin la start cu 3 câștigători de mare tur - Geraint Thomas, Richard Carapaz, Tao Geoghegan Hart -, la care se adaugă Richie Porte, locul 3 din Turul Franței 2021.
Dacă până acum britanicii preferau un joc clasic, de eliminare a adversarilor printr-o trenă susținută, e posibil de această dată ca cei trei lideri și, de ce nu, chiar și Tao, să atace în serie, dorind să îi izoleze pe Roglic și Pogacar și să le slăbească echipa. Jumbo și UAE nu vor putea răspunde la fiecare atac al Ineos, astfel că o asemenea tactică de hărțuire poate să aibă efecte excelente.
Dacă Jumbo, spre exemplu, va fi în primul rând interesată să îi facă marcaj lui "G", Carapaz - care nu e văzut un pericol atât de mare din cauza contratimpului slab - poate să obțină o libertate care să se transforme într-un avans extrem de consistent. Dacă vreți, este exact tactica pe care Deceuninck Quick Step o folosește cu atât de mult succes în clasice, chiar dacă, pe hârtie, Wout Van Aert și Mathieu Van Der Poel sunt mai puternici individual decât orice rutier al belgienilor.
Rezultatele obținute în ultimele două luni de rutierii Ineos care vor veni în Turul Franței:
Dauphine
  • Richie Porte - învingător;
  • Geraint Thomas - locul 3;
  • Tao Geoghegan Hart - locul 10.
Turul Romandiei
  • Geraint Thomas - învingător;
  • Richie Porte - locul 2;
Turul Cataluniei
  • Richie Porte - locul 2;
  • Geraint Thomas - locul 3.
  • (Adam Yates a fost învingător în această cursă. Rutierul Ineos nu va merge în Le Tour, urmând a fi lider în Vuelta, alături de Bernal).
Turul Elveției
  • Richard Carapaz - învingător
Dintre rutierii lui Ineos, tindem să credem că Thomas poate da cea mai bună replică, asta în primul rând ca urmare a faptului că e unul dintre cei mai buni contratimpiști din lume. Însă Carapaz are și el o șansă bună, măcar pentru un podium, ecuadorianului nefiindu-i teamă să atace în munți. Cu un contratimp bun, Porte va fi soluția de rezervă, venind în Le Tour în primul rând pentru a se pune în slujba coechipierilor. Este și cazul lui Tao, care nu va avea deloc ambiții personale. Dar britanicul și în Giro 2020 a venit ca locotenent pentru "G" și, după abandonul acestuia, a încheiat prin a-și adjudeca tricoul roz.
Dincolo de cicliștii de la Ineos, nu vedem cum un alt rutier ar putea să se lupte cu șanse la tricoul galben, deși distribuția e una de gală. Alaphilippe a stat enorm în ultimele luni pe bicicleta de contratimp și va ataca generalul, dar probabil că francezul nu are cum să obțină mai mult de o poziție în top 5. Lucru valabil și pentru Jakob Fuglsang (Astana), Enric Mas și Miguel Angel Lopez (Movistar), Rigoberto Uran (EF Education-Nippo) sau Wilco Kelderman (Bora).
Varianta eurosport.ro pentru un top 10 în Turul Franţei 2021
1. Primoz Roglic
2. Tadej Pogacar
3. Geraint Thomas
4. Richard Carapaz
5. Rigoberto Uran
6. Richie Porte
7. Miguel Angel Lopez
8. Julian Alaphilippe
9. David Gaudu
10. Jack Haig
Turul Franței se va disputa între 26 iunie și 18 iulie și va putea fi urmărit în direct pe Eurosport și Eurosport Player.
Turul Spaniei
Primoz Roglic a încheiat en-fanfare Vuelta 2021! Slovenul s-a impus la contratimpul din ultima etapă
05/09/2021 LA 18:30
Turul Spaniei
Clement Champoussin, victorie uriașă în etapa a 20-a din Vuelta! Roglic, ca și câștigător la general
04/09/2021 LA 15:48